قاليشويي فارسي قاليشويي فارسي .

قاليشويي فارسي

فرش كرمان، نگين برجسته قالي‌بافي در جنوب شرق ايران

فرش كرمان، نگين برجسته قالي‌بافي در جنوب شرق ايران

 

قاليشويي در جشنواره

ايسنا/خراسان رضوي هنر فرش دست‌بافت ايراني همواره مورد توجه هنر دوستان ايران و جهان است كه مي‌توان گفت امروزه بهترين جايگاه را در حوزه فرش‌بافي در جهان به خود اختصاص داده است. طرح‌هاي متنوع قالي و رنگ‌هاي زنده آن تنها با دستان هنرمند طراحان است كه جان مي‌گيرد. طرح‌هاي قالي ارتباطي نزديك با فرهنگ، هنر، آداب و سنن مردم اين سرزمين دارد و هر نقشي داستان خاص خود را شرح مي‌دهد.


عبدالله احراري، عضو انجمن علمي فرش ايران در گفت‌وگو با ايسنا ضمن معرفي فرش كرمان اظهار كرد: كرمان در جنوب كشور ايران به نوعي مركز بافت فرش‌هاي تصويري زيبا و قديمي به حساب مي‌آيد. اين فرش‌ها عمدتا در ابعاد۲ در۳ متري و ۳ در ۴ متري بافته مي‌شوند. تار و پود فرش كرمان از نخ و پرز آن از پشم مرغوب است كه با گره سنه بافته مي‌شود و تناليته‌هاي رنگي آن كرم كم‌رنگ، سبز يا آبي است.


وي ادامه داد: قالي كرمان در طول دوران تاريخي خود دوره‌هاي مختلفي را تجربه كرده است، اول دوره شالبافي كه طرح‌هاي قالي عمدتا از ترمه كرمان الهام گرفته مي‌شدند، دوم دوره سبزه‌زار يا گل‌افشان كه در آن طراحان كرمان از طبيعت در كار خود الهام مي‌گرفتند، سوم دوره كلاسيك كه در اين دوره طرح‌هاي افشان اسليمي و شاه‌عباسي رايج شد، چهارم دوره گوبلن كه متاسفانه طرح‌هاي آووسون و ساوونري ظهور كردند و پنجم دوره كلاسيك كه مجددا طرح‌هاي اسليمي و شاه‌عباسي مطرح شدند.


عضو انجمن علمي فرش ايران خاطرنشان كرد: در قالي كرمان طرح ترنج زيباي آن بر روي زمينه آبي قرار گرفته است. ميانكار اين فرش حاشيه مداخل را در برگرفته و اين امر نشان‌ دهنده مهارت طراحان اين منطقه در تركيب و تلفيق گل‌هاست. اين گونه فرش‌هاي تزييني با گلبوته‌هاي كوچكي كه در سراسر فرش گسترده شده در انگلستان بسيار طرفدار دارد.


استفاده از نقوش حيواني و انساني در قالي كرمان بسيار رايج است


احراري بيان كرد: اين فرش ساليان متمادي است كه به ويژه در بازار تجاري انگليس عرضه مي‌شود. بديهي است كه قاليبافي منحصر به شهر كرمان نيست بلكه در نواحي اطراف كرمان نيز رايج است و تقريبا تمام آن‌ها به عنوان فرش‌هاي كرماني به بازار عرضه مي‌شود. البته فرش‌هايي كه در يزد بافته مي‌شوند به نام فرش يزد و فرش‌هايي كه در راور بافته مي‌شوند به نام فرش راور كرمان شناخته مي‌شوند. استفاده از نقوش انساني و حيواني در طرح‌هاي قالي كرمان بسيار رايج است.


فرش كرمان، نگين برجسته قالي‌بافي در جنوب شرق ايران


وي در خصوص مهمترين ويژگي‌هاي قالي كرمان اضافه كرد: بافت آن در تمامي ابعاد به ويژه در اندازه‌هاي نرمال انجام مي‌شود، در توليد آن بيشتر از رنگ‌هاي ملايم و روشن مانند سبز مايل به زرد، صورتي، شيري، قرمز و آبي استفاده مي‌شود. همچنين مي‌توان گفت كه طرح‌هاي اين فرش بسيار متنوع است و از طرح‌هاي شكارگاهي و تصوير گلداني ترنج‌دار بسيار استفاده مي‌شود.


عضو انجمن علمي فرش ايران در خصوص بافت فرش‌هاي كرمان ادامه داد: بافت اين فرش‌ها عمدتا به وسيله گره فارسي صورت مي‌گيرد، در دو دهه اخير اما گره كمان‌شيب ظهور كرده است كه تار و پود آن پنبه‌اي بوده و براي بافت آن از سه‌پود استفاده مي‌شود. نژاد گوسفندان كرمان از نظر پشم يكي از بهترين‌ها به حساب مي‌آيد كه پتانسيل بالقوه‌اي براي توليد فرش در اين استان را فراهم آورده است.


بازار مناسب داخلي براي فرش‌هاي اصيل كرمان


احراري در خصوص بازار فرش كرمان تشريح كرد: فرش كرمان تقريبا به اقصي نقاط جهان صادر مي‌شود و به جرات مي‌توان گفت اگر بحث تحريم وجود نداشته باشد، اين فرش در بازار آمريكا از جايگاهي ويژه برخوردار خواهد شد، اما متاسفانه به دلايل مختلف از جمله تحريم‌ها، كرونا و مواردي از اين قبيل صادرات فرش كرمان نيز مانند قالي ساير استان‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است و در حداقل قرار دارد.


وي افزود: البته بايد گفت كه بازار داخلي فرش كرمان بر خلاف بازار خارجي مخصوصا براي فرش‌هاي اصيل اين استان بسيار مناسب است، زيرا فرش‌هايي كه با طرح و نقوش اصيل كرمان و مواد مرغوب و رنگرزي طبيعي بافته مي‌شوند بسيار پرطرفدار هستند و خانواده‌هاي ايراني نيز از قالي كرمان استقبال مي‌كنند.


بي‌گره‌بافي تهديدي جدي براي قالي كرمان


عضو انجمن علمي فرش ايران در خصوص شيوع بي‌گره‌بافي در بين قالي‌بافان اين استان تصريح كرد: آن چيزي كه همواره براي فرش كرمان تهديد بوده بحث بي‌گره‌بافي است كه از اواخر دوره قاجار رايج شده و تحت عنوان گره كانشيب بخش عمده‌اي از قالي كرمان را تحت تاثير خود قرار داده است. مدتي پس از انقلاب از صدور اين فرش‌ها به دليل بي‌گره‌بافي جلوگيري مي‌شد اما متاسفانه اين نوع بافت دوباره در حال رايج شدن است.

باغ تالار شرق تهران

فرش كرمان، نگين برجسته قالي‌بافي در جنوب شرق ايران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۸:۲۸ توسط:ادمين موضوع:

حال فرش دستباف ايران با تحريم‌هاي داخلي خوب نيستنساجي و پوشاك

حال فرش دستباف ايران با تحريم‌هاي داخلي خوب نيستنساجي و پوشاك

شستشوي فرش دستباف

ارا نيكو

حال فرش دستباف ايران با تحريم‌هاي داخلي خوب نيست

مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي فرش دستباف كشور گفت: حال هنر صنعت فرش دستباف ايران با تحريم‌هاي داخلي به هيچ وجه خوب نيست.


عبداله بهرامي مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي فرش دستباف كشور و رئيس كميسيون فرش، صنايع دستي و گردشگري اتاق تعاون ايران يادداشتي نوشت و در اختيار خبرگزاري فارس قرار داد.


با تحريم‌هاي داخلي، حال هنر صنعت فرش دستباف ايران خوب نيست


توليد فرش دستباف در يكي دو دهه اخير حدود 6 ميليون متر مربع و صادرات آن بين 500 ميليون تا يك ميليارد دلار بود، حالا كه كشور درگير تحريم‌هاي ظالمانه دولت آمريكا است و بيشتر از هر زماني نياز به اشتغال‌زايي و ارز آوري دارد. متاسفانه به دليل تحريم‌هاي داخلي از جمله " تعهد ارزي بانك مركزي " و عدم حمايت از قاليبافان ، توليدكنندگان و صادركنندگان متاسفانه توليد فرش دستباف كشور به يك سوم و صادرات آن به 50 ميليون دلار كاهش پيدا كرده است.


اين در حالي است كه اين روز ها زمزمه حمايت از بورسي‌ها شنيده مي‌شود كه دولت مي‌خواهد براي زيان ديده‌هاي بورسي خدمات و حمايت‌هاي جبراني را مصوب كند و همه مي‌دانند كه فرش دستباف كشور در حال اهتزاز است و هيچ كس به فكر جبران اين همه خسارت كه به بدنه توليد و صادرات فرش دستباف در اين چند ساله رسيده است نيست، آيا واقعاً اين اجحاف نيست كه براي تنها صنعت بومي سازي كشور ( فرش دستباف ) هيچ حمايت و اقدامي انجام نگيرد و براي بورسي‌ها و خودرو سازها آستين حمايت را بالا زده‌اند ، دولت انقلابي و مردمي بايد بداند كه هنر صنعت فرش دستباف تنها صنعت بومي سازي كشور است كه همه مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي را داشته و همواره باعث افتخار و اعتلاي پرچم هنري ، فرهنگي ايران اسلامي بوده و خواهد بود، دولت قبل تمام اهتمام خود را با اختصاص هزاران ميليارد تومان براي حمايت از صنعت خودرو سازي گذاشت و گويا اين دولت هم مي‌خواهد صنعت خودرو و بورس را نورچشمي كند و به بزرگترين و فاخرترين كالاي ايراني " فرش دستباف " بي توجهي نمايد .

پخش لوازم پرده

اشتغال ، ارز آوري ، امنيت اجتماعي و افتخار ايراني بودن با فرش دستباف است و لاغير پس تا رمقي هست، عزمتان را براي حفاظت از اين هنر مردمي به كار گيريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۵:۰۹ توسط:ادمين موضوع:

طرح‌ها و نقوش قالي‌هاي قاجار

طرح‌ها و نقوش قالي‌هاي قاجار


قاليشويي پيروزي

دنياي اقتصاد

در مورد قالي‌هاي دورة قاجار مي‌توان چنين درنظر گرفت كه اندازه‌ها، نقش‌ها و نقشمايه‌هاي بسياري از قالي‌ها اقتباسي از دورة صفوي بوده است. به‌خصوص ترنج مركزي، لچك ترنج، طرح شبكه‌اي كه با نقش اسليمي و شاه عباسي در سرتاسر اين دوران بافته مي‌شده است. در واقع طرح‌هاي مربوط به فرش‌هاي ظريف، كه در اواخر قرن ۱۹م و اوايل قرن ۲۰ م بافته شده، يادآور دوران كلاسيك است.

طرح‌ها و نقوش قالي‌هاي قاجار

اين بافته‌ها معمولا به شيوة خاص سفارش داده مي‌شدند و شايد نشان‌دهندة بقاياي توليد كارگاهي محلي در دورة قبل از قاجار هستند. در مقابل آنها فرش‌هايي با طرح كلاسيك روز وجود دارند كه استادانه از بافته‌‌‌هاي قديمي‌تر يا از تصاوير كتاب‌‌‌هاي فرش و كاتالوگ‌هاي فروش و موزه‌ها الگوبرداري شده‌اند تا بتوان آنها را به عنوان فرش عتيقه قلمداد و تقاضاي خاصي را در بازار برآورد كرد.


قابل‌توجه است كه اين فرش‌ها اغلب با مواد شيميايي شسته مي‌شدند يا به روش‌هاي ديگر بر روي آنها كار مي‌شد تا فرش كهنه به نظر برسد. در طرح و نقش قالي‌هاي قاجار عمدتا شيوه‌ها و سنت‌هاي دورة صفوي به كار برده شده و توجه خاصي به آنها مي‌شد. با وجود اين، برخي تفاوت‌ها و تغييرات به وجود آمده در زمينة طرح‌ها و نقوش قالي‌هاي قاجار از پيكرة نقوش سنتي شناخته شده دور نيست. در بخشي از تغييرات كه عمدتا در نقوش قالي‌ها تحت‌تاثير فرهنگ و هنر غربي شكل گرفته است به نظر مي‌آيد طراحان كمال سعي خود را براي بومي‌سازي و سازگارمند‌سازي نقوش جديد با سنت‌هاي قالي‌هاي ايراني به كار گرفته‌اند. طرح قالي‌هاي قاجاري نيز عمدتا با تابعيت از سنت‌هاي دورة صفوي و با تناسبات بسيار نزديك به آنها شناخت مي‌شوند. عمده طرح‌هاي به كار رفته در قالي‌هاي اين دوره را مي‌توان چنين معرفي كرد: لچك ترنج، واگيره‌اي، افشان، باغي، قابي يا بندي، محرمات، محرابي، خشتي، تلفيقي و تصويري. قابل‌توجه است كه طرح محرمات با وجود آنكه در نگاره‌هاي دورة صفوي به كرات روي پارچه‌ها يا جل اسب‌ها ديده مي‌شود، هيچ‌گاه به عنوان طرح قالي ترسيم نشده است. طرح محرمات به‌رغم چنين ديرينه‌اي در نگارگري‌هاي ايراني صرفا در دورة قاجار براي طرح قالي مورد استقبال قرار گرفته است. همچنين طرح خشتي را نيز بايد از جمله طرح‌هاي ويژة قاجار برشمرد. در واقع پيش از دورة قاجار، قالي با طرح خشتي مرسوم اين دوره شناسايي نشده است. به نظر مي‌آيد اساس طرح خشتي از تقسيم‌بندي‌هاي هندسي طرح باغي دريافت شده باشد. قالي‌هاي تصويري نيز به واسطة تاثير و نفوذ شيوه‌هاي هنري غربي و عكاسي در دورة سلطنت ناصرالدين شاه از موضوعات قالي‌هاي آن دوره محسوب شدند. اين قالي‌ها شامل تصاوير شاهان، بزرگان و مشاهير، موضوعات ادبي، نقوش باستاني، منظره، بزم و... بوده است. تصوير پادشاهان كه از دورة باستان در فرهنگ و جامعة ايراني از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده بر قالي‌هاي دوره قاجار نيز به منظور ابراز قدرت و شكوه و جلال آنان بازنمايي شده است.


در نقاشي‌هاي دورة قاجار در قرن سيزدهم ه.ق نقش‌هاي كوچك تكراري چون هراتي و ميناخاني در مجموعه نقوش قالي بيشتر ديده مي‌شوند؛ حتي نقش بته جقة تكراري كه در منسوجات و فرش دورة قاجار عموميت يافتند. توصيف‌هايي نيز از منازل متمولين و صاحب‌منصبان قاجاري در قرن سيزدهم ه.ق حكايت از استقبال از قالي‌هاي طرح هرات دارد. اگرچه بسيار حيرت‌آور است كه هيچگونه نقشي كه منتسب به قالي‌هاي هرات است در نقاشي‌هاي آن دوره ديده نمي‌شود. نقش گل سرخ را در فرهنگ جوامع غربي مانند نقش نيلوفر در شرق مي‌دانند. شكل پيمانه مانند گل سرخ با مفهوم حيات و زندگي و دربردارندة نمادي از بهشت نيز هست. حتي بيشتر گل‌هاي سرخ به صورت تمثيلي با مفاهيم عدد هفت پيوند دارند و با هفت گلبرگ ترسيم مي‌شوند. فرنگي‌سازي و نقوش گل فرنگ در متن و حواشي قالي‌ها از دورة قاجار پديدار مي‌شود. به نحوي كه نقشماية گل فرنگ به گل گوبلن گفته مي‌شود. همچنين به نگاره‌هايي كه از راه بافته‌هاي اروپا به ايران رسيده است. به گل سرخي كه به جاي تهية طرح انتزاعي از آن، آن را هرچه نزديك‌تر به طبيعت نقش كرده باشند نيز گل فرنگ مي‌گويند. اين توصيف دربردارندة منشأ و منبعي غربي براي گل فرنگ مانند نام آن است. در حالي كه سيروس پرهام اعتقاد دارد اصل اين نقوش برگرفته از گل سرخ محمدي است، كه گل بومي سرزمين ايران است، و حتي نقش آن از دورة صفوي در هنرهاي ايران كاربرد يافته است به نظر بسياري از پژوهشگران، رواج نقش گل‌هاي فرنگي بر قالي‌هاي قاجار تحت‌تاثير فرهنگ طبيعت‌گراي غرب صورت پذيرفته است اما طراحان ايراني آن را به‌گونه‌اي بومي‌سازي كرده‌اند كه در همراهي با نقوش سنتي ايراني وجه هماهنگ متناسبي يافته است، به طوري كه برخي در زمينه منشأ ايراني گل‌هاي فرنگي در قالي‌‌‌هاي ايراني نظراتي ارائه كرده‌اند.


از مقاله‌اي به قلم عليرضا خواجه احمد عطاري، استاديار گروه صنايع دستي، دانشكده صنايع دستي، دانشگاه هنر اصفهان

باغ تالار جاجرود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۵:۱۰ توسط:ادمين موضوع:

گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند

گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند



فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ در اين گزارش از ريشه و سرگذشت فرش كاشان گفتيم و به سراغ رئيس يكي از قديمي‌هاي بازار فرش رفتيم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو نشستيم‌.

گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند
خبرگزاري فارس اصفهان، فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ اگر به كاشان مسافرت كرده باشيد يقينا بازار و تيمچه امين‌الدوله را ديده‌ايد كه از زمان قاجار تا به امروز مركز فروش فرش‌هاي دستباف بوده است.



معماري بي‌نظير و حجره‌هاي فرش‌فروشي آن و كاروانسراهاي متعدد در گوشه گوشه بازار كاشان، حكايت از اصالت يك هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافي در شهر گل و گلاب كاشان است.



فراز و فرودهاي تاريخ قالي‌بافي در كاشان

فرش كاشان در دوره‌هاي مختلف با فراز و فرودهاي فراواني روبرو بوده است، بعد از اين اتفاقات و آسيب­‌ها، با تلاش قديمي‌ها دوباره قاليبافي در كاشان رونق مي‌گيرد و از طرف ديگر به علت به كار افتادن واحدهاي نساجي ماشيني تعدادي از بافندگان منسوجات اين شهر را وادار به روي آوردن به قالي‌بافي كرد.

به تبع رشد هنر فرش­‌بافي، فعاليت‌هاي ديگري در اين حوزه مانند رنگرزي، چله‌كشي، رفوگري، حلاجي، ريسندگي و نقشه‌كشي هم رواج پيدا كرد.بازار كاشان تبديل به مركز توليد فرش شد و در معروف­‌ترين تيمچه آن يعني تيمچه امين­‌الدوله، نقاش‌ها و توليدكننده‌هاي زيادي مشغول به كار بودند.



چله‌كشي فرش جزو مراحل اوليه شروع كار بافنده است، در كاشان چله­‌كشي با نخ پنبه‌اي انجام مي‌شود، البته در چله‌كشي فرش‌هاي قديمي‌تر، ابريشم به كار برده مي‌شد.بدنه فرش با پشم بافته مي‌شود، گاهي نيز ابريشم با پشم مخلوط مي‌شود تا نقشه فرش جلوه بيشتري پيدا كند.

بافت نهايي فرش كاشان منسجم و محكم و در عين حال نرم است، رنگرزي در كاشان معمولاً با رنگ­‌زاهاي گياهي انجام مي‌شود كه تركيب رنگ منحصر به فردي را به فرش مي‌دهد، البته در فرش‌هاي جديدتر از رنگزاهاي شيميايي استفاده مي‌شود كه آن جذابيت رنگ‌هاي طبيعي را به دست نمي‌دهد.

ارتفاع «خاب» يا همان «بلندي پرز قالي» در قالي كاشان متوسط است، بافت آن بسيار ظريف و ريز بوده و به همين علت نقوش آن جلوه بهتري دارد.



به سراغ اصفهانيان رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان و از قديمي‌هاي بازار فرش مي‌رويم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو مي‌نشينم.

«ريشه» فرش كاشان

وي درباره قدمت فرش‌بافي مي‌گويد: قدمت فرش كاشان به صفويان و زمان حمله مغول هم مي‌رسد، فرشي در موزه آلبرت لندن است كه ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت كاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخير توليد فرش كاشان در طايفه‌هاي مختلف رونق گرفت.

اصفهانيان اضافه مي‌كند: براي مثال طايفه فرشچي‌­ها، اصفهانيان‌­ها، عطايي‌­ها، طباطبايي‌­ها و بروجردي­‌ها بودند كه امروزه از اين طايفه ديگر هيچ كس در كار توليد فرش نيست و آن برند­هاي فرش كاشاني رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانيان آخرين بازمانده هستم كه كار توليد فرش دستباف را انجام مي‌دهم.



نقش‌هايي كه رج به رج در دل فرش جان مي‌گيرند

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان درباره نقشه‌كشي مي‌پرسم و مي‌خواهم درباره نقشه و طرحي كه استفاده مي‌كند، برايم تعريف كند، مي‌گويد: بعضي از نقشه‌هايي كه استفاده مي­‌كنم بالاي ۱۰۰ سال قدمت داشته و ديگر كسي در بازار آن را ندارد، بيشتر فرش‌هايي كه توليد مي‌­كنم انحصاري براي خودم است و رنگ آميزي اين طرح‌ها را هم من خودم انجام مي­‌دهم، چون شخص نقاش هيچ تصوري از نقشه ۱۰۰ سال پيش و سبك رنگ‌آميزي آن در ذهنش ندارد و تمامي نقطه‌گذاري‌ها و رنگ آميزي‌ها را خودم انتخاب مي­‌كنم، ولي طرح اصلي آن قديمي است و امروزه كپي آن طرح را مي‌بافند.

اسم نقطه‌گذاري براي من كه اهل كاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال مي‌كنم نقطه‌گذاري چيست و او هم اينطور مي‌گويد: در رنگ‌آميزي نقشه روي كاغذ، نقاطي كه دور طرح و گل­‌ها گذاشته مي­‌شود، اين رنگ‌­ها را من انتخاب مي­‌كنم و يك سبك مشخص براي خودم دارم.



اصفهانيان معتقد است طرح­‌هاي جديدي كه در فرش دستباف كاشان ديده مي‌شود اصيل نيست‌.

بحثمان داغ مي‌شود و از اصفهانيان درباره طرح و نقشه‌­هاي مختلف فرش كاشان مي‌پرسم، مي‌گويد: نقطه لچك ترنج، افشان شاه عباسي، بته جقه، گلداني، افشان ترنج دار، حاج غلامي و حاج خانمي است.

از طرح «حاج غلامي» تا «حاج خانمي» در فرش كاشان

باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمي را بر زبان مي‌آورد برايم جالب مي‌شود كه درباره‌اش سوال كنم، توضيح مي‌دهد: طرح حاج خانمي تشكيل شده از طرح گل­‌هاي اشرفي است كه به صورت شماره‌اي كنار هم قرار مي‌­گيرند.

اصفهانيان ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرش كاشان را بيان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در منطقه مركزي ايران كه كاشان هم جزو آن به حساب مي­‌رود، از گره فارسي‌باف استفاده مي‌­شود اما در مناطق شمال شرقي از گره تركي‌باف استفاده مي‌­شود، گره فارسي‌باف فرش كاشان هم تفاوت‌هايي دارد.

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان اضافه مي‌كند: اگر شما پشت فرش‌هاي كاشان را نگاه كنيد، كاملا حالت مربع­‌هاي يك در يك را دارد و منظم است، اين به خاطر انتخاب دقيق تار و پودي است كه توليدكننده‌هاي كاشاني انجام مي‌­دهند، جنس فرش­‌هاي كاشان اكثرا از پشم و كرك است؛ پشم خوب دوام بهتري دارد، ولي كرك زيبايي و جلاي بهتري به فرش مي­‌دهد.



وي درباره رنگرزي طبيعي و مصنوعي مي‌گويد: رنگرزي كه من براي فرش‌ها انجام مي‌دهم طبيعي است و خودم به جريان رنگرزي نظارت مي­‌كنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را مي‌­بريم قهرود و در يك چشمه‌اي به اسم شاه چشمه مي­‌شوريم، آب چشمه اكسيژن بيشتري دارد و كيفيت رنگ را تغيير مي­‌دهد.



رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان در توضيح اين سوال كه بافت فرش با رنگ طبيعي چه فرقي مي‌كند، گفت: فرش با رنگ طبيعي جلاي بهتري دارد و هرچه پا بخورد در عين اينكه كهنه شده، به مرور قشنگ‌تر مي­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌اي مصنوعي به مرور بور مي‌شود و زيبايي‌اش را از دست مي­‌دهد اما رنگ طبيعي اين‌طور نيست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۳:۵۸ توسط:ادمين موضوع:

گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند

گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند


قاليشويي حكيميه


فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ در اين گزارش از ريشه و سرگذشت فرش كاشان گفتيم و به سراغ رئيس يكي از قديمي‌هاي بازار فرش رفتيم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو نشستيم‌.


 

خبرگزاري فارس اصفهان، فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ اگر به كاشان مسافرت كرده باشيد يقينا بازار و تيمچه امين‌الدوله را ديده‌ايد كه از زمان قاجار تا به امروز مركز فروش فرش‌هاي دستباف بوده است.




معماري بي‌نظير و حجره‌هاي فرش‌فروشي آن و كاروانسراهاي متعدد در گوشه گوشه بازار كاشان، حكايت از اصالت يك هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافي در شهر گل و گلاب كاشان است.




فراز و فرودهاي تاريخ قالي‌بافي در كاشان


فرش كاشان در دوره‌هاي مختلف با فراز و فرودهاي فراواني روبرو بوده است، بعد از اين اتفاقات و آسيب­‌ها، با تلاش قديمي‌ها دوباره قاليبافي در كاشان رونق مي‌گيرد و از طرف ديگر به علت به كار افتادن واحدهاي نساجي ماشيني تعدادي از بافندگان منسوجات اين شهر را وادار به روي آوردن به قالي‌بافي كرد.


به تبع رشد هنر فرش­‌بافي، فعاليت‌هاي ديگري در اين حوزه مانند رنگرزي، چله‌كشي، رفوگري، حلاجي، ريسندگي و نقشه‌كشي هم رواج پيدا كرد.بازار كاشان تبديل به مركز توليد فرش شد و در معروف­‌ترين تيمچه آن يعني تيمچه امين­‌الدوله، نقاش‌ها و توليدكننده‌هاي زيادي مشغول به كار بودند.




چله‌كشي فرش جزو مراحل اوليه شروع كار بافنده است، در كاشان چله­‌كشي با نخ پنبه‌اي انجام مي‌شود، البته در چله‌كشي فرش‌هاي قديمي‌تر، ابريشم به كار برده مي‌شد.بدنه فرش با پشم بافته مي‌شود، گاهي نيز ابريشم با پشم مخلوط مي‌شود تا نقشه فرش جلوه بيشتري پيدا كند.


بافت نهايي فرش كاشان منسجم و محكم و در عين حال نرم است، رنگرزي در كاشان معمولاً با رنگ­‌زاهاي گياهي انجام مي‌شود كه تركيب رنگ منحصر به فردي را به فرش مي‌دهد، البته در فرش‌هاي جديدتر از رنگزاهاي شيميايي استفاده مي‌شود كه آن جذابيت رنگ‌هاي طبيعي را به دست نمي‌دهد.


ارتفاع «خاب» يا همان «بلندي پرز قالي» در قالي كاشان متوسط است، بافت آن بسيار ظريف و ريز بوده و به همين علت نقوش آن جلوه بهتري دارد.




به سراغ اصفهانيان رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان و از قديمي‌هاي بازار فرش مي‌رويم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو مي‌نشينم.


«ريشه» فرش كاشان


وي درباره قدمت فرش‌بافي مي‌گويد: قدمت فرش كاشان به صفويان و زمان حمله مغول هم مي‌رسد، فرشي در موزه آلبرت لندن است كه ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت كاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخير توليد فرش كاشان در طايفه‌هاي مختلف رونق گرفت.


اصفهانيان اضافه مي‌كند: براي مثال طايفه فرشچي‌­ها، اصفهانيان‌­ها، عطايي‌­ها، طباطبايي‌­ها و بروجردي­‌ها بودند كه امروزه از اين طايفه ديگر هيچ كس در كار توليد فرش نيست و آن برند­هاي فرش كاشاني رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانيان آخرين بازمانده هستم كه كار توليد فرش دستباف را انجام مي‌دهم.




نقش‌هايي كه رج به رج در دل فرش جان مي‌گيرند


رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان درباره نقشه‌كشي مي‌پرسم و مي‌خواهم درباره نقشه و طرحي كه استفاده مي‌كند، برايم تعريف كند، مي‌گويد: بعضي از نقشه‌هايي كه استفاده مي­‌كنم بالاي ۱۰۰ سال قدمت داشته و ديگر كسي در بازار آن را ندارد، بيشتر فرش‌هايي كه توليد مي‌­كنم انحصاري براي خودم است و رنگ آميزي اين طرح‌ها را هم من خودم انجام مي­‌دهم، چون شخص نقاش هيچ تصوري از نقشه ۱۰۰ سال پيش و سبك رنگ‌آميزي آن در ذهنش ندارد و تمامي نقطه‌گذاري‌ها و رنگ آميزي‌ها را خودم انتخاب مي­‌كنم، ولي طرح اصلي آن قديمي است و امروزه كپي آن طرح را مي‌بافند.


اسم نقطه‌گذاري براي من كه اهل كاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال مي‌كنم نقطه‌گذاري چيست و او هم اينطور مي‌گويد: در رنگ‌آميزي نقشه روي كاغذ، نقاطي كه دور طرح و گل­‌ها گذاشته مي­‌شود، اين رنگ‌­ها را من انتخاب مي­‌كنم و يك سبك مشخص براي خودم دارم.




اصفهانيان معتقد است طرح­‌هاي جديدي كه در فرش دستباف كاشان ديده مي‌شود اصيل نيست‌.


بحثمان داغ مي‌شود و از اصفهانيان درباره طرح و نقشه‌­هاي مختلف فرش كاشان مي‌پرسم، مي‌گويد: نقطه لچك ترنج، افشان شاه عباسي، بته جقه، گلداني، افشان ترنج دار، حاج غلامي و حاج خانمي است.


از طرح «حاج غلامي» تا «حاج خانمي» در فرش كاشان


باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمي را بر زبان مي‌آورد برايم جالب مي‌شود كه درباره‌اش سوال كنم، توضيح مي‌دهد: طرح حاج خانمي تشكيل شده از طرح گل­‌هاي اشرفي است كه به صورت شماره‌اي كنار هم قرار مي‌­گيرند.


اصفهانيان ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرش كاشان را بيان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در منطقه مركزي ايران كه كاشان هم جزو آن به حساب مي­‌رود، از گره فارسي‌باف استفاده مي‌­شود اما در مناطق شمال شرقي از گره تركي‌باف استفاده مي‌­شود، گره فارسي‌باف فرش كاشان هم تفاوت‌هايي دارد.


رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان اضافه مي‌كند: اگر شما پشت فرش‌هاي كاشان را نگاه كنيد، كاملا حالت مربع­‌هاي يك در يك را دارد و منظم است، اين به خاطر انتخاب دقيق تار و پودي است كه توليدكننده‌هاي كاشاني انجام مي‌­دهند، جنس فرش­‌هاي كاشان اكثرا از پشم و كرك است؛ پشم خوب دوام بهتري دارد، ولي كرك زيبايي و جلاي بهتري به فرش مي­‌دهد.




وي درباره رنگرزي طبيعي و مصنوعي مي‌گويد: رنگرزي كه من براي فرش‌ها انجام مي‌دهم طبيعي است و خودم به جريان رنگرزي نظارت مي­‌كنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را مي‌­بريم قهرود و در يك چشمه‌اي به اسم شاه چشمه مي­‌شوريم، آب چشمه اكسيژن بيشتري دارد و كيفيت رنگ را تغيير مي­‌دهد.


شيشه بري شهرك غرب

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان در توضيح اين سوال كه بافت فرش با رنگ طبيعي چه فرقي مي‌كند، گفت: فرش با رنگ طبيعي جلاي بهتري دارد و هرچه پا بخورد در عين اينكه كهنه شده، به مرور قشنگ‌تر مي­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌اي مصنوعي به مرور بور مي‌شود و زيبايي‌اش را از دست مي­‌دهد اما رنگ طبيعي اين‌طور نيست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۵:۴۲ توسط:ادمين موضوع:

قالي «قم» زير پاي عابران پياده پهن مي‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم:
قالي «قم» زير پاي عابران پياده پهن مي‌شود


قم- معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم از اجراي طرحي براي تكريم عابران پياده خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح، قالي قم هنگام عبور عابران پياده از عرض خيابان زير پاي آنان پهن مي‌شود.



به گزارش خبرگزاري مهر، مسعود طبيبي با اشاره به اجراي دو سامانه در بخش ترافيك شهرداري قم براي نخستين بار در كشور اظهار داشت: يكي از اين طرح‌ها اجراي سامانه‌اي براي تكريم عابر پياده است، به‌طوري‌كه زماني كه عابر پياده بخواهد از سطح معابر عريض عبور كند و در جاهايي كه حجم ترافيك وسايل نقليه خيلي زياد نبوده چراغ سبز در لابه‌لاي فاصله حركتي وسايل نقليه ايجاد مي‌شود.



وي با بيان اينكه پس از سبز شدن چراغ، روي سطح زمين از بافت‌هاي فرش قم كه از صنعت اصيل و به‌يادماندني قم است و شهرت جهاني داشته زير پاي آنان پهن مي‌شود ابراز كرد: با اجراي اين طرح تكريم عابران پياده صورت مي‌گيرد.



معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم تصريح كرد: همچنين اجراي اين طرح مي‌تواند به‌عنوان منبع درآمد مورد استفاده قرار گيرد و در شهرداري‌هاي مختلف كشور نيز اجرايي شود.



وي با اشاره به اجراي طرح ديگر با عنوان سامانه كنترل هوشمند فاصله طولي در قم يادآور شد: اين سامانه فاصله طولي وسايل و سرعت است كه علاوه بر اينكه سرعت وسايل نقليه كنترل مي‌شود، فاصله بين دو وسيله متوالي نيز انجام مي‌شود.



طبيبي خاطرنشان كرد: خط‌كشي اجراي اين طرح به‌زودي و به‌صورت نمونه در بلوار شهيد سليماني انجام مي‌شود، تا شهروندان و رانندگان در ابتدا با معني و مفهوم آن آشنا شوند و پس از آن نيز رفتارسازي لازم صورت گرفته و در راستاي ارتقا ايمني حركت خودروها در معابر به‌صورت رسمي اجرايي شود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۶:۵۶ توسط:ادمين موضوع:

قالي «قم» زير پاي عابران پياده پهن مي‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم:
قالي «قم» زير پاي عابران پياده پهن مي‌شود


قم- معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم از اجراي طرحي براي تكريم عابران پياده خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح، قالي قم هنگام عبور عابران پياده از عرض خيابان زير پاي آنان پهن مي‌شود.



به گزارش خبرگزاري مهر، مسعود طبيبي با اشاره به اجراي دو سامانه در بخش ترافيك شهرداري قم براي نخستين بار در كشور اظهار داشت: يكي از اين طرح‌ها اجراي سامانه‌اي براي تكريم عابر پياده است، به‌طوري‌كه زماني كه عابر پياده بخواهد از سطح معابر عريض عبور كند و در جاهايي كه حجم ترافيك وسايل نقليه خيلي زياد نبوده چراغ سبز در لابه‌لاي فاصله حركتي وسايل نقليه ايجاد مي‌شود.



وي با بيان اينكه پس از سبز شدن چراغ، روي سطح زمين از بافت‌هاي فرش قم كه از صنعت اصيل و به‌يادماندني قم است و شهرت جهاني داشته زير پاي آنان پهن مي‌شود ابراز كرد: با اجراي اين طرح تكريم عابران پياده صورت مي‌گيرد.



معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم تصريح كرد: همچنين اجراي اين طرح مي‌تواند به‌عنوان منبع درآمد مورد استفاده قرار گيرد و در شهرداري‌هاي مختلف كشور نيز اجرايي شود.



وي با اشاره به اجراي طرح ديگر با عنوان سامانه كنترل هوشمند فاصله طولي در قم يادآور شد: اين سامانه فاصله طولي وسايل و سرعت است كه علاوه بر اينكه سرعت وسايل نقليه كنترل مي‌شود، فاصله بين دو وسيله متوالي نيز انجام مي‌شود.



طبيبي خاطرنشان كرد: خط‌كشي اجراي اين طرح به‌زودي و به‌صورت نمونه در بلوار شهيد سليماني انجام مي‌شود، تا شهروندان و رانندگان در ابتدا با معني و مفهوم آن آشنا شوند و پس از آن نيز رفتارسازي لازم صورت گرفته و در راستاي ارتقا ايمني حركت خودروها در معابر به‌صورت رسمي اجرايي شود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۶:۳۷ توسط:ادمين موضوع:

جلوه فرش‌هاي همدان با قدمتي از دوران مادها

/آشنايي با دست‌بافته‌هاي ايران/
جلوه فرش‌هاي همدان با قدمتي از دوران مادها



ايسنا/خراسان رضوي از شاخص‌ترين جلوه‌هاي فرهنگ و تمدن ايران مي‌توان به قالي‌هاي بافته شده در كشور اشاره كرد. با نقوش سنتي و اسلامي كه اين فرهنگ همگام با زمانه در حال پيشرفت و نو شدن است، كيفيت نقوش و طراحي قالي ايراني باعث شهرت آن در سطح جهان شده است.

عبدالله احراري، عضو انجمن علمي فرش ايران، در گفت‌وگو با ايسنا به معرفي قالي همدان پرداخت و اظهار كرد: همدان در زمان سلسه مادها پايتخت ايران بود و به تبع از موقعيت خاصي برخوردار بوده است. آن زمان همدان يكي از مراكز تجاري و توليدي عمده فرش بود و تقريبا در فاصله سال‌هاي ۱۸۸۰ تا جنگ جهاني دوم به عنوان مهم‌ترين مركز تجاري و توليدي فرش در غرب ايران پس از شهر تبريز به‌شمار مي‌آمده است.

وي ادامه داد: در همدان توليدات مختلفي صورت مي‌گرفت اما مركز تجارت فرش‌هاي غرب كشور نيز بوده است. از كارگاه‌هاي قالي‌بافي تاريخي اين منطقه مي‌توان به كارگاه شيخ تقي وكيل‌الرعايا، كارگاه سرهنگ حسن رياحي و كارگاه يوسف زنجاني كه از توليدكنندگان قالي اين منطقه هستند نام برد. در كتاب پژوهشي در فرش ايران نيز از آن‌ها نام برده شده است.

عضو انجمن علمي فرش ايران تصريح كرد: كارگاه‌هاي قالي‌بافي اين شهر تا زمان جنگ جهاني دوم و حداقل ۲ دهه اول پس از انقلاب، در شهر همدان فعال بود و آمار قابل توجهي از توليد را نيز به خود اختصاص مي‌داد. البته در ۲ دهه اخير اين كارگاه‌ها به مناطق روستايي همدان توسعه پيدا كرده‌اند. از جمله اين مناطق مي‌توان به منطقه درجزين اشاره كرد كه يكي از مهم‌ترين مراكز توليد فرش همدان است. البته برخي از روستاهاي اين شهر همچون «انجلاس» و «بيك» كه نقش مهمي هم در قالي‌بافي همدان دارد، از نقوش ماهي‌درهم در توليد قالي‌هاي خود استفاده مي‌كنند.



احراري در خصوص ويژگي‌هاي ظاهري فرش همدان خاطرنشان كرد: در ۱۰۰ سال اخير از طرح‌هاي مختلف قالي ايران در توليد قالي همداني استفاده شده است اما ۲ طرح معروف «پرطاووسي» و «خوشه انگوري» همدان در سال‌هاي اخير شهرت بيشتري داشته است. همچنين در مناطق روستايي از طرح‌هاي ذهني‌بافت و ماهي‌درهم آن هم به سبك خاص همدان در بافت فرش‌ها و قالي‌ها استفاده مي‌شود.

وي تصريح كرد: از نظر رنگ‌آميزي بيشتر شاهد استفاده از رنگ‌هاي شاد در قالي‌هاي همدان هستيم و مواد اوليه‌اي كه در سه دهه اخير كاربرد بيشتري داشت، پرز پشمي و تار و پود پنبه‌اي بوده است. قالي‌هاي محلي همدان بيشتر در اندازه‌هاي كوچك و قاليچه است. البته در ۲ دهه اخير توليدكنندگان اين سبك فرش به سمت توليدات تجاري روي آورده‌اند و قالي‌ها در ابعاد ۶ تا ۱۲ متر نيز بافته مي‌شود.

عضو انجمن علمي فرش ايران در خصوص ويژگي‌هاي فني قالي‌هاي همدان اضافه كرد: قالي‌هاي اين منطقه معمولا بين رج شمار ۱۵ تا ۴۰ بافته و شيرازه در هنگام بافت زده مي‌شود. نوع دار ‌آن‌ عموما به جز در مناطق عشايري عمودي و شيوه چله‌كشي از نوع شيوه تلفيقي است. پرداخت پس از بافت انجام مي‌شود و قالي‌هاي محلي و روستايي بيشتر به سبك تك‌پود و تخت‌بافت بوده اما قالي‌هاي تجاري كه اخيرا توليد مي‌شود، از سبك دوپود و نيم‌بافت استفاده مي‌كند. سبك گليم بافي اين شهر نيز سبك پارسي است.



احراري بيان كرد: از طراحان معروف فرش همدان مي‌توان به «شهاب‌الدين كوثري»، «اسحاق ايرانپور»، «ميرزا رضا يگانه»، «علي‌اصغر حسين‌خواني»، «حسن شهيدي» و «محمد گيلاني» اشاره كرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهيم در ارتباط با فرش همدان صحبت كنيم، بايد از فعاليت‌هاي خانه فرش همدان، خوشه فرش اين شهر و فعاليت توليدكنندگاني همچون ‌قاي فروزان احسن نام برد كه هم‌اكنون در قسمت‌هاي مختلف اين شهر فعاليت توليدي دارند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۸:۵۶ توسط:ادمين موضوع:

روايتي از مشكلات قالي‌بافان در كوير/ گره كور توليد فرش دستباف در خراسان‌جنوبي

روايتي از مشكلات قالي‌بافان در كوير/ گره كور توليد فرش دستباف در خراسان‌جنوبي



گروه استان‌ها- فرش دستباف خراسان جنوبي كه سال‌هاست با اين ديار خو گرفته، مدتي است رج به رج آن با اتفاقات تلخي از قبيل كرونا، صادرات كم و از دست‌دادن مشتري‌هايش همراه شده است.
به گزارش خبرگزاري تسنيم از بيرجند ، ديگر دار قالي آهنگ زندگي نمي‌نوازد و تار و پود عشق را زمزمه نمي‌كند، دو سال از وعده دولت براي بيمه قاليبافان مي‌گذرد هر چند اين وعده هر سال تمديد مي‌شود اما هنوز هيچ آماري به تعداد بيمه شدگان اين صنعت در استان افزوده نشده است.

از سويي ديگر صادرات كم فروغ فرش مانند خوره‌اي در حال نابودي تار و پود اين صنعت است و روزي‌اش را از گره زدن به دست مي‌آورد و از قضاي روزگار هر طوري گره در كارش مي‌افتد و آن گره‌ها زوري محكم مي‌شوند كه هيچ دست گره گشايي را ياراي گشودنش نيست.

آري هنر سرانگشتان مردمان كويرنشين كه روزگاري شهره جهان بود و در قالب نقش‌هايي از جنس ريزه ماهي تا لچك ترنج و خشتي بافته مي‌شد و چشمان خارج‌نشينان را به خود خيره مي‌كرد حالا چندان روزگار خوشي را پشت سر نمي‌گذارد.

تا چند سال پيش در بسياري از خانه‌ها و به ويژه در روستاها زنان و مردان در كنار هم بافنده بودند و گره بر گره مي‌زدند. روي دار قالي گل‌ها جوانه مي‌زد و غنچه‌ها گشوده مي‌شد و بهار به خانه مي‌آمد.

زماني اين هنر در اوج بود و بيشتر مردمان روستانشين در خراسان جنوبي و حتي در برخي نقاط شهري استان در كنار كشاورزي و دامداري به توليد فرش مشغول بودند و حتي در برخي از خانواده‌ها راه امرار معاش مردم فرش بافي بود.

هر چند تحريم‌ها در چند سال اخير گره مشكلاتشان را كورتر كرده بود اما كرونا كه آمد حال و روزشان دگرگون‌تر شد و حال به نوعي اين هنر با تنفس مصنوعي زنده مانده است.

اين روزها هنر دست مردان و زنان اين ديار رنگ و لعاب فراموشي گرفته است و گره‌هاي فرش برايشان گره گشايي نمي‌كند در حالي كه اين هنر در دهه‌هاي 70 و 80 آوازه جهاني داشت و برند مود و قهستان هم ثبت جهاني شد.

اكنون توليد با كاهش تقاضا مواجه است و پرداخت نشدن سهم بيمه از سوي دولت مشكلات زيادي را در اين روزهاي كرونايي بردوش هنرمندان فرش دستباف گذاشته است.

شرايط پيش رو درحالي رقم خورده است كه از طرح‌هاي متوليان در زمينه ايجاد بازار فرش دستباف خراسان جنوبي سال‌ها مي‌گذرد اما هنوز پياده نشده است.

قالي‌بافي منطقه مانند گذشته شور و حالي ندارد

يك بافنده فرش به خبرنگار ما گفت: بازار اين فرش همچنان كساد است و چندان معامله‌اي انجام نمي‌شود و بافندگان در انتظار رونق دوباره خريد و فروش يكي از بهترين هنرهاي دستي مردان و زنان اين ديار هستند.

وي گفت: روزها يكي پس از ديگري سپري مي‌شود و قالي‌بافي منطقه مانند گذشته شور و حالي ندارد و آن چه از دارها باقي مانده است كفاف گذران زندگي را نمي‌دهد و ما مجبوريم در اين شرايط با هر قيمتي كه دلال بگويد فرش را به او بفروشيم.

دغدغه افزايش توليد در روزهاي ركود بازار

رئيس اتحاديه فرش دستباف استان خراسان جنوبي هم يكي از علل افزايش توليد فرش دستباف در استان را شيوع كرونا دانست و افزود: بر اثر شيوع اين ويروس تعدادي از مردم بيكار در زمينه توليد فرش فعال شدند هر چند افزايش توليد فرش در وضعيت ركود بازار فروش، دغدغه بزرگي است چرا كه توليد بسيار بالاتر از مصرف و صادرات است و اين ها به ضرر بافنده محسوب مي‌شود.

محمد حسن كاميابي مسك تحريم‌ها را در نبود ارزآوري فرش عاملي موثر دانست و اظهار داشت: تحريم‌ها سبب شده است تا فرش ديگر كشورها از جمله هند و پاكستان جايگزين فرش كشور ما در بازارهاي جهاني شود و دولت بايد بازارهاي خارجي جديدي را براي عرضه فرش شناسايي كند تا فروش آن رونق بگيرد.

وي گفت: در خراسان جنوبي طراح فرش نداريم و بافندگان همچون قديم ذهني مي‌بافند و فقط 10 درصد توليد فرش منطقه به روز است و به دليل خشكسالي و كاهش كسب و كار‌هاي كشاورزي و دامداري و همچنين نبود صنعت بزرگ و اشتغال زايي در خراسان جنوبي، تقريبا در همه روستا‌هاي خراسان جنوبي، دار‌هاي قالي وجود دارد و ما در هر متراژي كه بازار طلبد كند، توان توليد را داريم فقط بايد با آموزش و سامان دهي بافندگان فرش را روز به روز تخصصي تر كنيم و بازار فروش و صادراتش را نيز رونق ببخشيم.

رئيس اتحاديه فرش دستباف استان خراسان جنوبي با بيان اين كه سال گذشته 190 هزار متر مربع فرش دست باف در استان توليد شد گفت: بر اثر شيوع اين ويروس تعدادي از مردم بيكار و در زمينه توليد فرش فعال شدند.

كاميابي مسك بيان كرد: آمار دقيقي از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسيده و سال قبل حدود 30 تا 35 درصد فرش توليدي استان صادر شده و بقيه آن در داخل كشور به فروش رفته يا روي دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقي مانده است و به دليل صادرات كم، فرش دستباف در بدترين وضعيت خود از نظر صادرات و ركود در 50 سال اخير قرار دارد و تحريم‌ها نيز در نبود ارزآوري فرش بسيار تاثيرگذار بوده و باعث شده است كه فرش ديگر كشورهاي منطقه جايگزين فرش كشورما در بازارهاي جهاني شود.

وي با اشاره به اين كه در مجموع با توجه به شرايط جامعه و زحمت زياد، بافت فرش براي بافنده صرفه اقتصادي ندارد و بافندگان به دليل نبود شغل چاره‌اي جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبي بيش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نيمه وقت و پاره وقت فعاليت مي‌كنند كه هم اكنون كمتر از چهار هزار نفر زير پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند.

رئيس اتحاديه فزش دستباف خراسان جنوبي با بيان اينكه اكنون بازار فرش خوبي نداريم گفت: هنگامي كه تحريم نبود بازار فرش خوب بود و در كشورهاي مختلف سليقه يابي انجام مي‌شد اما بعد از تحريم به دليل مديريت ضعيف مركز ملي فرش كاري در زمينه بهبود بازار انجام نشد.

كاميابي مسك با بيان اينكه در كشور ميزان توليد فرش با توجه به نياز بازار كاهش داشته است اما در خراسان جنوبي به دليل نبود شغل و خشكسالي و كرونا توليد كاهش پبدا نكرده است افزود: برخي از بافندگان افزايش قيمت فرش را خوب مي‌دانند ولي به نسبت افزايش هزينه‌ها توجهي نمي‌كنند كه به نسبت قيمت دلار چه افتي داشته است.

كمتر از 8 درصد بافندگان بيمه هستند

رئيس اتحاديه فرش دستباف خراسان‌جنوبي با اشاره به فعاليت 50 هزار بافنده فرش در خراسان جنوبي گفت: متأسفانه حدود 93 درصد بافندگان فرش دستباف در خراسان‌ جنوبي بيمه نيستند و كمتر از 8 درصد بيمه شده‌اند كه دليل تأمين اجتماعي براي بيمه نكردن فرش‌بافان پرداخت نكردن سهم دولت است چرا كه 20 درصد از حداقل حقوق را دولت و 7 درصد حداقل حقوق را بافنده پرداخت مي‌كند.


وي اظهار كرد: سهم پرداختي دولت براي بيمه بافندگان فرش بايد در بودجه ساليانه ديده شود و مجلس آن را تصويب كند ولي در بودجه اين موضوع ديده نمي‌شود و نمايندگان مجلس نيز رسيدگي نمي‌كنند و پيگيري‌هاي زيادي از طريق رياست جمهوري، وزارت كار و وزارت صمت به صورت كشوري و سازمان صمت و استانداري در استان داشته‌ايم و آنها نيز نامه نگاري‌هايي با وزارت داشته‌اند كه همه بي نتيجه بوده است و سهم پرداختي دولت براي بيمه بافندگان فرش بايد در بودجه ساليانه ديده شود و مجلس آن را تصويب كند ولي در بودجه اين موضوع ديده نمي‌شود و نمايندگان مجلس نيز رسيدگي نمي‌كنند.
وي ادامه داد: در بسياري از روستاهاي مرزي به دليل خشكسالي تنها محل درآمد فقط فرش بافي است، كه اگر به اين شيوه ادامه پيدا كند شاهد خالي شدن اين مناطق مهم امنيتي خواهيم بود و مشكلات و عوارض سياسي، اقتصادي، اجتماعي و حاشيه نشيني به همراه خواهد داشت.

بازار فروش خوبي نداريم

رئيس اتحاديه فرش دستباف خراسان‌ جنوبي به اهميت بازار فروش در توليد اشاره كرد و گفت: اكنون بازار فروش خوبي نداريم و تا زماني كه بازار فروش وجود نداشته باشد توليد هم معنايي ندارد و وظيفه مهيا كردن بازار فروش بر عهده مركز ملي فرش است.

كاميابي مسك بيان كرد: زماني كه تحريم نبوديم بازار فروش خوب بود و در كشورهاي مختلف سليقه‌يابي انجام مي‌شد ولي بعد از تحريم به دليل مديريت ضعيف مركز ملي فرش كاري در زمينه بهبود وضعيت بازار انجام نشد.



وي با اشاره به حضور دلالان در بازار فرش اظهار كرد: واسطه اگر منصف باشد خيلي هم خوب است ولي مشكل اينجا است كه برخي افراد سودجو از وضعيت و نياز بافنده استفاده و با مبالغ كم فرش را خريداري مي‌كنند و در كشور ميزان توليد با توجه به نياز بازار كاهش داشته است ولي در خراسان جنوبي به دليل نبود شغل و خشكسالي‌ها اين اتفاق نيفتاده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۱:۰۹ توسط:ادمين موضوع:

دار قالي با بيكاري گره‌خورده است| فرش گراني زير پاي توليد كنندگان

بازار از خراسان رضوي گزارش مي‌دهد؛
دار قالي با بيكاري گره‌خورده است| فرش گراني زير پاي توليد كنندگان



مشهد- در روستاهاي خراسان رضوي كمتر خانه‌اي مي‌توان يافت كه در آن دار قالي برپا نباشد اما حالا مدتي است كه دار قالي به دليل ركود در كمتر خانه‌اي برپا مي‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوي يكي از مناطق مهم توليد فرش در ايران است كه تعداد بسيار زياد كارگاه‌هاي فرش، گوياي اهميت و گستردگي توليد اين محصول در اين منطقه هستند.

به‌طوركلي در خراسان بيشتر از ۲۰۰ هزار كارگاه قالي‌بافي با بيشتر از ۴۰۰ هزار بافنده مشغول فعاليت هستند كه حالا چند سالي است كه كرونا، تحريم و كاهش صادرات فرش اين رقم‌ها را نزولي كرده است.گفته مي‌شود كه فرش «پازيريك» قديمي‌ترين فرش جهان در منطقه خراسان بافته‌شده است و همين مسئله به‌خوبي نشان‌دهنده قدمت و سابقه طولاني قاليبافي در اين منطقه است.

سرزمين خراسان از شرايط آب و هوايي خاصي برخوردار است و وجود مراتع وسيع در اين منطقه موجب گستردگي مراكز پرورش دام شده است به همين دليل پشم استفاده‌شده در بافت فرش دستبافت خراسان از نوع مرغوب و باكيفيت است و لذا انتخاب پشم مرغوب در بافت گره را مي‌توان ويژگي فرش خراسان دانست.

قالي‌هايي كه آب رفت
در روستاهاي تربت‌حيدريه و به‌ويژه شهرستان كاشمر مي‌توان بيشترين دارهاي قالي را يافت و لذا قريب به‌اتفاق دختران و مادرانشان و حتي پسرها باكار قالي‌بافي آشنا هستند و گره بر تاروپود قالي نه‌تنها گره از معيشت زندگي آن‌ها بازكرده بلكه در نقش‌آفريني هويت آن‌ها در جهان تأثيرگذار است.

دار قالي با بيكاري گره‌خورده است | فرش گراني زير پاي توليد كنندگان

متأسفانه در طي چند سال گذشته به دليل كاهش صادرات قالي و هم‌چنين شيوع كرونا بازار فرش دست‌بافت در خراسان رضوي رو به افول گذاشته است و بسياري از جواناني كه تا ديروز پاي اين دارهاي قالي هنر خود را به رخ مي‌كشيدند حالا كوله‌بار هجرت به سمت شهرهاي بزرگ مانند مشهد بستند تا بتوانند ناني براي خود دست‌وپا كنند.

حسين باقري يكي از همين بافنده‌هاي فرش دست‌بافت در تربيت حيدريه به ما مي‌گويد: مشكلات فروش فرش به دوران كرونا منحصر نمي‌شود بلكه بيش از ۱۰ سال است كه تحريم‌ها بر فروش اين محصول سايه انداخته است.

وي اظهارمي كند: متأسفانه دستمزد بافندگي قادر به تأمين هزينه بافنده‌ها نيست و لذا بسياري از آن‌ها به‌ويژه جوانان رغبتي براي نشستن پاي دار قالي ندارند.

اين بافنده فرش به ما مي‌گويد: پس اين‌همه سال گره زدن بر تاروپود فرش هنوز بسياري از اين افراد بيمه ندارند و لذا نمي‌توانند به اين شغل دلگرم باشند.

وي بابيان اينكه ديگر بافت فرش‌هاي بزرگ صرفه اقتصادي ندارد و تا نقد شدن آن زمان بسياري بايد تلف كرد مي‌افزايد: در حال حاضر اقبال فروش با تابلو فرش‌هاست لذا بسياري از بافندگان ترجيح مي‌دهند تا تابلو فرش توليد كنند زيرا زمان بافت آن و هم‌چنين مواد به‌كاررفته باقيمت كمتري همراه بوده و در عوض به دليل ارزان‌تر تمام شدن نسبت به يك فرش ۱۲ متري مشتري بيشتري در داخل و خارج دارد.

دستمزدهاي ناچيز
اين بافنده و طراح فرش به ما مي‌گويد: متأسفانه مسئولان در تربيت و آموزش جوانان براي حفظ اين هنر سنتي و ملي تلاش منسجم و سازمان‌يافته‌اي را در دستور كار قرار ندادند براي همين در حال حاضر تنها افراد مسن و قديمي پاي دارهاي قالي مشغول كار هستند.

باقري در خصوص اين نقيصه مي‌گويد: دستمزد يك بافنده فرش روزانه از ۵۰ هزار تومان تجاوز نمي‌كند اين در حالي است كه به همين فرد در مزارع برداشت محصول روزي ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت مي‌شود و يا در مشاغلي مانند بنايي روزانه ۲۵۰ هزار تومان مزد مي‌گيرند.

اين بافنده قديمي مي‌افزايد : طبيعي است با اين تفاوت دستمزدها مردان تمايلي براي گره زدن بردار قالي ندارند و فعلاً بافنده‌ها به دخترهاي بسيار جوان و يا خانم‌هاي ميان‌سال منحصر شده است.

باقري اذعان مي‌كند: تا پيش‌ازاين بسياري از خانواده‌ها تمام مواد اوليه نخ و پشم را با سرمايه خودشان براي بافت قالي هزينه مي‌كردند اما به دليل افزايش هزينه‌ها در حال حاضر براي بسياري از آن‌ها خريد مواد اوليه و يا تهيه ابريشم امكان‌پذير نيست و ازآنجاكه خواب سرمايه به دليل نبود مشتري زياد است لذا كمتر خانواده‌اي يافت مي‌شود كه دست به اين ريسك بزند.

بي‌رغبتي توليدكنندگان
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در گفت‌وگو با بازار با تائيد ريشه هاي بي رغبتي در بين بافندگان در خصوص علل آن به ما مي گويد: يكي از دلايل كاهش صادرات فرش كه در حال حاضر موج آن به روستاها رسيده است همين تحريم‌هاي اقتصادي است.

مهدي كلالي بابيان اينكه يكي از بزرگ‌ترين خريداران فرش ايران تا پيش‌ از اين ايلات متحده امريكا بوده است به ما مي‌گويد: نبود روابط تجاري با آمريكا فروش فرش دست‌بافت را كاهش داده است.

دار قالي با بيكاري گره‌خورده است | فرش گراني زير پاي توليد كنندگان

وي اذعان مي‌كند: البته اين موضوع به اين معنا نيست كه ديگر هيچ فرشي به اين كشور صادر نمي‌شود و يا توسط آمريكايي‌ها خريداري نمي‌شود بلكه آن‌ها هم چنان مشتاق خريداري فرش‌هاي ايراني هستند اما به دليل نبود روابط مستقيم اقتصادي و تجاري اين خريد را از طريق واسطه‌ها و دلالان در بازار انجام مي‌دهند.

كلالي با اشاره به اين موضوع كه باوجود كاهش صادرات اما ارزش صادرات فرش دستباف خراسان رضوي به دليل افزايش قيمت دلار روند رو به رشد داشته است بيان مي‌كند: همين موضوع موجب افزايش ميزان صادرات اين محصول از خراسان رضوي شده است.

رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي بابيان اينكه مشتريان فرش دست‌بافت ايراني در سراسر دنيا وجود داشته و كشورهاي حاشيه خليج‌فارس نيز از دست بافته‌اي ايراني استقبال خوبي دارند مي‌افزايد: بيش از ۵۰ درصد محصولات توليدي استان خراسان كه از تنوع سبك بافت نيز برخوردار هست با صادرات در بازارهاي خارجي و كشورهاي حوزه خليج‌فارس؛ لبنان و ساير كشورها صادر مي‌شود.

كلالي با اشاره به مشكلات داخلي مانند گران شدن مواد اوليه مانند رنگ و نخ و هم‌چنين افزايش دستمزدها بر روي توليد تأثير داشته است اضافه مي‌كند: در حوزه خارجي هم عوامل بسياري مانند تغيير نرخ ارز، تحريم‌ها و نحوه مبادلات ارزي موانعي براي بازرگانان ايجاد كرده و فروش اين محصول را كاهش داده است.

وي به آمادگي اين سازمان براي حمايت بافندگان و توليدكنندگان براي ايجاد كارگاه‌هاي قاليبافي اشاره داشته و مي‌گويد: بااين‌وجود به دليل نبود همخواني درآمدها و هزينه‌ها لذا بسياري از بافنده‌ها رغبت لازم براي انجام اين كار را ندارند.

رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي مي‌افزايد: شرايط نقدينگي توليدكنندگان و از طرفي زمان‌بر بودن دوره توليد و مشكلات تورمي رغبت چنداني براي توليد ايجاد نمي‌كند.

وي افزايش صادرات و دستيابي به بازارهاي جهاني را اصلي راهكار براي رونق بخشيدن به اين هنر دانسته و مي‌افزايد: درصورتي‌كه بتوان بازارهاي خارجي را رونق بخشيد و ميزان صادرات فرش را افزايش داد لذا مي‌توان در ساماندهي و بهبود وضعيت توليدكنندگان و بافندگان فرش نيز اميدوار تر گام برداشت.

كلالي عنوان مي‌كند: به هر ترتيب شيوع كرونا هم در اين ركود بي‌تأثير نبوده است و اين موضوع نه‌تنها در داخل بلكه در خارج از كشور هم براي تمامي مشاغل مشكل‌ساز شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۸:۰۳ توسط:ادمين موضوع: