قاليشويي فارسي قاليشويي فارسي .

قاليشويي فارسي

تابستان سيما با سريال‌هاي جديد داغ مي‌شود

تابستان سيما با سريال‌هاي جديد داغ مي‌شود

تلويزيون براي فصل تابستان خود تدارك ويژه‌اي ديده و سريال‌هاي جديدي به زودي روانه آنتن خواهند شد.

خبرگزاري ميزان - راه دانا نوشت:چند روزي است كه پا به فصل تابستان گذاشته ايم و به روال هميشگي، تلويزيون از گذشته براي اين فصل به دليل تعطيلي دانش آموزان تداركات ويژه‌اي در كنداكتور پخش خود لحاظ مي‌كرده است؛ از برنامه‌هاي مسابقه محور، آموزشي – مهارتي تا سريال‌هاي جديدي كه برخي‌ها پخش خود را شروع كرده اند و برخي مراحل نهايي آماده سازي خود را طي مي‌كنند تا به كنداكتور پخش برسند.

 

شبكه اول

 

ادامه ماجرا‌هاي فيروز و قاليشويي مشتاق

 

فصل اول سريال كمدي «دودكش» به كارگرداني محمد حسين لطيفي در ماه رمضان سال ۹۲ از اين شبكه به روي آنتن رفت و توانست با استقبال مخاطبان و كارشناسان، يكي از پربيننده‌ترين سريال‌هاي سيما لقب بگيرد. سه سال بعد لطيفي ادامه اين ماجرا را در سريالي به نام «پادري» جلوي دوربين برد، ولي به گواه بسياري، نتوانست موفقيت دودكش را دوباره تكرار كند. حالا برزو نيك نژاد كه از نويسندگان دودكش بوده، فصل دو اين مجموعه را به تهيه كنندگي زينب تقوايي ساخته و قرار است بينندگان ادامه ماجرا‌هاي فيروز و خانواده او را در قاليشويي مشتاق از روز سه شنبه ۸ تيرماه شاهد باشند.

 

هومن برق نورد، اميرحسين رستمي، سيما تيرانداز، نگار عابدي، محمدرضا شيرخانلو، ياس نوروزي و الهام اخوان و با حضور بهنام تشكر و بازيگران خردسال حسين شهبازي، مهنا سيدي، هانا عباسي در «دودكش ۲» بازي دارند. طراح و سرپرست نويسندگان سريال، برزو نيك نژاد است و نويسندگان سريال محمد تنابنده و شهاب مهربان هستند.

 

در خلاصه داستان سريال آمده است: «خانواده فيروز مشتاق كه بي قيف و قپي به سفري رفته اند، در راه بازگشت به تهران با دختري همسفر مي‌شوند كه از نظر بهروز، «نيمه گمشده» قلمداد مي‌شود و به ضرس قاطع، شروعي براي فرو رفتن خانواده در آمپاس است! بماند كه با آنچه از نصرت و شرايط جديدش مشهود به نظر مي‌رسد، بستر قمپزش گسترده‌تر از قبل شده است و با عقبه‌اي كه از آنان سراغ داريم، ماجرا‌هايي آغاز مي‌شوند كه بي هيچ شائبه‌اي در زندگي همه و بويژه كساني كه پا به قاليشويي مي‌گذارند، تاثير گذار هستند!»

 

افرا؛ ملودرامي تازه از بهرنگ توفيقي

 

بهرنگ توفيقي پس از سريال «آقازاده» در شبكه نمايش خانگي، با حضور مهدي سلطاني اين بار به سراغ توليد سريالي براي شبكه اول سيما رفته است. سريالي ملودرام كه سازندگان آن بجاي خلاصه داستان اين متن را ارائه داده اند: «در پگاه مه آلود يك روز پاييزي، در زير شاخه‌هاي پرشكوه افرا، فرزندي زاده مي‌شود؛ حاصلِ وصلتِ شومِ اخلاق و منفعت. چشمانِ پيرِ افرا، يگانه شاهدِ اين راز در اعماق جنگل است. شاهدي كه آموخت در نگاه عاشقانه به زندگي، فقط صاحب تنهايي خويشي. هيچكس نبودن، اولين و آخرين قانون كتاب عشق است.»

 

مهدي سلطاني، پژمان بازغي، مينا وحيد، روزبه حصاري، فريبا متخصص، اسماعيل محرابي، پيام دهكردي، عليرضا آرا، نسرين بابايي، محمد صادقي، هامون سيدي، سارا باقري، مهرداد بخشي، آريا دلفاني، فهيمه مؤمني، بهمن صادق حسني و ... گروه بازيگران اين سريال را تشكيل مي‌دهند.

ترك اعتياد ستارخان

با پايان ضبط بخش‌هاي عمده‌اي از سريال «افرا» به تهيه كنندگي مشترك مجيد مولايي و محمدكامبيز دارابي در شمال كشور، سازندگان براي تصويربرداري سكانس‌هاي باقيمانده در تهران مشغول كار شده اند. اين روز‌ها ضبط تصاوير در شهرك دفاع مقدس پيگيري مي‌شود و به زودي گروه توليد و بازيگران براي ادامه كار، عازم لوكيشن بيمارستاني در تهران خواهند شد.

 

اين مجموعه تلويزيوني كه قصه آن در فضاي معاصر مي‌گذرد، محصول گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما است و طراحان قصه سريال پدرام پوراميري و حسين دوماري‌اند.

 

روزبه حصاري كه ايفاگر نقش جواد جوادي در فصل سوم «بچه مهندس» بود، يكي از نقش‌هاي اصلي اين سريال با نام «مسعود فروزش» و نقش محيط باني را بازي مي‌كند كه ماجرا‌هايي در شمال كشور برايش اتفاق مي‌افتد.

شايد بخواهيد بخوانيد: تفاوت لمينت سراميكي و لمينت كامپوزيتي

شبكه دو

سريال محرمي «در كنار پروانه ها»

 

كماكان تصويربرداري سريال تلويزيوني «در كنار پروانه‌ها» به كارگرداني داريوش ياري كه چندي پيش در تهران كليد خورده بود، در لاهيجان ادامه دارد و نزديك به نيمي از آن انجام شده است. اين سريال براي ماه محرم و پخش از شبكه ۲ سيما آماده مي‌شود.

 

داستان سريال از آنجا شروع مي‌شود كه مشكلات پي در پي زندگي «رهي» را كه از بيماري حاد قلبي در رنج است، به جواني نااميد تبديل كرده است. او براي نجات تنها دلخوشي زندگي‌اش كه خواهرش است، طعمه نقشه‌اي مي‌شود.

 

در اين سريال پروانه معصومي، برزو ارجمند، سامرند معروفي، بيتا سحرخيز، محمود جعفري، نگار عابدي، نسرين بابايي، شهين تسليمي، وحيد رحيميان، الناز اسماعيلي، مجيد پتكي، كاوه سماك باشي، حسن سليماني، علي مجلسي، پارسا نوريان پور، فرناز زوفا، محمدرضا جعفري لفوت، كيان جعفري لفوت، ساجد يوسفي، محمدطا‌ها عاشري، محمدعلي صادق حسني و… به ايفاي نقش مي‌پردازند.

 

به گفته بهروز مفيد، تهيه‌كننده سريال «در كنار پروانه‌ها»، اين سريال پخش خود را در ماه صفر و احتمالا از ۱۵ شهريور آغاز مي‌كند.

 

شبكه سه

 

نيمروز تا تهران؛ ارتباط با كشور‌هاي منطقه

 

سريال «نيمروز تا تهران» به كارگرداني حسين نمازي و به تهيه كنندگي علي پوركياني در حال تصويربرداري و همزمان تدوين و آماده سازي‌هاي نهايي است تا پس از پايان سريال «كلبه‌اي در مه» خود را به آنتن پخش شبكه سه برساند.

 

ارسلان اميري به همراه تهمينه بهرام نويسندگي اين سريال را برعهده دارند. اميري در جشنواره فيلم فجر در سال گذشته سينمايي «زالاوا» را كارگرداني كرده بود كه براي اين فيلم توانست سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني اول، بهترين فيلمبرداري و بهترين فيلمنامه را به دست آورد. اميري زالاوا را به همراه تهمينه بهرام و آيدا پناهنده نوشته بود و اين بار همان تيم نويسندگي «نيمروز تا تهران» رابرعهده دارند.

 

در اين سريال تلويزيوني بازيگراني، چون پيام دهكردي و شقايق فراهاني به ايفاي نقش مي‌پردازند و سريال در فضاي ملودرام و عاشقانه مي‌گذرد. پيش از اين مهدي آذرپندار مديرگروه فيلم و سريال شبكه سه گفته بود كه اين سريال در پس زمينه داستان اصلي خود به ارتباط ايران با كشور‌هاي منطقه مي‌پردازد.

 

حسين نمازي پيش از اين و در سال ۹۷ مجموعه حوالي پاييز را ساخته بود كه به حادثه منا مي‌پرداخت و از شبكه سه پخش شد.

 

شبكه چهار

سريال خارجي «باغ وحش»

 

فصل سوم اين سريال «باغ وحش Zoo» با اتمام مجموعه نمايشي شرلوك، از بامداد روز جمعه، ۲۸ خرداد، آغاز شده است. سريال خارجي و جديد «باغ وحش» يك مجموعه تلويزيوني درام و علمي-تخيلي است كه بر اساس رماني به همين نام از جيمز پترسون ساخته شده است.

 

در خلاصه داستان اين مجموعه آمده است: تغييرات جوي و محيط زيستي باعث شده تا حيوانات درنده و وحشي شوند و به انسان‌ها حمله كنند. حالا يك دانشمند مأمور شده تا اين اتفاقات را بررسي كند، ولي او متوجه حقيقتي تلخ مي‌شود كه ممكن است باعث نابودي انسان‌ها شود.

 

سه فصل از اين سريال توليد شده كه فصل سوم آن در ۱۳ قسمت روي آنتن مي‌رود.

 

شبكه پنج

 

پزشك دربار؛ مدل چيني يانگوم

 

دوستداران سريال‌هاي كره‌اي و چيني اين بار به تماشاي سريال «پزشك دربار» نشسته اند. پس از استقبال بينندگان از سريال كره‌اي جواهري در قصر و شخصيت اصلي اين سريال به نام «يانگوم» اين بار سريالي چيني به نام «پزشك دربار» سر از شبكه پنج درآورده تا شب‌هاي تابستان اين شبكه با پخش اين سريال مخاطبان خود را پيدا كند.

 

سريال ۵۰ قسمتي «پزشك دربار» به كارگرداني لي‌كوك لپ (Lee Kwok Lap) كه محصول كشور چين است، از شنبه ۲۹ خردادماه ساعت ۲۳ روي آنتن شبكه پنج سيما رفته است. اين سريال محصول ۲۰۱۶ كشور چين است كه در ژانر تاريخي- پزشكي و خانوادگي در ۵۰ قسمت ۴۵ دقيقه‌اي تهيه و توليد شده است.

 

اين سريال داستان زندگي دختري سخت‌كوش و با استعداد به نام «تان يون شيان» است كه علم پزشكي را از اجدادش به ارث برده، اما به خاطر اين كه حكومت زنان را از فعاليت در حوزه پزشكي، فراگيري علم پزشكي و طبابت منع مي‌كند، تصميم مي‌گيرد مخفيانه در رشته پزشكي تجربه كسب كند. او با علاقه زياد به علم پزشكي سعي دارد بر تمام موانع و مشكلات بر سر راهش غلبه كند، اما همه‌چيز آنجايي سخت مي‌شود كه با شخص امپراطور ديدار مي‌كند و...

مقالات ديگر: قاليشويي اختياريه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۰۲:۳۴ توسط:ادمين موضوع:

سايه نحس خشكسالي بر سر مردمان بام ايران

سايه نحس خشكسالي بر سر مردمان بام ايران

سايه نحس خشكسالي بر سر مردمان بام ايران

ايسنا/چهارمحال و بختياري اين روزها سايه خشكسالي بر زندگي مردمان اكثر نقاط كشور به‌ويژه مناطق خشك و نيمه‌خشك كشور سنگيني مي‌كند، براساس آمارها و شواهد بارش‌ها در سال زراعي جاري بيش از ۳۰ درصد در چهارمحال و بختياري كاهش داشته است و به گفته مسئولان تابستان سختي از نظر تامين آب شرب، كشاورزي و صنعت در پيش خواهد بود.

 

به‌گزارش ايسنا، زنگ خطر كم‌آبي در اكثر نقاط كشور و به‌ويژه چهارمحال و بختياري به صدا درآمده، بي‌توجهي به اين هشدارها ممكن است تبعات جبران‌ناپذيري را به جاي بگذارد، اما هم‌چنان برخي از مردم و مسئولان اين بحران را جدي نگرفته‌اند، بحراني كه امكان دارد در مدت زمان كوتاه گريبان تمامي اقشار مردم به‌ويژه صنعتگران، دامداران و كشاورزان را بگيرد.

 

بحران خشكسالي يكي از غم‌انگيزترين چالش‌هايي است كه در كشور با آن مواجه هستيم و سالانه دغدغه‌ها در رابطه با اين موضوع باتوجه به كاهش بارش‌ها، استفاده بي‌رويه از منابع آب زيرزميني و خالي شدن آب ذخيره شده در پشت سدها در حال افزايش است، اين بحران تاثيرات نامطلوب بسياري بر گياهان، جانوران و در نهايت انسان خواهد گذاشت.

 

چهارمحال و بختياري با يك درصد مساحت كشور در ساليان دور حدود ۱۰ درصد آب موردنياز كشور را تامين مي‌كرد، اما در يك دهه اخير به‌علت كاهش بارش، تغيير اقليم و خشكسالي‌هاي پي در پي با بحران تامين آب شرب، كشاورزي و صنعت مواجه شده است و به گفته مسئولان استاني بيش از نيمي از جمعيت مردم استان با مشكل دسترسي به آب شرب سالم مواجه هستند و تعداد شهرها و روستاهاي داراي تنش آبي نيز در حال افزايش است.

 

قطعا بحث تامين آب شرب سالم بايد در اولويت مسئولان قرار بگيرد، اما بايد قبل از اينكه به‌فكر مسكن‌هاي موقتي براي تامين آب و حل مشكل كمبود آب در بخش‌هاي مختلف اعم از شرب، صنعت و كشاورزي باشيم، در گام اول درد دشت‌هاي ممنوعه و ممنوعه بحراني چهارمحال و بختياري را بشناسيم و براي درمان اين دردها و مشكلات راهكارهاي كارشناسي پيشنهاد بدهيم، آب موضوعي نيست كه در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به آن بتوان احساسات را دخالت و روش‌هاي غيركارشناسي پيشنهاد داد.

 

 

حدود ۶۰ روستا و چهار شهر در چهارمحال و بختياري در تابستان نيازمند آبرساني سيار هستند

مقالات ديگر: كدكم دندانسازي

مراد محمودي، معاون بهره‌برداري و توسعه آب شركت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه ۴۰ شهر و حدود ۷۵۰ روستا در استان وجود دارد، اظهار كرد: شاخص بهره‌مندي از آب سالم در شهرها و روستاهاي استان حدود ۷۷ درصد است، متاسفانه ۴۰ درصد لوله‌هاي انتقال آب كه در گذشته براي بحث آبرساني در استان در نظر گرفته شده بود، دچار فرسودگي هستند، زيرا عموما در آن دوران مسائل فني در بحث انتقال آب چندان داراي اولويت نبوده است.

 

وي با تاكيد بر اينكه براي جلوگيري از هدررفت آب نيازمند اصلاح شبكه آبرساني و تعويض خطوط فرسوده انتقال آب در چهارمحال و بختياري هستيم، افزود: اين اقدام نيازمند تخصيص اعتبارات ملي و استاني است، اگر اعتبار مورد نياز براي اين كار تامين شود، مي‌توان در يك بازه زماني يك تا دوساله تمامي شبكه آبرساني را اصلاح كرد.

 

محمودي با اشاره به اينكه در سال‌ زراعي جاري با كاهش نزديك به ۴۰ درصدي بارش در چهارمحال و بختياري مواجه بوديم، بيان كرد: نوع بارش‌ها از برف به باران تغيير پيدا كرده و اين موارد موجب شده است كه با كاهش سطح آب‌هاي زير زميني در استان مواجه شويم، اين مسائل استان را در سال‌جاري در شرايط ويژه‌اي قرار داده است.

 

معاون بهره‌برداري و توسعه آب شركت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري با تاكيد بر اينكه مردم بايد مصرف بهينه آب را در اولويت قرار دهند، يادآور شد: متاسفانه كشاورزي به روش‌هاي غيراستاندارد موجب شده است كه همين منابع محدود آبي در استان نيز دچار آلودگي شوند.

 

وي با بيان اينكه طي چند سال اخير به‌علت خشكسالي‌هاي پي در پي عمر چاه‌هاي آب در چهارمحال و بختياري به زير يكسال رسيده است، خاطرنشان كرد: براي مثال دبي چاهي كه در سال اول حفر مي‌شود، حدود ۱۰ ليتر بر ثانيه است، اما در سال بعد دبي آب اين چاه به صفر مي‌رسد، متاسفانه دشت‌هاي استان وضعيت مطلوبي ندارند، بنابراين براي حفر چاه بايد از شهرها فاصله بگيريم، اين كار باعث افزايش هزينه‌هاي آبرساني خواهد شد.

 

محمودي ادامه داد: تمام تلاش شركت و آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري بر اين است كه در تابستان با بحث قطعي و جيره‌بندي آب مواجه نشويم، اما طبق گزارشات ارائه شده در حال حاضر با مشكل كمبود برق نيز مواجه هستيم، خاموشي در تابستان بر بحث كمبود آب نيز تاثير مي‌گذارد، بنابراين بايد بحث صرفه‌جويي در مصرف آب و برق هم‌زمان در اولويت قرار بگيرد.

 

معاون بهره‌برداري و توسعه آب شركت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري گفت: شركت آب و فاضلاب به‌دنبال اين نيست كه مردم اصلا آب مصرف نكنند، بلكه بايد مصرف آب بهينه باشد، قانون براي مشتركاني كه ميزان مصرف آن‌ها بيش‌تر از حدمجاز است، جرايمي را در نظر گرفته و قطعا اين جرايم اعمال خواهد شد.

 

وي افزود: به‌منظور نظارت بر نحوه مصرف آب توسط مشتركان اكيپ‌هاي سيار تشكيل خواهد شد، اين اكيپ‌ها بحث نظارت بر مصرف آب را پيگيري خواهند كرد، شهروندان مي‌توانند گزارشات خود را در خصوص استفاده نامناسب افراد از آب شرب به سامانه ۱۲۲ گزارش دهند، اين استفاده نامناسب شامل شستشوي معابر، خودرو، حيات منازل و شستشوي فرش با آب شرب است، اگر اين مشتركان پرمصرف به تذكرات توجه نكنند انشعاب آن‌ها قطع مي‌شود.

 

محمودي در ادامه با بيان اينكه شناسايي روستاها و شهرهاي داراي تنش آبي در حال انجام است، تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود در تابستان سال‌جاري حدود ۶۰ روستا و چهار شهر در چهارمحال و بختياري نيازمند آبرساني سيار باشند، در حال حاضر شهرهاي شهركرد، سامان، بروجن، فرادنبه و روستاهاي بخش سردشت با تنش آبي شديد مواجه هستند، تعداد روستا و شهرهايي كه دچار تنش آبي مي‌شوند، به‌ صورت روزانه در حال افزايش است.

 

معاون بهره‌برداري و توسعه آب شركت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: براي بحث آبرساني سيار به شهرها و روستاهاي استان در حال انتخاب پيمانكار هستيم، اميدواريم با همكاري مردم در بحث صرفه‌جويي در مصرف آب با مشكل قطعي و جيره‌بندي مواجه نشويم، متاسفانه آب خريدني نيست و بايد با همين منابع محدود نياز خود را برطرف كنيم.

 

محمودي با اشاره به مصرف بالاي آب در برخي از ادارات، توضيح داد: مكاتبات لازم با ادارات براي بحث صرفه‌جويي در مصرف آب انجام شده است، شركت توزيع نيروي برق نيز بر صرفه‌جويي در مصرف برق نيز تاكيد دارد، اگر ادارات از دستورالعمل‌ها تخطي كنند به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد و امكان دارد آب و برق مجتمع اداري قطع شود.

 

معاون بهره‌برداري و توسعه آب شركت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري بيان كرد: براي آبياري فضاي سبز از آب شرب استفاده نمي‌شود، عموما آب مورد نياز براي آبياري فضاي سبز از چاه‌هاي با كيفيت آب پايين تامين مي‌شود، همچنين بحث استفاده از پساب تصفيه شده براي بحث آبياري فضاي سبز و استفاده از صنعت در ساليان اخير در دستور كار قرار گرفته است.

 

وي اضافه كرد: در حال حاضر آب موردنياز كارخانه فولاد بروجن از طريق پساب تصفيه‌ شده تامين مي‌شود، پساب‌ها براي استفاده استانداردهاي خاصي دارند و در برخي از مواقع براي استفاده در موارد غيرشرب مانند استفاده در كارواش و قاليشويي‌ها نيازمند تصفيه تكميلي هستند، همچنين زيرساخت و امكانات لازم براي انتقال پساب تصفيه شده به اين مراكز در سطح شهرها وجود ندارد.

 

محمودي با بيان اينكه نزديك به ۹۶ درصد آب در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود، يادآور شد: بنابراين هدررفت آب در اين بخش از ساير بخش‌هاي شرب و صنعت بالاتر است، بايد جلوي هدررفت آب در بخش‌هاي مختلف با اصلاح شبكه و تغيير الگوي كشت گرفته شود.

وجود ۳۵۰ هزار چاه غيرمجاز در كشور فاجعه است

 

روح‌الله فتاحي نافچي دانشيار گروه مهندسي آب دانشگاه شهركرد در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه سه نوع خشكسالي هواشناسي، ايدئولوژي و اجتماعي وجود دارد، اظهار كرد: براساس مطالعات صورت گرفته در حال حاضر چهارمحال و بختياري درگير تمامي انواع خشكسالي است، خشكسالي اجتماعي امروزه مشكل‌ساز شده و معضلات بسياري را براي استان در آينده پديد مي‌آورد.

 

وي با اشاره به موضوع خشكسالي اجتماعي، افزود: خشكسالي اجتماعي يعني در زماني كه منابع آب پايدار در دسترس وجود ندارد، اقدام به توسعه كشاورزي، صنعت و جمعيت كنيم، در حقيقت در اين شرايط تقاضا براي آب تجديدپذيري كه براي آن برنامه‌ريزي كرده‌ايم، بيش‌تر خواهد بود.

 

فتاحي بيان كرد: براي مثال سرانه آب تجديدپذير به ازاي هر نفر بين ۳۰۰ تا ۷۰۰ مترمكعب در سال تعيين شده است، اما به ازاي هر نفر در اين چند سال اخير حدود ۱۵۰۰ متر مكعب آب در سال مصرف مي‌شود، اين نحوه مصرف آب تاثيرات خشكسالي را بيش‌تر خواهد كرد، در گذشته نيز با كاهش بارش در دوره‌هايي، دبي آب رودخانه‌ها و چاه‌ها كاهش پيدا مي‌كرد و بايد ميزان مصرف را بر اساس آب تجديدپذير در دسترس هماهنگ مي‌كرديم.

 

رئيس هيات مديره انجمن هيدرولوژي ايران با تاكيد بر اينكه در چهارمحال و بختياري و ساير نقاط كشور بيش از منابع آب تجديدپذير در دسترس، توسعه ايجاد كرديم، توضيح داد: اين توسعه غيرمتوازن اكنون نيازمند آب است و طبيعتا در شرايط خشكسالي و كاهش بارش، اين آب مورد نياز تامين نخواهد شد، باتوجه به اينكه كشور ايران در يك اقليم خشك قرار دارد، بنابراين در حالت عادي بايد تنها بر  روي ۵۰ درصد منابع آبي تجديدپذير برنامه‌ريزي كنيم، اما در حال حاضر حدود ۱۲۰ درصد بر روي منابع آبي برنامه‌ريزي كرده‌ايم و اين شرايط كاملا قابل پيش‌بيني بود.

 

وي با بيان اينكه نقش دولت‌ها در بحث شكل‌گيري خشكسالي اجتماعي تاثيرگذار است، تصريح كرد: زماني‌كه بدون در نظر گرفتن وضعيت منابع آبي و شرايط خشكسالي در مناطق خشك و نيمه خشك بدون در نظر گرفتن ساير پتانسيل‌ها مباحث كشاورزي و دامداري توسعه پيدا كند، قطعا در آينده براي تامين آب با مشكل مواجه خواهيم شد.

 

فتاحي اضافه كرد: زماني‌كه توسعه بدون در نظر گرفتن جمعيت و منابع آب ناپايدار صورت بگيرد و سياست در مباحث علمي و توسعه‌اي دخالت داده شود، قطعا كاهش بارش و خشكسالي مشكلات فراواني را به‌وجود مي‌آورد، متاسفانه در مباحث مديريتي افراد در سر جاي خود قرار ندارند.

 

رئيس هيات مديره انجمن هيدرولوژي ايران با بيان اينكه حدود ۷۵۰ هزار حلقه چاه در كشور وجود دارد، گفت: حدود ۳۵۰ هزار حلقه از اين چاه‌ها غيرمجاز هستند، اين آمارها فاجعه‌بار است، متاسفانه توسعه در استان‌ها براساس پتانسيل‌هاي موجود انجام نمي‌شود و به‌همين علت تاثيرات خشكسالي نمود بيش‌تري پيدا مي‌كند.

 

وي با اشاره به اينكه ايران در سده‌هاي گذشته نيز داراي شرايط آب و هوايي خشك و مرطوب بوده است، توضيح داد: مردم در گذشته ياد گرفته بودند كه با اكوسيستم هماهنگ باشند و طبيعت را به نفع خود مصادره نكنند و آن را تغيير ندهند.

 

فتاحي افزود: وجود تكنولوژي براي حفر چاه عميق خوب است، اما در آبخواني مانند سفيددشت و فرادنبه كه پتانسيل لازم براي برداشت آب وجود ندارد، حفر چاه عميق مي‌تواند مشكلات بسياري را براي اين دشت به‌وجود بياورد، نبايد براي توسعه كشاورزي در دشت بحران زده اقدام به حفر چاه جديد كنيم، بلكه بايد منبع آب جديد را به اين دشت انتقال داد.

 

دانشيار گروه مهندسي آب دانشگاه شهركرد با تاكيد بر اينكه به‌علت برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب به طبيعت مقروض هستيم، توضيح داد: در چند سال اخير حدود ۶۵ ميليارد مترمكعب آب مازاد از سفره‌هاي آب زير زميني در كشور برداشت كرده‌ايم، حتي اگر كشور را تعطيل كنيم و بتوانيم تمامي آب مصرف شده را به هر نحوي جبران و به سفره آب‌هاي زير زميني برگردانيم حدود چند سال زمان نياز است تا بدهي خود را به منابع آبي زيرزميني پرداخت كنيم.

 

وي ادامه داد: آورد رودخانه‌ها نيز وابسته به منابع آب زيرزميني است، دبي پايه رودخانه‌هايي نظير بهشت‌آباد، زاينده‌رود، كيار، رودخانه ارمند و ... از طريق منابع آب زيرزميني تامين مي‌شود و وقتي سطح آب‌هاي زيرزميني در دشت شهركرد، خانميرزا، سفيددشت و ... كاهش پيدا كرد، اين مسئله تاثير خود را بر سطح آب‌هاي سطحي نيز گذاشت.

 

فتاحي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر در يك اقليم خشك و نيمه خشك زندگي مي‌كنيم، گفت: براي صرفه‌جويي و مصرف بهينه آب بايد تكنيك‌هايي را در بخش شرب، صنعت و كشاورزي به‌كار بگيريم، خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته راندمان در بخش كشاورزي در سال‌هاي اخير از حدود ۲۶ درصد به نزديك ۴۵ درصد افزايش پيدا كرده، همچنين براي تامين آب صنعت مباحث بازچرخاني پساب فاضلاب در برخي نقاط در حال انجام است، اما اين اقدامات كافي نيست و مانند اين است كه فردي را با شمشير تكه تكه كنيم و بخواهيم بر روي زخم انگشت دستش چسب زخم بزنيم.

 

رئيس هيات مديره انجمن هيدرولوژي ايران افزود: وقتي برداشت آب بيش از پتانسيل منابع باشد، آبياري تحت فشار، بازچرخاني پساب، تعويض لوله‌هاي انتقال آب فرسوده و ... براي جبران اين برداشت‌هاي بي‌رويه بي‌تاثير است، توسعه در بخش صنعت و كشاورزي بايد در گام اول بر اساس آمايش سرزمين و همچنين بااحتساب منابع آب تجديدپذير و قابل اطمينان باشد، يعني تنها بايد بر روي ۴۰ درصد منابع آب موجود در دسترس برنامه‌ريزي كنيم، نبايد در مناطق كويري كشور صنايع آب‌بر مانند فولاد احداث كنيم.

 

وي در خصوص بحث جمع‌آوري پساب و تصفيه آن براي مباحث غيرشرب مانند صنعت، بيان كرد: بخشي از پساب توليدي در چهارمحال و بختياري توسط شبكه فاضلاب جمع‌آوري مي‌شود و بخش از اين پساب تصفيه و براي موارد ذكر شده مصرف مي‌شود، در اكثر روستاهاي چهارمحال و بختياري شبكه جمع‌آوري فاضلاب وجود ندارد و پسابي كه از شهرها جمع‌آوري مي‌شود تنها حدود ۱۰ درصد آن بازچرخاني و مورد استفاده قرار مي‌گيرد، آبي كه در بخش شرب مصرف مي‌شود حدود هفت درصد است، بنابراين بازچرخاني فاضلاب تاثير زيادي بر منابع آبي ندارد، اما اين نيز يك راهكار براي جبران بخشي از كمبود منابع آبي است، متاسفانه براي پساب بازچرخاني شده در تصفيه‌خانه‌هاي استان برنامه خاصي نداريم.

 

بازچرخاني پساب فاضلاب معجزه نخواهد كرد

 

فتاحي عنوان كرد: نبايد فكر كنيم اقداماتي مانند بازچرخاني پساب براي جبران كمبود منابع آبي معجزه مي‌كند، اما بايد بدانيم تصفيه فاضلاب مانع از آلودگي آب‌هاي زير زميني مي‌شود، امروزه آلودگي منابع آب شرب يكي از مشكلاتمان در اين حوزه است، آلودگي آب شرب، اين منبع آب را به آب غيرشرب تبديل مي‌كند.

 

دانشيار گروه مهندسي آب دانشگاه شهركرد بايد افزايش جمعيت باتوجه به پتانسيل‌هاي هر منطقه صورت بگيرد، همچنين در بهره‌برداري از منابع بايد با طبيعت هماهنگ باشيم، طبيعت مسير خود را طي مي‌كند و نمي‌توانيم با بارور كردن ابرها اقليم يا سيستم را تغيير دهيم، براي به‌وجود آمدن اكوسيستم سال‌ها زمان نياز است، بشر نيز بايد با اين اكوسيستم هماهنگ شود و براي زندگي در آن نبايد اقداماتي مانند آب شيرين كن و انتقال آب بين حوضه‌اي اين اكوسيستم را تهديد كرد.

 

وي در پايان تاكيد كرد: اين اقدامات در اكوسيستم به سمت توسعه ناپايدار حركت مي‌كند، يعني به كشاورز در يك منطقه خشك مانند شرق اصفهان زمين براي كشاورزي واگذار مي‌كنيم و قول تامين آب نيز به او مي‌دهيم، اين در حالي است كه شما اطمينان نداريد آبي كه براي او برنامه‌ريزي كرده‌ايد را مي‌توانيد تامين كنيد يا نه؟

 

مقالات مرتبط: قاليشويي محموديه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۳۰ توسط:ادمين موضوع:

مشكلات كارگاه‌هاي قاليشويي قزوين در آستانه نوروز

مشكلات كارگاه‌هاي قاليشويي قزوين در آستانه نوروز

قزوين-ايرنا- شيوع ويروس كرونا و رشد قارچ گونه برخي قاليشويي‌هاي بدون مجوز در مناطق مختلف استان و فعاليت برخي سودجويان موجب كسادي بازار قاليشويي‌هاي مجاز شده است.

 

به گزارش ايرنا، داستان قاليشويي كه زماني با آب زلال چشمه و رود و سپس با آب لوله كشي خانه ها در ميان كوچه، حياط و پشت بام انجام مي‌شد حالا به شكل جديد خود يعني مراكز قالي‌شويي رسيده است.

 

در چند سال گذشته با رشد و توسعه زندگي ماشيني و كوچك تر شدن فضاي منازل، ديگر در اسفند ماه اثري از تصاوير رنگين قالي، قاليچه و گليم هاي شسته شده در كوچه و خيابان هاي شهر ديده نمي شود.

 

همينطور اقبال مردم نيز رنگ عوض كرده و بالغ بر ۷۰ درصد از جمعيت استان قزوين ترجيح مي دهند كه فرش و موكت خود را براي شست‌وشو، تحويل كارگاه‌هاي قاليشويي بدهند تا به روش صنعتي و ماشيني شسته شوند.

 

 قاليشويي از مشاغلي است كه پررونق ترين روزهاي خود را در روزهاي پاياني سال مي گذارند و بايد كسادي بازار خود را در طول سال با پركاري آخرسال جبران كند.

 

در اين ميان شيوع ويروس كرونا و رشد قارچ گونه برخي قاليشويي هاي بدون مجوز در مناطق مختلف استان قزوين و سودجوياني كه اين روزها براي كسب سود بيشتر به بازار قاليشويي روي آورده اند موجب كسادي بازار قاليشويي‌هاي مجاز شده است.

كاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدي درآمد قاليشويي‌ها

 

ساجد عرب مدير يكي از واحدهاي قاليشويي در قزوين در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، گفت: افزايش بي رويه قيمت مواد شوينده، يكي از مهمترين مشكلات صنف قاليشويي‌ها است.

 

وي با بيان اينكه كرونا و تورم دست به دست هم داده اند تا مراكز شست‌وشوي قالي، به مرز تعطيلي كشانده شوند، افزود:هر ظرف مواد شوينده در سال گذشته، با قيمت ۹ هزار تومان عرضه مي شد اما امروزه مجبور هستيم آن را با كيفيت پايين تر و با قيمت ۳۰ هزار تومان خريد كنيم.

 

عرب بيان كرد: موادي چون كلر، آب ژاول و هيدرو هم متناسب با نرخ دلار افزايش قيمت پيدا كرده است.

 

وي اظهار داشت: حالِ كارگاه هاي قاليشويي استان قزوين خوب نيست چراكه كار قاليشويي‌ها فصلي بوده و اكثر خدمات ارائه شده توسط كارگاه‌هاي شست‌وشوي قالي، تك محصولي است بنابراين در فصولي كه تقاضاي مردم براي شستن فرش خيلي كم مي شود با مشكل ناتواني در پرداخت حقوق و حق بيمه تامين اجتماعي سهم كارفرما مواجه هستيم.

 

عرب تصريح كرد:  فعاليت قاليشويي‌هاي فاقد جواز كسب نيز از ديگر مشكلات اين صنف است به ويژه در ايامي مانند اسفند كه پيك كاري قاليشويي‌هاست، تعداد كارگاه‌هاي بدون مجوز به صورت قارچ گونه رشد قابل توجهي پيدا مي‌كند.

 

به گفته وي در آستانه سال نو و فصل بهار و آغاز خانه تكاني، بازار كارگاه‌هاي قاليشويي غيرمجاز و بدون مجوز داغ و موجب كسادي بازار قاليشويي‌هاي مجاز و رسمي مي‌شود.  

 

عرب افزود: همچنين شيوع كرونا به دليل ايجاد رعب و وحشت در برخي شهروندان، بازار قاليشويي‌ها را كساد كرده و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از درآمدهاي آنها را كاهش داده است.

 

وي اظهار داشت: بسياري از قاليشويي ها در پرداخت حقوق كارگران با مشكل مواجه هستند و حتي بعضي از كارگاه ها در قزوين نيروهاي خود را تعديل كرده و در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند.

فعاليت قاليشويي هاي بدون مجوز در قزوين 

 

حسين احمدي يكي ديگر از مديران واحدهاي قاليشويي در قزوين گفت : امروزه علاوه بر موضوع ويروس كرونا، برخي از قاليشويي‌هاي كه با تبليغات فراوان در قزوين كار مي كنند داراي مجوز نيستند و بيشتر از شهرهاي اطراف و ديگر مشاغل به اين حرفه روي آورده اند.

 

وي از مردم استان قزوين خواست تا فريب تبليغات اين قاليشويي ها را نخورند و اگر به دنبال كار با كيفيت هستند به سوابق اين كارگاه ها توجه نمايند.

 

احمدي يادآورشد: قاليشويي هايي كه شب عيد قارچ گونه سبز مي شوند بدون شك بعد از تعطيلات نوروزي نيز كارگاه خود را جمع مي كنند.

 

وي نظارت بر قاليشويي‌هاي بدون مجوز را وظيفه اتحاديه دانست و گفت: مسووليت جلوگيري از فعاليت اين كارگاه ها با اتحاديه قاليشويي است كه بايد با كمك دستگاه قضايي با متخلفان برخورد قانوني داشته باشد.

 

مراكز قاليشويي دولت نياز به حمايت هاي دولتي دارند

 

مجيد پورحاجي يكي ديگر از اعضاي صنف قاليشويي در مورد مشكلات اين صنف، به خبرنگار ايرنا گفت: همخواني نداشتن افزايش نرخ خدمات قاليشويي با هزينه‌هاي مواد اوليه و دستمزد كارگران از مشكلات واحدهاي مجاز شست و شوي قالي است.

 

وي افزود: البته در كنار اين معضلات، بيماري كرونا باعث شده است تا دو سال پياپي در پررونق ترين ماه سال، تعداد زيادي از مشتريان خود را از دست بدهيم.

 

پور حاجي تصريح كرد: كم شدن مراسم، جشن‌ها و رفت و آمدها و از همه مهمتر ترس از سرايت و انتقال كرونا، تاثير زيادي بر روي كار ما گذاشته است.

 

وي اظهار داشت: بسياري از شهروندان، به دليل ترس از سرايت بيماري كرونا از شست و شوي فرش خود، اجتناب مي‌كنند،  در حاليكه مواد مورد استفاده در مراكز قاليشويي، همگي ضدعفوني كننده هستند و ويروس كرونا با شست‌وشوي فرش‌ها منتقل نمي شود.

 

وي بيان كرد: مراكز قاليشويي همچون ساير مراكز مورد تهديد از سوي ويروس كرونا، نيازمند حمايت هاي دولتي است.

تورم و گراني در كنار پيامدهاي اپيدمي ويروس كرونا، باعث شده تا هر صنف و شغلي با آسيب، ضرر و زيان مواجه شود به ويژه كارگران زحمتكش كه در هر رسته و حرفه اي بيشتر متحمل سختي‌هاي مضاعف كرونا شده اند.

 

 خيلي از خانواده ها به دليل نگراني از سرايت اين ويروس و همچنين كم رنگ شدن ديد و بازديدها و رفت و آمدهاي هرساله، خانه تكاني را جدي نمي گيرند كه همين موضوع در آستانه نوروز موجب سخت شدن امرار معاش برخي مشاغل مانند كارگران قاليشويي شده، داستاني كه از اسفند سال گذشته آغاز شده و هنوز پاياني براي آن نوشته نشده است.

 

مقالات ديگر: قاليشويي پاسداران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۵۳:۲۷ توسط:ادمين موضوع:

نرخ خدمات صنف قاليشويان اعلام شد

نرخ خدمات صنف قاليشويان اعلام شد

رئيس اتحاديه قاليشويان ضمن اعلام نرخ خدمات صنف قاليشويي، گفت: مردم براي قاليشويي فقط به واحدهاي مجاز مراجعه كنند و به هر نوع تبليغي در اين زمينه اطمينان نكنند.

حميد محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد نرخ قاليشويي در سال جديد گفت: قاليشويان در سال 1398 افزايش قيمتي نداشتند، اما امسال نرخ قاليشويي بين 25 تا 30 درصد افزايش يافته است. 

 

رئيس اتحاديه قاليشويان تهران  درباره وضعيت تقاضاي قاليشويي در ايام پايان سال، افزود: به دليل شيوع كرونا از سال گذشته تقاضا براي قاليشويي كاهش يافته، به طوري كه سال گذشته در اين مقطع با شيوع ويروس كرونا در كشور تقاضا قاليشويي مجيديه به شدت كاهش يافت و امسال نيز تقريبا همان شرايط حاكم است، بنابراين در مقايسه به بازار شب عيد دو سال گذشته حدود 40 درصد تقاضا كاهش يافته است. 

 

وي با تاكيد بر اينكه مردم به واحدهاي قاليشويي بدون مجوز اعتماد نكنند، گفت: در ايام پاياني سال تبليغات اينترنتي و پخش تراكت‌هاي تبليغاتي قاليشويي زياد مي‌شود كه برخي مردم بدون توجه به پروانه فعاليت اين تبليغ كنندگان قاليشويي به آنها اعتماد مي‌كنند و دچار مشكلاتي مي‌شوند.

 

محمدي بيان داشت: به  دليل اينكه اغلب اين قاليشويي‌هاي غير مجاز داراي مكان مشخصي نيستند و هيچ گونه مجوز فعاليت قانوني از اتحاديه ندارند، در نتيجه در صورت بروز هر گونه مشكلي، امكان پيگيري از طريق اتحاديه وجود ندارد. 

 

وي گفت: متقاضيان براي جلوگيري از بروز هر گونه مشكل احتمالي براي انتخاب قاليشويي به سايت اتحاديه قاليشويان تهران مراجعه كنند و يكي از واحدهاي داراي مجوز را انتخاب كنند. 

 

محمدي بيان داشت: در اين صورت اگر خسارت احتمالي به فرش وارد شود، اتحاديه پاسخگو خواهد بود. 

مقالات ديگر: قاليشويي چيذر

شايد بخواهيد بخوانيد: هزينه لمينت دندان ۱۴۰۰


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۰۵:۵۴ توسط:ادمين موضوع:

نماينده تهران: كاهش پنج واحدي ماليات براي اصناف تصويب شد

شهرري - ايرنا - نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي گفت: با پيگيري نمايندگان مصوب شد كه در سال آينده ماليات براي اصناف و واحدهاي توليدي كه كاهش سطح اشتغال ندارند پنج واحد كاهش ‌يافته و از ۲۵ به ۲۰ درصد برسد.

 

به گزارش روز شنبه اتاق اصناف شهرستان ري مجتبي توانگر در جمع هيات رييسه اين اتاق اظهار داشت: در بودجه سال آينده حدود هفت هزار ميليارد تومان از محل تبصره چهار به وام‌ اصناف اختصاص يافته كه بايد پيگيري لازم براي دريافت و استفاده از آن انجام شود.

وي افزود: در فراكسيون اصناف مجلس با كمك صنوف مي‌توان در موضوع صادرات محصولات واحدهاي توليدي صنفي هماهنگي و اقدامات لازم را انجام داد.

 

توانگر با اشاره به موضوع مشاغل مزاحم و عوارض شهرداري خاطرنشان كرد: مكاتباتي در راستاي رسيدگي به موضوعات مشاغل مزاحم با اداره صمت انجام شده است، در اين زمينه مي‌بايست مباحث و موضوعات مختلف از طريق مكاتبات اداري پيگيري شود.

 

 اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: به دنبال برطرف كردن مشكلات صنوف و در كميسيون اقتصادي به دنبال پيداكردن راهكارها و منابع جديد براي دريافت ماليات هستيم.

 

 

تقسيم كالاي اساسي و امكانات به صنوف سراسر كشور بايد متعادل شود

 

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس نيز در اين نشست گفت: تقسيم كالاي اساسي و امكانات به صنوف مي‌بايست با توجه به جمعيت و نياز جامعه به‌صورت تعادلي انجام شود لذا درخواست مي‌شود با توجه به كمبودهاي كه در اين زمينه عنوان‌شده مسئولان مربوطه بايد پيگير حمايت بيشتر از مردم نقاط جنوبي تهران باشند.

 

سيد علي يزدي خواه  با اشاره به لزوم تجديد نظر در دريافت ماليات اظهار داشت: با توجه به اينكه رويكرد مجلس فشار به اقشار متوسط و ضعيف جامعه نيست مي‌بايست حداكثر معافيت مالياتي براي اقشار كم‌درآمد در نظر گرفته شود و دريافت ماليات به سمت اقشار پردرآمد سوق يابد.

 

وي افزود: بايد با كمك به اقشار ضعيف و رونق بخشيدن به توليد اشتغال مناسب براي افراد را در جامعه فراهم كنيم.

 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: موضوع مربوط به جايگاه نگهداري كالاهاي بازرگاني و موضوعات مربوط به دريافت ارزش‌افزوده از انبارداران توسط اداره صمت و نمايندگان مجلس به‌طور شفاف پيگيري مي‌شود زيرا انبارداران قصد فروش كالا را نداشته و تنها كالاهاي بازرگانان را نگه‌داري مي‌كنند.

بيشتر بخوانيد: تفاوت لمينت سراميكي و كامپوزيت سراميكي

يزدي خواه اضافه كرد: مشكلات ناشي از استقرار صنوف مزاحم در شهرستان ري و پرداخت عوارض كسب و پيشه به شهرداري و پرداخت ماليات به تهران بايد رسيدگي شود و همچنين موضوع افزايش قيمت تعرفه آب‌بها براي مشتركاني كه به فاضلاب متصل نيستند و دچار افزايش قيمت شدند بايد بررسي شود.

 

وي يادآور شد: وظيفه ما به‌عنوان نمايندگان مردم مطرح كردن مشكلات، بررسي و برطرف كردن اين موضوعات است كه بايد به‌صورت مكتوب ارائه شود.

 

به گزارش ايرنا، شهرستان ري با برخورداري از ۵۶ اتحاديه توزيعي، توليدي و خدماتي و ۱۰ هزار واحد صنعتي و صنفي از جمله شهرك صنعتي شمس آباد، كارخانه سيمان و كارگاه هاي توليدي و خدماتي اعم از سنگ بري، شيشه و سفال، آجرپزي، كارگاه قاليبافي و قاليشويي، كشتارگاه دام و طيور به عنوان قطب كار و توليد در پهنه جنوب تهران مطرح است.

 

شهرستان ري (به مركزيت شهرري) در حدود يك ميليون نفر جمعيت دارد و در جنوب تهران واقع شده است.

مقالات ديگر : قاليشويي فرمانيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۶:۲۳ توسط:ادمين موضوع:

فرش تبريز در انزواي بازار جهاني

فرش تبريز در انزواي بازار جهاني
فرش دستبافت تبريز به عنوان يكي از گونه‌هاي شناخته شده فرش ايراني در بازارهاي جهاني، اين روزها حال و روز خوشي ندارد و آمار توليدكنندگان آن روز به روز در حال كاهش است.
به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايرنا، بافت فرش در آذربايجان شرقي داراي پيشينه كهن تاريخي است، به طوري كه با تصويب شوراي جهاني صنايع دستي در سال ۱۳۹۴، تبريز با در نظر گرفتن شاخص‌هاي مختلف به عنوان شهر جهاني بافت فرش انتخاب شد.
آذربايجان شرقي و به تبع آن تبريز به عنوان پايتخت فرش دستباف ايران شناخته شده و سهم به سزايي در توليد و صادرات فرش دستباف ايفا مي‌كند، به طوري كه به گفته كارشناسان امر ۳۵ درصد از صادرات فرش دستباف كشور را اين استان تامين مي‌كند.
فرش دستباف تبريز تا همين چند سال پيش به ۱۱ كشور جهان صادرات اساسي داشت و ارزش سالانه صادراتي اين هنر به بيش از ۳۰۰ ميليون دلار مي‌رسيد، اما حال خطر تعطيلي و بيكاري يكهزار و ۱۰۰ كارگاه فعال بافنده، ۴۰۰ واحد پرداخت فرش، ۴۰۰ واحد رفوگري، ۹۵ واحد قاليشويي و ۲ هزار و ۲۰۰ واحد عرضه قالي را تهديد مي‌كند.
رئيس مركز ملي فرش ايران با اشاره به قدمت و ظرفيت‌هاي فرش تبريز گفت: تبريز مي‌تواند مديريت بازار فرش جهان را برعهده بگيرد. در هنر - صنعت فرش، نام آذربايجان شرقي به خصوص تبريز نه فقط در ايران بلكه در كل دنيا پيچيده است.
 فرحناز رافع يادآوري كرد: فرش توانسته ارزآوري بسياري براي كشور داشته باشد، اما اكنون صادرات و توليد فرش رو به كاهش است و اين كاهش توليد و صادرات فرش از ضعف مسئولان دولتي و بخش خصوصي نشأت مي‌گيرد.  هنوز سياست‌هاي هنر - صنعت فرش مشخص نشده و هر كس تفسير به راي مي‌كند.
وي افزود: يكي از مشكلات فرش كشور، كوچ رفوگران از اين شغل است و از طرفي ۲ ميليون نفر در كشور در حوزه فرش فعاليت مي‌كنند، ولي بيمه آنها با مشكل روبه رو است.
رئيس مركز فرش ايران  همچنين خواستار رفع تعهد ارزي براي صادركنندگان فرش شد و افزود فروش فرش و صادرات آن زمان بر است.  اگر قرار است مشكل اشتغال جوانان رفع شود فرش دستباف مي تواند سهم مهمي را در اين خصوص ايفا كند.
سهميه بيمه قاليبافي ۷۷ درصد كاهش يافت
رئيس اتحاديه توليدكنندگان فرش دستبافت تبريز نيز با انتقاد از سخت‌گيري‌هاي بي‌مورد تامين اجتماعي، گفت: برهمين اساس سهميه بيمه قاليبافي آذربايجان‌شرقي طي ماه‌هاي اخير ۷۷ درصد كاهش پيدا كرده است.
شايد بخواهيد بخوانيد: دندانپزشكي اقساطي
اسماعيل چمني سهميه آذربايجان شرقي از بيمه قاليبافان را ۲۰۰ هزار نفر اعلام كرد كه اين رقم طي سال جاري به تدريج كاهش يافته و هم اكنون به حدود ۴۵ هزار نفر رسيده است، اين در حالي است كه بيمه تامين اجتماعي براي اين قشر از فعالان اقتصادي و هنر- صنعت فرش ايراني بسيار حائز اهميت و تعيين كننده است.
وي مساله بيمه را مهمترين چالش كنوني قاليبافان آذربايجان شرقي به خصوص شهر تبريز اعلام كرد و افزود: مايه تاسف است كه برخي از بازرسان بيمه به دلايل غيرمنطقي و با بهانه‌هاي واهي تلاش دارند تا بيمه آنها را حذف ‌كنند.
چمني با اشاره به اينكه شغل قاليبافي طوري نيست كه قاليباف همواره و ۲۴ ساعته روي دار قالي مشغول بافتن فرش باشد و اين موضوع بايد مورد توجه بازرسان بيمه قرار بگيرد، اظهار كرد: در برخي مواقع شاهديم كه قاليباف براي تهيه ابريشم و نخ به بازار رفته تا مصالح مورد نياز را تهيه كند و بازرس به منزل و محل كار وي رفته و به دليل عدم بافت فرش، بيمه او را قطع كرده‌اند قاليشويي نائين 
رئيس اتحاديه توليدكنندگان فرش دستبافت تبريز ادامه داد: از آنجائيكه بيمه قاليبافان كمك دولتي دارد، بازرسان بيمه سخت گيري‌هاي نادرست و غير منطقي اعمال كرده و تصور مي‌كنند كه قاليباف بايد هميشه روي دار قالي مشغول بافتن فرش باشد در حالي كه در قانون نيز به اين موضوع اشاره نشده است.
وي با بيان اينكه امسال در لايحه بودجه رايزني‌ها و پيگيري‌هايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انجام شده است تا بيمه يك ميليون نفري قاليبافان در قانون مزبور آورده شود، گفت: اين پيگيري‌ها تا حصول نتيجه ادامه خواهد داشت.
مقالات ديگر : قاليشويي مجاز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۲:۳۱ توسط:ادمين موضوع:

بازي دلاري دولت در بورس

قدرت خريد گوشي موبايل از مردم گرفته شد، بدهي ۱۲۰ هزار ميليارد توماني براي دولت بعد و ۶۱ درصد بازار مسكن در اختيار سفته‌بازان، ساير عناوين اقتصادي مهم امروز روزنامه‌ها هستند.

 

 سرويس اقتصادي مشرق- هر روز صبح، «گزيده مطالب اقتصادي روزنامه‌ها» را شامل خلاصه گزارش‌ها، يادداشت‌ها، خبرهاي اختصاصي و مصاحبه‌هاي اقتصادي رسانه‌هاي مكتوب، در مشرق بخوانيد.

 

* آرمان ملي

 

- برندهاي پرمتقاضي موبايل گران شدند

 

آرمان‌ملي به گراني موبايل پرداخته است: با افزايش نرخ ارز در ميانه سال‌جاري، از آنجايي كه به قول برخي صاحب نظران، اقتصاد ايران دلاريزه هست، قيمت‌ها در ساير بازارها نيز روند افزايشي در پيش گرفتند و در اين ميان انواع موبايل نيز در بازار تلفن همراه ايران با افزايش قيمت مواجه شدند. فعالان اين صنف در چنين شرايطي اذعان مي‌كردند كه واردكنندگاني كه به دنبال كسب سود بيشتر و البته نامتعارف هستند، هرچند با ارز ۲۰ هزار توماني ثبت سفارش خود را انجام مي‌دهند اما با توجه به روند افزايشي نرخ ارز و رسيدن قيمت دلار به كانال ۳۰ هزار توماني، فروش خود را با اين نرخ انجام داده و حتي توقف در عرضه نيز اتفاق مي‌افتد. اما با كاهش قيمت‌ها در بازار ارز و ورود بهاي دلار به كانال ۲۱هزار تومان در دي‌ماه، به‌دنبال برخي تحولات سياسي و اظهاراتي مبني بر كاهش بهاي دلار و ورود آن به كانال ۱۵ هزار تومان، قيمت انواع موبايل نيز با كاهش همراه شد و مسئولان صنفي مربوطه طي سخناني از كاهش ۲۰ تا ۲۵درصدي قيمت‌ها خبر دادند. همزمان با اين اتفاقات، رئيس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي و لوازم جانبي تلفن همراه شهر تهران ادامه كاهش قيمت‌ها را منوط به ادامه كاهش نرخ دلار عنوان كرد. محبي همچنين اعلام كرد كه با توجه شرايط كنوني بازار بهترين زمان براي خريد موبايل است كه اين گفته او افزايش مراجعه مردم به اين بازار براي خريد موبايل و ديگر لوازم جانبي را به دنبال داشت. درباره وضعيت تامين موبايل در بازار هم، گفته شد كه شرايط تامين اين كالا در بازار مطلوب است و شركت‌هاي واردكننده توانسته‌اند پاسخگوي نياز بازار باشند. با اينحال، برخي واكنش‌ها به كاهش قيمت‌ها در بازار موبايل در فضاي مجازي به‌گونه‌اي ديگر بود.

 

شايد بخواهيد مطالب ديگر ما را بخوانيد:  دندانپزشكي در ايام كرونا

گروهي از شهروندان كاهش قيمت‌ها را محسوس نمي‌دانستند و معتقد بودند كه كاهش به حدي نيست كه بتوان نام آن را ارزاني گذاشت. عده‌اي ديگر هم به رفتار فروشندگان انتقاداتي را وارد مي‌دانستند، در اين زمينه كه همزمان با گراني دلار قيمت موبايل به سرعت بالا مي‌رود و جهش زيادي پيدا مي‌كند اما با كاهش بهاي دلار، فروشندگان (كه البته اين رفتار تنها مختص فروشندگان موبايل نيست) قيمت اجناس خود را پايين نمي‌آورند. حال چند روزي است كه بازار ارز دچار نوساناتي شده و طي بروز اين نوسانات كه به گفته فعالان اقتصادي بسيار خطرناك است و قدرت پيش‌بيني تحولات را از آنها مي‌گيرد، قيمت موبايل هم اندكي رو به افزايش گذاشته است.

 

شرايط بازار موبايل تابع نرخ ارز

 

رئيس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي و لوازم جانبي تلفن همراه شهر تهران روز پنج‌شنبه از افزايش پنج درصدي قيمت موبايل در بازار خبر داد. مهدي محبي در گفت‌وگو با ايلنا درباره آخرين وضعيت تامين و قيمت موبايل در بازار اظهار كرد: شرايط تامين موبايل در بازار مطلوب است و مردم مي‌توانند انواع موبايل در برندهاي متنوع را در بازار پيدا كنند. او ادامه داد: شركت‌هاي وارد كننده انواع برندهاي موبايل از گران‌ترين تا ارزان‌ترين را تامين و در بازار عرضه كرده‌اند و اكنون در دسترس مردم است. او، از افزايش پنج درصدي قيمت موبايل در يك هفته اخير خبر داد. محبي گفت: در پي كاهش نرخ دلار قيمت‌ انواع موبايل نيز كاهشي شد به نحوي كه در كمتر از ۲۰ روز شاهد كاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدي قيمت‌ها بوديم، اما طي يك هفته اخير قيمت‌ها حدودا پنج درصد افزايش يافت. محبي، شرايط بازار موبايل را براي روزهاي آينده تابع نرخ ارز دانست. رئيس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي و لوازم جانبي تلفن همراه شهر تهران ابراز اميدواري كرد شاهد ثبات بازار موبايل در ايام منتهي به نوروز باشيم. محبي تاكيد كرد: اين افزايش قيمت در برندهاي موبايل پرمتقاضي بيشتر بوده است. او، درباره نحو مقابله با گران‌فروشي اظهار كرد: مردم در صورت مواجه با گران‌فروشي يا مشكلات ديگر مربوط به خريد و تعميرات موبايل شكايات خود را به اتحاديه گزارش دهند. محبي راه‌هاي دريافت شكايات را ثبت آن در سايت اتحاديه و يا تماس با شماره ۶۶۷۶۳۰۳۵ اعلام كرد.

 

- شاخص كل بورس همچنان در مسير سقوط

 

آرمان‌ملي علل نزول بورس را بررسي كرده است: بازار سرمايه كماكان وضعيت اسفناكي دارد و دارايي مردم هر روز بيشتر از روزهاي گذشته آب مي‌رود. اين در حالي است كه بسياري از فعالان منتظرند تا ببينند انتخاب رئيس جديد و راهكارهاي او در روزهاي آتي چه تاثيري بر روند بازار سهام خواهد داشت و برنامه او براي حفظ و حراست از سرمايه مردم چيست! گرچه خيلي‌ها معتقدند مشكلات بازارسرمايه را بايد ريشه‌اي حل و فصل كرد و تنها تغيير اسم نمي‌تواند اعتمادسازي دوباره را متوجه بازار سهام كند. گفتني است شاخص كل در جريان معاملات هفته گذشته، تنها يك روز (شنبه) سبزپوش شد و در ادامه روزهاي معاملاتي همچنان شاهد نوسانات مكرر و تشكيل صف‌هاي فروش چند صد ميليوني در برخي نمادهاي مهم و شاخص‌ساز بوديم. نكته مهمتر آن است كه ميزان مشاركت در عرضه اوليه هفته قبل به شكل قابل توجهي افت كرد و اين به معناي آن است كه مردم ديگر اعتمادي حتي به عرضه‌هاي اوليه ندارند و ترجيح مي‌دهند پول‌هاي خود را به هيچ عنوان روانه اين بازار نكنند.

 

بازي دلاري دولت در بورس/ كاهش قيمت خودرو در دست انداز سياست هاي تورمي/ كارخانه‌هاي صنايع پوشش و رشت الكتريك چگونه به ويرانه تبديل شد؟

 

مقالات ديگر: قاليشويي الهيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۱:۵۵ توسط:ادمين موضوع:

طرح تشديد بازرسي و نظارت صمت از امروز كليد خورد

طرح تشديد بازرسي و نظارت صمت از امروز كليد خورد
تهران- ايرنا- معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بيان اينكه نظارت و بازرسي اقلام مصرفي در بازار تهران بر عهده سازمان صمت است و تامين منابع بر عهده ديگر نهادهاي مسئول است، گفت: طرح تشديد بازرسي و نظارت اين سازمان از امروز /شنبه/ آغاز شد.
سعيد محمدي‌پور ظهر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هرساله طرح تشديد بازرسي ايام پاياني سال توسط بازرسان سازمان صمت در تهران اجرا مي‌شود و هدف از اين طرح نظارت بر قيمت پوشاك، كيف و كفش، آجيل و خشكبار، مواد پروتئيني و امور خدماتي مثل حمل و نقل مسافر، اتو سرويس‌ها و قاليشويي‌ها است.
وي ادامه داد: اين طرح در راستاي ابلاغيه‌ سازمان حمايت از مصرف كننده و توليدكننده براي تامين و توزيع به موقع كالاهاي اساسي و اقلام ضروري مورد نياز مردم با همكاري بازرسان سازمان صمت، اصناف، تعزيرات حكومتي، و پليس امنيت اقتصادي به صورت يكپارچه در استان از امروز ۱۱ بهمن ماه امسال آغاز و تا تاريخ ۳۰ فروردين ماه سال ۱۴۰۰ نيز ادامه خواهد داشت.
محمدي‌پور با بيان اينكه طرحي كه امسال به اجرا درآمده‌است با سال‌هاي گذشته تفاوت دارد، اظهار داشت: تفاوت اين طرح با سال‌هاي گذشته در اين است كه بازرسان سازمان صمت به سامانه يك‌پارچه بازرسي « سيمبا » دسترسي دارند و از يك تبلت و سيم‌كارت براي سهولت در انجام كار نيز استفاده مي‌كنند.
وي گفت: بازرسان سازمان صمت تهران در صورت مشاهده تخلف، آن را از طريق تبلت به بخش حقوقي سازمان ارسال مي‌كنند؛ در گذشته رسيدگي به هركدام از پرونده‌هاي تخلفات دست‌كم ۱۵ روز زمان لازم داشت اما امروزه در كمتر از ۴۸ ساعت به نتيجه مي‌رسد.
بيشتر بخوانيد قاليشويي الهيه
محمدي‌پور افزود: در تهران ۱۲۰ اكيپ ويژه بازرسي براي تشديد نظارت بر بازار در ايام پاياني سال در نظر گرفته شده كه با توجه به شرايط خاص امسال ۳۰ اكيپ به اين تعداد براي بازرسي اقلامي كه نام برده شد اضافه شده است.
معاون بازرسي و نظارت سازمان صمت تهران افزود:در طرح نظارتي امسال بازرس سازمان صمت و اتاق اصناف در دو شيفت صبح و عصر از واحدهاي صنفي و مراكز خدماتي بازديد بعمل مي‌آوردند تا در صورت مشاهده تخلفات احتمالي با واحد متخلف برخورد نمايند.
محمدي پور خاطرنشان كرد: در اين طرح، رصد از انبارها و مراكز نگهداري كالاها نيز در دستور كار گشت‌هاي نظارتي قرار دارد؛ شهروندان مي‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش كنند.
مقالات ديگر: قاليشويي ونك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۰:۳۲ توسط:ادمين موضوع:

آب در مناطقي از شيراز قطع مي‌شود

شيراز - ايرنا- روابط عمومي شركت آب و فاضلاب شيراز اعلام كرد: به دليل پاره اي تعميرات در شبكه آبرساني از سد درودزن به شيراز از ساعت ۲۴ جمعه دهم بهمن‌ماه جاري تا ساعت ۲۰ روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در مناطقي از شيراز قطع مي‌شود.

بر اساس اين اطلاعيه، در اين محدوده زماني جريان آب شبكه توزيع شهري در شهرك‌هاي اكبرآباد، جواديه، پرديس، دينكان، باهنر، صدا و سيما، عرفان، بلوار معالي‌آباد، گلدشت معالي‌آباد، كوي وحدت معالي‌آباد، بيمارستان بعثت، بيمارستان كوثر، بلوار ميرزاي شيرازي غربي، خيابان ميرزاي شيرازي شرقي و خيابان قصردشت حد فاصل ميدان قصردشت تا چهارراه زرگري قطع مي‌شود.
بر اين اساس، خيابان همت شمالي، بلوار فرهنگ شهر، شهركهاي احمدآباد، والفجر، فرهنگيان، عشايري، رضوان ، بهاران ، سجاديه سيمان ، مهديه،  محمديه سيمان، جانبازان پشت باغ جنت ، كمربندي حد فاصل پشت بلوار ميثم شمالي تا ۲۰ متري امام خميني ،  بلوار رحمت ، بلوار امير كبير حد فاصل كوي خوشرو تا خيابان قاليشويي  و فرعي هاي منشعب از آن محدوده مذكور با قطع آب و افت فشار آب روبرو خواهند شد.
روابط عمومي شركت آبفا شيراز ضمن پوزش از شهروندان  ساكن در مناطق ياد شده، درخواست كرد علاوه بر صرفه جويي، آب مورد نياز خود را قبلا ذخيره نموده و مصارف غير ضرور را به روزهاي ديگر موكول كنند.   

آب در مناطقي از شيراز قطع مي‌شود

مقالات ديگر: قاليشويي نائين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۳:۴۴ توسط:ادمين موضوع:

تاثير كرونا بر كسب و كارهاي آنلاين

تاثير كرونا بر كسب و كارهاي آنلاين

به گزارش افكار نيوز كسب و كارهايي كه قبل از شروع كرونا اينترنتي بودند، اين شرايط براي آن ها تبديل به فرصتي طلايي شد تا سوار بر موج كرونا، كسب و كار خود را گسترش دهند.

تاثير كرونا بر كسب و كارهاي آنلاين

حدودا يك سال از پيدايش ويروس كرونا مي گذرد و در اين مدت روند كاري بسياري از كسب و كارهاي دستخوش تغيير شده است. بسياري از افراد شغل خود را از دست داده اند و مشاغل بسياري به خصوص در ايران در خطر تعطيلي هميشگي قرار گرفته اند. بسياري از كارخانه ها توليدات خود را كاهش داده و يا حتي متوقف كرده اند و به طور كلي مشاغل بسيار زيادي تحت تاثير اثرات منفي اين ويروس قرار گرفته اند.

مقالات مرتبط: قاليشويي تجريش

در اين ميان افراد و كسب و كارهايي هم بودند كه توانستند خودشان را با شرايطي كه اين ويروس حاكم نموده است تطبيق دهند و حيات كسب و كار خود را حفظ كنند. بسياري از كسب و كارهاي سنتي رفته رفته به اينترنت روي آورده و فروش محصولات و خدمات خود را از طريق اينترنت آغاز كردند. ظهور كرونا باعث شد تا افرادي كه به كسب و كار اينترنتي اعتماد نداشتند و فقط روش سنتي تجارت را ترجيح مي دادند هم، نسبت به اين نوع از تجارت خوش بين شده و اين نوع از فعاليت را نيز آغاز كنند.

 

شايد بخواهيد بخوانيد: قاليشويي هفت حوض


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۶:۰۶ توسط:ادمين موضوع: