قاليشويي فارسي قاليشويي فارسي .

قاليشويي فارسي

نكاتي جهت شستشوي فرش در قاليشويي

به گزارش بيتوته شايد هنوز دوران كودكي را به خاطر داشته باشيد كه اواخر اسفند گرچه فصل امتحانات بود و هنوز كمي از ته مانده سرماي زمستان دست و پاهايمان را سوزن سوزن مي‌كرد، اما به شوق آب‌بازي پاچه‌هاي شلوارمان را بالا مي‌زديم و كاسه به دست به جان قالي خيسي كه كف حياط پهن شده بود، مي‌افتاديم.

آن روزها ديدن قالي هاي رنگارنگي كه از پشت بام منازل آويزان شده بودند، خبر از رسيدن بهار و فصل خانه تكاني مي داد... ياد باد آن روزگاران ياد باد!

اما امروز ديگر خبري از آن حال و هوا نيست، بلكه تمام اين حس به چند برگ نيازمندي هاي روزنامه تبديل شده است و به جاي ديدن قالي هاي رنگارنگ آويزان از پشت بام، صداي آيفون تصويري را مي شنويم و وانتي پر از قالي را مي بينيم كه منتظر ايستاده است.

آن حس زيباي كودكي جاي خود را به يكي از الزامات زندگي ماشيني داده است: قاليشويي هاي صنعتي. خدماتي كه بسياري از خانواده هاي شهرنشين از اوايل اسفند تا فرا رسيدن سال جديد خواه ناخواه از آن استفاده مي كنند.

اكنون نيز دوباره زمان استفاده از آن خدمات، همراه با نگراني هايش فرارسيده است. كدام قاليشويي براي شستشوي فرش دستباف ها قابل اعتماد است؟ به كدام قاليشويي مي توان اعتماد كرد كه فرش ها را بخصوص اگر دستباف و گران قيمت هم باشند، خراب نكند؟ براي شستن قالي هايمان چقدر بايد هزينه كنيم؟ اين گزارش در فصل پررونق قاليشويان تلاش مي كند كمكتان كند.

شستشوي فرشها سنتي يا صنعتي؛ مساله اين است؟
پيش از هر چيز بايد بدانيد، به طور كلي شستن زياد فرش، بخصوص آنها كه تار و پود خاطره در دل دارند و با انگشتان هنرمندان بافته شده اند اصلا كار عاقلانه اي نيست و مي توان با روش هاي ديگري پاكيزگي را به منزل آورد. به عنوان مثال با استفاده از جاروبرقي مي توانيد كاملا غبار و خاك داخل تار و پود فرش را بگيريد و سپس با استفاده از شامپوهاي مخصوص فرش، درخشندگي دوباره اي به فرش هاي منزل خود بدهيد، اما اگر به هر حال، زمان شست وشوي اساسي فرش ها فرارسيده، معمولا گزينه قاليشويي فرشها در قاليشويي مقابل ماست.

آن هم به دليل اين كه يا وقت نداريم يا فضاي كار در اختيارمان نيست، ولي بدانيد در صورت داشتن امكانات و رعايت برخي نكات ازجمله استفاده از مواد شوينده مناسب يا نحوه آبگيري صحيح بد نيست خودتان آستين بالا بزنيد و خاطرات گذشته را زنده كنيد، اما در غير اين صورت با استفاده از قاليشويي هاي مجاز كه نحوه كار آنها توسط اتحاديه صنف قاليشويان تائيد شده است از خدمات آنها كمك بگيريد.

شستشوي فرش در قاليشويي متري چند؟
از قديم شنيده ايم هر كه بامش بيش، برفش بيشتر. به اين ترتيب هزينه شست وشوي قالي، موكت و تابلوفرش در قاليشويي ها به صورت مترمربع محاسبه مي شود و معمولا مرجعي به نام اتحاديه قاليشويان هر شش ماه قيمت رسمي و مصوبي را براي شستشوي فرش به قاليشويان مجاز اعلام مي كند كه همه موظف به رعايت آن هستند، اما در اين ميان موردي به نام قيمت توافقي وجود دارد. بسياري از افراد كه از خدمات قاليشويي استفاده كرده اند با اين موضوع آشنا هستند كه قيمت درج شده در آگهي با قيمت واقعي پرداخت و صورتحساب تفاوت دارد.

به طور كلي هزينه مصوب براي شستشوي فرشها در  قاليشويي مشخص و از سوي اتحاديه تعيين شده است، اما وقتي پاي فرش هاي نفيس يا تابلو فرش ميان مي آيد يا فرش شما به هر دليل نيازمند خدمات اضافي و خاص است، همه چيز به توافق طرفين بستگي دارد و هيچ چيز به مصوبه يا دستورالعمل بستگي نخواهد داشت. پس دقت كنيد چطور توافق مي كنيد و چه سندي براي اين توافق در اختيار داريد.

مجاز يا غيرمجاز
حال مهم ترين سوال درباره خدمات قاليشويي پس از تعيين قيمت آن اين است كه فرش هايمان را بخصوص اگر گران قيمت و نفيس هم باشند، به چه كسي مي سپاريم، اما نگران نباشيد زيرا اين پرسش، پاسخي مشخص و منطقي دارد.

كافي است وقتي به آگهي قاليشويان در روزنامه ها نگاه مي كنيد يا با پرس و جوهاي فاميلي يكي از قاليشويي هاي شهر محل اقامت خودتان را انتخاب مي كنيد، كمي حوصله بخرج دهيد و قبل از دادن آدرس براي بردن فرش هايتان، به اتحاديه قاليشويان شهرستان تلفن بزنيد يا به وب سايت رسمي آن اتحاديه مراجعه كنيد.

اگر نام قاليشويي مورد نظر خودتان را بين فهرست اسامي قاليشويان مجاز و مورد تائيد اتحاديه ديديد، 50 درصد كار انجام شده و بقيه به دقت شما بستگي دارد، اما اگر نام قاليشويي مورد نظر را در بين فهرست مجاز ها نديديد كلا از خير امتيازات آگهي يا تعريف بستگان گذشته و دوباره جست وجو كنيد تا گزينه مجاز و مناسبي بيابيد.

قبل از امضاي فاكتور و صورتحساب آن را بدقت مطالعه كنيد
براساس رسم قديمي ما ايراني ها، فرش دستباف جزو سرمايه زندگي محسوب مي شود؛ بنابراين قبل از تحويل دادن اين سرمايه به دست ماموران حمل و نقل قاليشويي مجازي كه انتخاب كرده ايد بدقت فاكتور يا قرارداد ارائه شده را مطالعه كنيد و هرگز خجالت نكشيد و از كارمند قاليشويي درباره آن بپرسيد يا اين كه اگر قانع نشديد با دفتر قاليشويي تماس بگيريد و در نهايت باز هم مي توانيد از نظر كارشناسي اتحاديه استفاده كنيد به هر حال اصلا عجله نكنيد و كاملا خونسرد و با دقت هم فرشتان را تحويل بدهيد و هم تحويل بگيريد.

گفتني است، از آنجا كه معمولا فرش هاي دستباف ارزش مادي زيادي دارند برخي قاليشويان اقدام به افزودن بندي به قرارداد كرده اند كه در آن نوشته شده «هر گونه خسارت احتمالي به عهده مشتري است».

هرگز اين بند را نپذيريد، چون از قاليشويان مجاز استفاده مي كنيد و اتحاديه نسبت به ارائه خدمات آنها تعهد دارد، پس در صورت وجود چنين بندي در قرارداد، قبل از امضاي آن با اتحاديه تماس بگيريد و موضوع را با كارشناسان اتحاديه در ميان بگذاريد تا پاسخي قابل قبول بگيريد و پس از آن دست به قلم شويد. علاوه بر اين تلاش كنيد قاليشويي اي را انتخاب كنيد كه در قبال دريافت وجه اضافي، فرش هاي شما را بيمه كرده باشد و در صورت ايراد خسارت بيمه خسارت شما را بپردازد.

همچنين به ياد داشته باشيد رسيد قاليشويي تنها سند نزد شماست، بنابراين تمام اطلاعات مندرج در آن را كاملا چك كنيد و با كارت يا مشخصات قاليشويي مطابقت دهيد و هرگز رسيد بدون امضا يا مهر واحد قاليشويي مجازي را كه انتخاب كرده ايد، قبول نكنيد و در آخرين مرحله ترجيحا مشخصات مسئول تحويل گيرنده فرش و البته شماره اتومبيلش را پشت برگه فاكتور بنويسيد.

 

منبع: بيتوته


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۵:۱۸ توسط:ادمين موضوع:

لايحه تامين امنيت زنان در مراحل پاياني قرار دارد

تهران - ايرنا - مشاور عالي معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده گفت: بررسي لايحه تامين امنيت زنان در برابر خشونت كه معاونت امور زنان و خانواده از ابتدا با جديت آن را پيگيري كرده، اكنون در مراحل پاياني قرار دارد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، طيبه سياوشي در نشست مجازي تشكل هاي حامي زنان آسيب ديده كشور كه در دفتر معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري برگزار شد، افزود: اميدوارم با برگزاري چنين جلساتي  بتوانيم تشكل هايي را كه حامي زنان آسيب ديده هستند و به كاهش خشونت در جامعه كمك مي كنند شناسايي كرده و ارتباطي را بين آنها برقرار كنيم و در عين حال به راه حل هايي براي كاهش خشونت دست يابيم.

وي با اشاره به اقدامات معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده براي كاهش خشونت عليه زنان خاطرنشان كرد: بررسي لايحه تامين امنيت زنان در برابر خشونت كه اين معاونت از ابتدا با جديت آن را پيگيري كرده اكنون در مراحل پاياني قرار دارد.

به گزارش ايرنا، نگارش و تدوين لايحه صيانت، كرامت و تامين امنيت بانوان در برابر خشونت كه پس از تغيير نام به لايحه «حفظ كرامت و حمايت از زنان در برابر خشونت» تبديل شد، در سال ۱۳۹۰ كليد خورد كه توسط معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري دولت دهم تنظيم و به دولت فرستاده شد كه به دليل دارا بودن موارد جزايي به قوه قضائيه ارسال شد و در نهايتا اين لايحه ۵۳ ماده‌اي با انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمين ابراهيم رئيسي به رياست قوه قضائيه و دستور ايشان مبني بر پيگيري سريع اين موضوع، با ۷۷ ماده به دولت بازگشت.

با اجرايي شدن لايحه‌ تامين امنيتِ زنان در برابر خشونت كه دربردارنده مفاد تكميلي قانون مجازات اسلامي است، دستگاه قضايي قادر خواهد بود براي عاملان خشونت‌ خانگي، مجازات كيفري تعيين كند زيرا در موارد شديد خشونت عليه زنان مي‌تواند سبب مرگ آنان شده يا احساس خودكشي را در آنان تقويت كند.

فرزانه امير يزداني رئيس گروه دفتر امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستي كشور نيز در اين جلسه ضمن ارائه توضيحاتي در خصوص نحوه راه اندازي خانه هاي امن گفت: مجوز فعاليت اين مراكز در سال ۹۶ صادر شد.

وي افزود: اكنون ۱۷ خانه امن دولتي و هشت مركز غيردولتي در اين زمينه فعال هستند كه در مقايسه با حجم تقاضا اين تعداد بسيار كم است.

در اين نشست مجازي خانم افتخار زاده نماينده موسسه آتنا هم با ابراز گلايه از اينكه هنوز بسياري از مراجع قانوني با بحث خانه هاي امن آشنا نيستند، تاكيد كرد: بايد براي اين عزيزان كارگاه هاي آموزشي با هدف شناسايي و ارجاع موارد خاص به خانه هاي امن برگزار شود.

بحث كودك همسري و خشونت در خانواده از ديگر مواردي بود كه در اين نشست مطرح و بررسي شد.

در نشست مجازي تشكل هاي حامي زنان آسيب ديده كشور كه در معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده برگزار شد، نمايندگان تشكل‌هاي حامي زنان آسيب ديده از سراسر كشور حضور داشتند.

 

مقالات ديگر: قاليشويي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۸:۳۷ توسط:ادمين موضوع:

كدام تهراني‎‌ها از امروز جريمه مي‌شوند؟

رييس‌جمهور امروز اعلام كرد: هر فردي كه ماسك نزند ۵۰ هزار تومان جريمه و همچنين هر فردي كه بيماري خود را اعلام نكند، ۲۰۰ هزار تومان جريمه مي‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاين، حسن روحاني افزود: اين طرح فعلا مربوط به تهران بزرگ است و بعد مي‌تواند در صورت نياز در ساير شهرها انجام شود.

جريمه يك ميليون توماني اصناف در صورت عدم  استفاده از ماسك
رئيس جمهور همچنين تاكيد كرد: براي اصنافي كه پروتكل‌هاي بهداشتي را مراعات نمي‌كنند در مرحله اول تذكر داده مي‌شود. در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جريمه مي‌شوند و در مرحله سوم يك ميليون تومان جريمه مي‌شوند و اگر تخلف ادامه داشت آن واحد صنفي پلمپ خواهد شد.

 

مقالات ديگر:

قاليشويي در سرخه حصار


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۹:۴۴ توسط:ادمين موضوع:

نجات معجزه آساي كارگر ميانسال از زير خروارها خاك توسط آتش نشانان مشهدي

رئيس ايستگاه هاي ۱۸و۴۲ آتش نشاني مشهد از تلاش نفسگير و موفقيت آميز آتش نشانان ۲ ايستگاه براي نجات كارگر گرفتار در زير آوار در جاده التيمور مشهد خبر داد.

نجات معجزه آساي كارگر ميانسال از زير خروارها خاك توسط آتش نشانان مشهدي
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد به نقل از  روابط عمومي و امور فرهنگي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد؛ سرآتشيار محمد اسلامي شجره  گفت: در پي تماس تلفني شهروندان با سامانه ۱۲۵ مبني بر ريزش آوار در كارگاه قاليشويي و گرفتار شدن كارگر در زير خروارها خاك ،ستاد فرماندهي با توجه به حساسيت موضوع بلافاصله گروههاي نجات و پشتيباني ايستگاه‌هاي ۸و۴۲ را به محل حادثه در منطقه التيمور اعزام كرد.

اين مقام مسئول در آتش نشاني شهر مشهد افزود: با حضور آتش نشانان و نجاتگران آتش نشاني در محل مشخص شد، فردي ميانسال در حال گودبرداري در كنار ديوار يك كارگاه قاليشويي بوده كه به دليل نامعلومي بخشي از ديواره محل حفاري به يكباره فرو ريخته و اين كارگر ميانسال در زير خروار ها خاك ناشي از ريزش آوار گرفتار شده كه نجاتگران آتش نشاني ضمن رعايت نكات ايمني و تثبيت اطراف فرد گرفتار ، اقدام به عمليات براي نجات اين فرد كرده كه خوشبختانه پس از دقايقي تلاش نفسگير و طاقت فرسا آتش نشانان موفق شدند اين مرد ميانسال را زنده از زير آوار خارج و اين فرد را براي مداوا تحويل تكنسينهاي اورژانس حاضر در محل دادند.

 

شايان ذكر است : علت دقيق اين حادثه توسط كارشناسان مربوطه در آتش نشاني مشهد در دست بررسي است و نيروهاي امدادي پس از ارائه توصيه‌هاي ايمني به مالك كارگاه به ماموريت خود پايان داده و ايستگاه‌هاي خويش در شهر مشهد مراجعت كردند.

 

مقالات مرتبط: 

شستشوي فرش دستباف


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۵:۰۹ توسط:ادمين موضوع:

۳۲۴ نفر در شهرستان ري از طريق مراكز كاريابي شاغل شدند

شهرري - ايرنا - رييس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان ري گفت: ۲ هزار و ۲۳ نفر از ابتداي سالجاري تاكنون در مراكز كاريابي تحت پوشش اداره كار اين شهرستان ثبت نام كردند كه از اين تعداد ۳۲۴ نفر صاحب شغل شدند.

حميدرضا داداشي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كاريابي هاي تحت پوشش اداره كار و تعاون شهرستان ري از ابتداي سال جاري تاكنون يكهزار و ۵۴۷ فرصت شغلي از سوي واحدهاي توليدي و خدماتي دريافت كرده اند.

وي با بيان اينكه كاريابي‌هاي تحت پوشش اداره كار شهرستان ري در بخش‌هاي توليدي و خدماتي افراد جوياي كار را ثبت نام كرده اند، گفت: امسال به دليل شيوع ويروس كرونا متاسفانه ميزان ايجاد فرصت شغلي و ايجاد فرصت شغلي جديد كاهش پيدا كرده است.

داداشي نداشتن مهارت در بين جويندگان كار را از معضل هاي حوزه اشتغال در شهرستان ري نام برد و خاطرنشان كرد: متاسفانه بيشتر جويندگان كار كه در كاريابي ها ثبت نام مي كنند از مهارت هاي لازم برخوردار نيستند.

وي در ادامه به طرح كاروزي اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان ري اشاره و اضافه كرد: بيكاران داراي مدرك كارشناسي و بالاتر با ثبت نام در سامانه كارورزي به نشاني http://portaltvto.com/karvarzi  مي توانند سه تا ۶ ماه ضمن آموزش مهارت فني ماهانه پنج ميليون ريال به عنوان حقوق دريافت مي كنند.

داداشي ادامه داد: متقاضيان ضمن داشتن كارت پايان خدمت بايد حداكثر ۳۵ سال داشته باشند و همچنين طي ۲ سال گذشته كمتر از سه ماه بيمه داشته باشند. 

شايد بخواهيد بخوانيد:  قاليشويي دروس

وي با بيان اينكه در طرح كارورزي به كارفرمايان نيز تسهيلاتي داده مي شود، اضافه كرد: كارفرماياني كه داراي مجوز فعاليت از مراجع رسمي كشور باشند و نيروي‌هاي داراي مدرك كارشناسي و بالاتر را جذب نمايند از معافيت بيمه‌اي به مدت ۲ سال برخوردار مي شوند.

 

به گزارش ايرنا، شهرستان ري با برخورداري از ۵۶ اتحاديه توزيعي، توليدي و خدماتي و ۱۰ هزار واحد صنعتي و صنفي از جمله شهرك صنعتي شمس آباد، كارخانه سيمان و كارگاه هاي توليدي و خدماتي اعم از سنگ بري، شيشه و سفال، آجرپزي، كارگاه قاليبافي و قاليشويي، كشتارگاه دام و طيور به عنوان قطب كار و توليد در پهنه جنوب تهران مطرح است.

شهرستان ري (به مركزيت شهرري) در حدود يك ميليون نفر جمعيت دارد و در جنوب تهران واقع شده است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۴۳:۰۱ توسط:ادمين موضوع:

برچسب‌هاي تبليغاتي غيرمجاز زمين را هم رها نمي‌كنند | جريمه ۱۰۰ توماني متخلفان كي اصلاح مي‌شود؟

برچسب‌هاي تبليغاتي غيرمجاز زمين را هم رها نمي‌كنند | جريمه ۱۰۰ توماني متخلفان كي اصلاح مي‌شود؟اين روزها افراد سودجو و متخلف براي فرار از قانون، اقدام به نصب برچسب‌هاي تبليغاتي روي زمين و معابر عمومي و پياده‌روها مي‌كنند كه اين موجب اتلاف وقت و به بار آمدن هزينه براي مديريت شهري شده است.


به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، نصب برچسب‌هاي تبليغاتي بر روي در و ديوار شهر كه معروف‌ترين و پرشمارترين آنها به تبليغات صنوفي مانند تخليه چاه و قاليشويي مربوط مي‌شود، نه تنها به سيما و منظر شهري آسيب مي‌رساند و چهره شهر را مخدوش مي‌كند كه به اموال عمومي هم خساراتي وارد كرده و پاكسازي آنها نيز هزينه و بار عملياتي قابل توجهي را به مديريت شهري تحميل مي‌كند.
اجراي طرح‌هاي پاكسازي برچسب‌هاي تبليغاتي غيرمجاز كه روي پياده‌روها نصب شده‌اند توسط نيروهاي خدمات شهري نواحي مختلف شهرداري تهران به طور مستمر اجرا مي‌شود و وقت و توان زيادي از عوامل خدمات شهري مي‌گيرد؛ تواني كه مي‌تواند در راستاي بهسازي بخش‌هاي مختلف مرتبط با حوزه خدمات شهري در پايتخت معطوف شود.
بررسي شكايت‌هاي شهروندان به مديريت شهري هم نشان مي‌دهد كه سنت زشت نصب برچسب‌هاي تبليغاتي آنچنان باعث آزار شهروندان شده كه دست به تلفن شده و با سامانه ۱۳۷شهرداري تهران تماس مي‌گيرند و درخواست كمك براي پاكسازي در و ديوار محل سكونت خود را مطرح مي‌كنند. به عنوان نمونه، احسان يلوه شهردار ناحيه يك شهرداري منطقه ۶ تهران مي‌گويد: «پيام‌هاي زيادي در سامانه ۱۳۷ مبني بر شكايت شهروندان از نصب برچسب‌هاي تبليغاتي روي در و ديوار منزل و محل كارشان ثبت مي‌شود و شهرداري هم بر اساس وظيفه اقدام به پاكسازي آنها مي‌كند.»
وي با بيان اينكه به تازگي پاكسازي برچسب‌هاي تبليغاتي غيرمجاز كه در خيابان‌هاي انقلاب و وليعصر روي پياده‌روها نصب شده‌ بودند صورت گرفت، ادامه داد: «برابر قانون شهرداري‌ها، نصب هر گونه برچسب تبليغاتي غيرمجاز روي در و ديوار شهر ممنوع است و متخلفان جريمه مي‌شوند اما نبود ضمانت اجرايي سبب شده مالكان صنوف مختلف به اين كار ادامه دهند. اين روزها افراد سودجو و متخلف براي فرار از قانون اقدام به نصب برچسب‌هاي تبليغاتي روي زمين و معابر عمومي و پياده‌روها مي‌كنند. اين درحاليست كه به طور كلي نصب برچسب‌هاي تبليغاتي غيرمجاز در هر نقطه از فضاي شهري ممنوع است و بايد با متخلفان برخورد شود.» 
قانوني كه اين مدير شهري از آن نام مي‌برد، ماده ۹۲ قانون شهرداري‌ها مصوب سال ۱۳۳۴ است كه بر اساس آن «نوشتن هر نوع مطلبي يا الصاق هر نوشته‌اي بر روي ديوارهاي شهر كه مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هايي كه‌ شهرداري براي نصب و الصاق اعلانات معين مي‌كند و در اين محل‌ها فقط بايد به نصب و الصاق آگهي اكتفا كرد و نوشتن روي آن نيز ممنوع است. ‌متخلف علاوه بر تأديه خسارت مالكين به پرداخت پانصد تا يك هزار ريال جريمه محكوم خواهد شد.»

مقالات مرتبط: قاليشويي امامت
با توجه به اينكه جريمه در نظر گرفته شده در اين قانون، ديگر توان بازدارندگي براي متخلفان نداشت، جمعي از نمايندگان نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي طي طرحي در صدد اصلاح و تكميل اين قانون برآمدند. اين طرح در اول مرداد ماه ۹۳ اعلام وصول شد و حدود يكسال و نيم پس از اعلام وصول بود كه با اصلاحاتي در كميسيون امور داخلي كشور و شوراهاي مجلس به تصويب رسيد. اما بر اساس درختواره پيگيري اين موضوع كه در پايگاه مركز پژوهش‌هاي مجلس قرار دارد، اين طرح رها شده و تصويب نهايي آن پيگيري نشده است. 
اين درحاليست كه پيگيري موضوع اصلاح ماده ۹۲ قانون شهرداري‌ها و در نظر گرفتن جرايم بازدارنده مي‌تواند تاثير بسزايي در برچيده شدن اين شيوه تبليغات برخي صنوف داشته باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۲:۲۳ توسط:ادمين موضوع:

فرماندار ري: كالاي قاچاق به چرخه توليد داخل ضربه مي‌زند

 

شهرري - ايرنا - فرماندار ويژه شهرستان ري گفت: امروز اقتصاد كشور به‌دليل تحريم‌هاي ظالمانه در شرايط سختي بسر مي‌برد و در اين شرايط كالاي قاچاق به چرخه توليد ضربه مي‌زند.

 

حسين توكلي كجاني روز پنجشنبه در جلسه كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا شهرستان ري با بيان اينكه ريشه كني قاچاق كالا نياز به همراهي مردم دارد، اظهار داشت: بايستي ضمن ترويج فرهنگ حمايت از كالاي ايراني، مقابله با قاچاق كالا در اولويت قرار گيرد.

 

وي افزود: موضوع مبارزه با قاچاق كالا در شهرستان ري با توجه به تعداد بالاي انبارها در اين شهرستان نيازمند هم افزايي و تعامل دستگاه هاي مربوطه است تا با تلاش مضاعف با متخلفان برخورد قاطع شود.

اين مسئول خاطرنشان كرد: در حوزه مبارزه با قاچاق كالا در شهرستان ري اقدامات تاثيرگذاري صورت گرفته و راه اندازي سامانه جامع انبارها يكي از اين اقدامات است كه با بروزرساني اين سامانه پيشبرد اهداف مبارزه با قاچاق كالا تسهيل مي شود.

شايد بخواهيد بخوانيد:

قاليشويي در ميرداماد

فرماندار ويژه شهرستان ري و معاون استاندار تهران يادآور شد: براي ريشه كني قاچاق كالا، همراهي مردم لازم است زيرا اگر مردم كالاي قاچاق را خريداري نكنند توليد داخلي رونق و چرخه توليد كشور جهش پيدا مي كند.

شهرستان ري با جمعيتي در حدود يك ميليون نفر در جنوب استان تهران واقع شده است، اين شهرستان به دليل قرار گيري در مسير استان هاي جنوبي و بنادر واردات كالا به تهران به بارانداز اصلي كشور تبديل شده است.

 

به گزارش ايرنا، شهرستان ري با برخورداري از ۵۶ اتحاديه توزيعي، توليدي و خدماتي و ۱۰ هزار واحد صنعتي و صنفي از جمله شهرك صنعتي شمس آباد، كارخانه سيمان و كارگاه هاي توليدي و خدماتي اعم از سنگ بري، شيشه و سفال، آجرپزي، كارگاه قاليبافي و قاليشويي، كشتارگاه دام و طيور به عنوان قطب كار و توليد در پهنه جنوب تهران مطرح است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۸:۱۴ توسط:ادمين موضوع:

معرفي اصغر روفه‌گر حق؛ پدر صنعت رفوگري فرش، استاد و مربي مرمت قالي/ تو ريشه بيني من پيچش تار

استاد مرحوم اصغر روفه‌گر به دليل سال ها تلاش و نوآوري در حوزه رفوگري فرش دستباف به لقب پدر رفوگري فرش مفتخر بود.
به گزارش روابط عمومي مركز ملي فرش ايران، رسول روفه‌گر حق در سال ۱۳۳۲ در يكي از مراكز بافندگي فرش دستباف يعني تبريز بدنيا آمده است. اين هنرمند مرمت‌گر فرش از كودكي با فرش دستباف و حرفه رفوگري آشنا و به تدريج انگيزه اوليه براي ورود به اين حرفه را كسب كرد. وي در دوران نوجواني وارد بازار و حجره پدر شد و علاوه بر كمك به فراگيري حرفه‌اي مرمت فرش پرداخت. رسول روفه‌گر حق پس از گذشت مدت زماني، مغازه‌اي در بازار تبريز داير و با اين عمل، شغل حرفه‌اي خود را آغاز كرد.

استاد در خرداد سال ۱۳۷۲ طي بزرگداشتي كه در مقبره الشعراي تبريز از سوي سازمان ميراث فرهنگي استان آذرباجان شرقي به همراه تني چند از اساتيد از جمله اساتيد: اعلاباف، نخجواني، برگي، عماد مورد تقدير قرار گرفت و به لقب پدر رفوگري فرش مفتخر شد.

بيشتر بخوانيد: قاليشويي پارك وي

رسول روفه‌گر توانست دو مقوله تجربه و علمي را با يكديگر درآميخت و توانست فرش‌هاي موزه‌اي همانند موزه هامبورگ بسياري را ارزيابي و ترميم كند. ايشان با بيش از سه دهه تجربه در حوزه مرمت فرش، در دو حوزه بازار و حتي دانشگاه فعاليت داشته و دارد. از جمله سوابق وي مي‌توان به همكاري با مركز آموزش هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، همكاري با مدرسه عالي شهيد سرداري، پذيرش مسئوليت در تدوين ثبت ملي و جهاني فرش آذربايجان و عضويت در هيئت موسس انجمن طراحان و نقاشان قالي آذربايجان اشاره داشت. اين مرمت‌گر فرش سرانجام به دريافت دكتري افتخاري نايل شد و هم‌اكنون علاوه بر مرمت فرش، كارشناسي فرش‌هاي موزه‌اي، عضو شوراي سياست‌گذاري ميراث فرهنگ و پذيرش مسئوليت در موزه فرش تبريز (كه به زودي راه‌اندازي خواهد شد)، در دانشكده فرش دانشگاه هنر اسلامي تبريز مشغول به تدريس است.

رسول روفه‌گر پسر استاد كه هم‌اكنون در شهر تبريز مشغول به فعاليت، مرمت فرش و تدريس در دانشگاه‌ها و مجامع رسمي و غير رسمي است.

 

منبع: ايرنا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۴:۵۹ توسط:ادمين موضوع:

پيام‌هاي بيانيه مشترك ايران و آژانس

 

تهران- ايرنا- بازي آمريكا براي به انزوا كشاندن ايران به واسطه رد قطعنامه ضدايراني در شوراي امنيت با شكست مواجه شد و متعاقب آن با توافق تهران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين شكست سنگين‌تر شد تا «دونالد ترامپ» را در چند قدمي انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور در انزواي بين‌المللي فرو برد.

ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بعد از سفر دو روزه «رافائل گروسي» مديركل اين نهاد بين‌المللي به تهران و انجام مذاكرات در سطوح مختلف، روز چهارشنبه پنجم شهريورماه بيانيه مشتركي مبني بر تقويت همكاري‌ها منتشر كردند.

در اين بيانيه اعلام شد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و جمهوري اسلامي ايران توافق كرده‌اند تا همكاري‌هاي خود را بيش از پيش تقويت كرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهيل اجراي كامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتكل الحاقي به آن، كه از ١۶ ژانويه ۲۰۱۶ به صورت موقت توسط ايران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

بر اساس توافق مذكور، ايران به طور داوطلبانه به دو مكان مشخص شده از سوي آژانس دسترسي داده و فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي آژانس را براي حل وفصل اين موضوعات تسهيل خواهد كرد. همچنين آژانس نيز به موجب توافقي كه در بيانيه مشترك به آن اشاره شده،‌ هيچ سؤال ديگري از ايران و هيچ درخواستي براي دسترسي به مكان‌هايي فراتر از آنچه كه توسط ايران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتكل الحاقي اظهار شده‌اند، ندارد.

همكاري‌هاي سازنده ايران و آژانس در سال‌هاي اخير بر كسي پوشيده نيست و ۱۷ گزارش سريالي «يوكيا آمانو» مديركل فقيد آژانس مبني بر پايبندي تهران به برجام  گواهي بر اين مدعا است و از حُسن نيت ايران در انجام فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز حكايت مي‌كند.

ضمن اينكه ايران در بين كشورهاي جهان، در رتبه‌هاي نخست همكاري با آژانس جاي دارد و بنا بر ‌گزارش سازمان انرژي اتمي كشورمان، ۸۸ درصد بازرسي‌هاي كل آژانس در سال ۲۰۱۹ مختص ايران بوده و ايران بيش از يك‌پنجم فعاليت آژانس را به خود اختصاص داده‌است.

كاهش همكاري‌هاي ايران با آژانس نيز واكنشي به تعهدگريزي طرف اروپايي در اجراي تعهدات و همچنين بي‌توجهي به خروج يكجانبه آمريكا از برجام و ازسرگيري مجدد تحريم‌ها بود. از اين رو متعاقب تصميم شوراي عالي امنيت ملي، ايران اجراي بخشي از تعهدات خود را در قبال برجام متوقف كرد و به ترتيب پنج گام با هدف متوازن‌سازي تعهدات برداشت.

اينك نيز در پي توافق ايران و آژانس، موجي از پيام‌هاي تبريك از سوي بازيگران حاضر در برجام و خارج از آن به راه افتاده‌است. «هلگا اشميد» معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا شامگاه چهارشنبه ساعاتي بعد از انتشار بيانيه، طي پيامي توئيتري از توافق ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي تقويت همكاري‌ها ابراز خرسندي كرد و در حساب كاربري رسمي خود در توئيتر نوشت: «خبرهاي خوب از تهران درباره همكاري بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي. اتحاديه اروپا به نقش بي‌طرف و مستقل آژانس اعتماد دارد.»

«ميخائيل اوليانوف» نماينده دائم روسيه در سازمان هاي بين المللي در وين هم در صفحه توئيتر خود نوشت: «پيشرفت واقعي! سفر رافائل گروسي مدير كل آژانس اتمي به ايران منجر به توافق‌هاي بسيار مهمي شد كه شامل دسترسي به دو مكان مورد نظر آژانس است.» وي توافق يادشده را گواه ديگري بر  اهميت گفت‌وگو نسبت به سياست اعمال فشار توصيف كرد.

چين و فرانسه نيز از ديگر بازيگراني بودند كه توافق ايران و آژانس را ستودند و به آينده آن ابراز اميداواري كردند. اما در ايران نيز حجت‌الاسلام «حسن روحاني» نيز با اشاره به نتايج و دستاوردهاي گذشته همكاري‌هاي ايران و آژانس، بر حفظ اين دستاوردها تاكيد كرد و گفت: «در اين سفر هم توافق خوبي حاصل شد كه مي‌تواند به حركت در مسير صحيح و درست براي حل و فصل نهايي مشكلات كمك كند.»

بيانيه اميدبخش ايران و آژانس در فضايي انتشار يافته كه هفته آينده «كميسيون مشترك برجام» با هدف ارزيابي پيشبرد توافق و موانع پيش روي اجراي آن برگزار خواهد شد؛ نشستي كه در آن نيز خانم اشميد از طرف «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، رياست آن را بر عهده خواهد داشت و با حمايتي كه وي از توافق مذكور در روزهاي گذشته كرده، شانس نتيجه‌بخش بودن كميسيون مشترك برجام نيز بالا است.

اما مهمترين هدف و پيام بيانيه مشترك ايران و آژانس، پايان دادن به توطئه گري امريكا و متحدان عبري – عربي منطقه‌ است؛ بازيگراني در ميان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس كه در صدد نابودي توافقند و اخيرا به واسطه تحريك و تهييج كاخ سفيد با ارسال نامه‌اي خطاب به «آنتونيو گوترش» دبير كل سازمان ملل، خواستار تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران شده‌اند.

اين در حالي است كه كشورهاي عربي منطقه به انبار باروت و تسليحات آمريكايي تبديل شده و بودجه بالايي را نيز به برنامه هسته‌اي خود اختصاص داده‌اند. از طرف ديگر، توافق ايران و آژانس خط بطلاني بر گزارش‌هاي ادعايي رژيم صهيونيستي خواهد كشيد تا نخست وزير اين رژيم كه هر چند ماه يك بار با بهره‌گيري از تريبون‌هاي مختلف ايران را به فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرصلح‌آميز متهم مي‌كند، دست خالي بماند.

باوجود توافق جديد ايران و آژانس و اجازه بازرسي به دو سايت به اصطلاح مشكوك از نظر اين سازمان، به احتمال زياد اوايل مهرماه بار ديگر شاهد ادعاها و اتهامات واهي تازه از سوي «بنيامين نتانياهو» عليه ايران خواهيم بود.

بسياري مي‌گويند كمتر از يك ماه ديگر طبق روال سال‌هاي گذشته، نتانياهو پشت تريبون مجمع عمومي سازمان  ملل حاضر خواهد شد و با در دست داشتن تصاوير مختلف، ايران را به فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرصلح‌آميز و مخفي متهم خواهد كرد؛ همانگونه كه «تورقوزآباد» به عنوان محل مورد ادعاي نتانياهو، قاليشويي از آب درآمد و تا مدت‌ها مضحكه خاص و عام شد.

در مجموع توافق ايران و آژانس ادعاها و فشارهاي آمريكا و محور عبري- عربي را فرونشاند و نشان داد كه اعضاي برجام و آژانس براي نجات برجام و تداوم همكاري‌ها مصمم‌اند.

آمريكا نيز كه تاكنون به روش‌هاي مختلف از كانال‌هاي شوراي حكام آژانس گرفته تا شوراي امنيت سازمان ملل در صدد ضربه زدن بر ايران و برجام برآمده، در نهايت ناكام و ناتوان مانده‌است. انتظار مي‌رود كه آمريكا بعد از توافق ايران و آژانس در موقعيت ضعيف‌تري قرار گيرد و اصرار كاخ سفيد براي تداوم فشار حداكثري بر تهران به بي‌اعتباري افزونتر شخص ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ منجر خواهد شد.

مقالات مرتبط:

قاليشويي جردن


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۰۹:۳۱ توسط:ادمين موضوع:

نبض اقتصاد در فصل كرونا

نبض اقتصاد ايران در بهار كرونايي گرفته شد. مركز آمار ايران اولين تصوير كامل پس از شيوع كرونا را منتشر كرد: رشد اقتصادي در بهار ۹۹ به منفي ۵/ ۳ درصد رسيد. همچنين بخش غيرنفتي اقتصاد نيز به ميزان ۷/ ۱ درصد كوچك شد.

به گزارش دنياي اقتصاد؛ اين در حالي بود كه رشد بخش غيرنفتي در زمستان گذشته معادل منفي ۴/ ۲ درصد گزارش شده بود؛ درنتيجه با وجود كرونا، عملكرد بخش غيرنفتي بدتر از فصل قبل نبود. اما ضربه اصلي كرونا به بخش خدمات بوده است؛ حجم اين بخش به ميزان ۵/ ۳ درصد منقبض شد. اين منفي‌ترين رشد خدمات در دهه ۹۰ محسوب مي‌شود.

با اين حال، همچنان بخش نفت مهم‌ترين اثر را بر رشد منفي داشته است. رشد اقتصادي اين بخش منفي ۳/ ۱۴ درصد گزارش شده؛ البته كرونا نيز بر ارزش صادرات نفت خام ايران اثرگذار بوده است. اگر مزاحمت كرونا وجود نداشت، احتمالا اقتصاد ايران از شوك تحريم عبور مي‌كرد؛ چراكه با وجود اثر كرونا بر قيمت نفت، اين بخش، بهترين عملكرد را در فصول تحريم به جا گذاشته است.

اقتصاد در بهار كرونايي، ۵/ ۳ درصد منقبض شد. مركز آمار ايران نخستين گزارش رسمي از تصوير اقتصاد ايران در ايام كرونا را منتشر كرد. بر اين اساس، قبض اقتصاد غيرنفتي نيز معادل ۷/ ۱ درصد گزارش شده است. به نظر مي‌آيد اگر كرونا رخ نمي‌داد، اثر شوك نفتي در حال تخليه شدن بود با اين حال، كرونا فرصت نفس تازه به اقتصاد ايران را نداد.

متضرران اصلي كرونا

بر اساس آخرين نتايج حساب‌هاي ملي فصلي مركز آمار ايران، محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت در سال ۱۳۹۰ در سه‌ماهه اول سال‌جاري به رقم ۶/ ۱۶۵ هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به بهار ۹۸، نشان از رشد منفي ۵/ ۳ درصد دارد.

همچنين رشد اقتصادي بدون نفت نيز در بهار ۹۹، معادل منفي ۷/ ۱ درصد بوده است. در بهار امسال، رشد منفي نفت، يك شريك ديگر نيز يافت؛ اثرات كرونا بر بخش خدمات. از حجم بخش خدمات در سه‌ماهه نخست سال‌جاري، نسبت به بهار سال گذشته، ۵/ ۳ درصد كاسته شد. اين منفي‌ترين رشد بخش خدمات، دست‌كم در دهه ۹۰ به حساب مي‌آيد. در واقع تحريم هم نتوانسته بود به اين بخش از اقتصاد كشور، به ميزان كرونا آسيب بزند. رشد بخش خدمات در سال گذشته معادل منفي ۷/ ۰ درصد بود.

بيشترين انقباض در بخش خدمات، در گروه «ساير خدمات عمومي، اجتماعي و شخصي» رخ داده است. اين گروه شامل فعاليت‌هاي مذهبي و سياسي، فعاليت‌هاي اتحاديه اصناف، خدمات موسسات لباسشويي، قاليشويي، خدمات آرايش و پيرايش، گورستان‌ها، حمام و سونا، دفاتر شهرك‌ها و پاساژ‌ها و خدمات خانگي مستخدمين، رانندگان و نظاير آن‌ها مي‌شود.

در واقع كرونا بيشترين ضربه را به اين بخش از GDP وارد كرده؛ چراكه ۶۳ درصد از حجم اين خدمات در قياس با بهار پارسال از بين رفته است. در واقع هزينه خانوار‌ها بابت اين نوع خدمات با كاهش قابل توجهي همراه شده است. سهم اين بخش از كل GDP در بهار سال گذشته معادل ۹/ ۰ درصد بوده كه در فصل اول امسال به ۳/ ۰ درصد تقليل پيدا كرده است. با وجود نقش كوچك اين بخش در GDP، اما شدت رشد منفي باعث شد كه موجب افت ۶/ ۰ درصدي توليد كل اقتصاد ايران شود.

قرباني دوم كرونا در بهار امسال، باز هم در بخش خدمات بوده است: «عمده و خرده‌فروشي، هتل و رستوران.» رشد اين بخش در بهار امسال معادل منفي ۷/ ۶ درصد گزارش شده است. با توجه به شوكي كه اقتصاد ايران در فصل اول سال در عرضه مواجه شد، طبيعتا اين شوك به عمده‌فروشي و خرده‌فروشي نيز منتقل شده است.

اين ركود به خصوص در بخش هتل و رستوران مشهودتر است. ركود در ۲ گروه «حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات» و «مستغلات، كرايه و خدمات كسب و كار» هم ديده مي‌شود. با اين حال، «امور عمومي، آموزش بهداشت و مددكاري» در فصل گذشته رشد ۲/ ۱ درصدي را ثبت كرده است. يك دليلش مي‌تواند اين باشد كه هزينه خانوار‌ها بابت خدمات بخش بهداشت افزايش يافته است. جالب اينكه در بين گروه‌هاي فرعي، بيشترين رشد مثبت نيز در زيرمجموعه‌هاي خدمات گزارش شده است.

گروه «واسطه‌گري‌هاي مالي» با ثبت رشد ۳/ ۱۰ درصدي، بيشترين رشد مثبت را ثبت كرده است. فعاليت بانك مركزي، بانك‌هاي تجاري و موسسات مالي و اعتباري كشور در اين بخش قرار مي‌گيرد. شاخص كمكي براي محاسبه اين فعاليت‌ها مابه‌التفاوت سود دريافتي از تسهيلات و سود پرداختي به سپرده‌ها و ساير كامزد‌ها است. اما احتمالا نقش اصلي را در گسترش واسطه‌گري‌هاي مالي، خدمات مالي حوزه بورس داشته است. فعاليت سازمان بورس اوراق بهادار، كارگزاران بورس و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در اين بين احتمالا نقش اصلي را داشته است.

در اين فعاليت، ارزش جاري بازار سهام به عنوان شاخص كمكي ستانده به قيمت جاري در نظر گرفته شده است و از تقسيم اين كميت بر شاخص كل قيمت سهام، شاخص كمكي ستانده به قيمت ثابت به دست آمده است. اين بخش به رشد GDP كل، كمك ۵/ ۰ درصدي كرده است.

قاليشويي اختياريه

رشد مثبت صنعت منهاي نفت

در فصل گذشته گروه كشاورزي رشد مثبت ۱/ ۰ درصدي را ثبت كرده كه اين رشد متاثر از رشد قابل توجه فعاليت‌هاي ماهيگيري در بهار امسال بوده است. نكته اميدواركننده ديگر اينكه، گروه صنايع و معادن بدون نفت، رشد مثبت يك درصدي را ثبت كرده است. در اين رشد، نقش اصلي را بايد به فعاليت‌هاي «ساير معادن» و «تامين آب، برق و گاز طبيعي» داد؛ چراكه رشد بخش «صنعت» معادل منفي ۴/ ۰ درصد و رشد بخش ساختمان معادل منفي ۲ درصد بوده است. بخش صنعت در زمستان گذشته به رشد مثبت ۷/ ۲ درصدي رسيده بود، اما بخش ساختمان با ثبت ۲ رشد منفي در زمستان گذشته و بهار امسال، بار ديگر وارد ركود شد.

«تامين آب، برق و گاز طبيعي» درخشان‌ترين گروه صنايع بوده است. رشد اين بخش معادل ۹/ ۴ درصد بوده كه احتمالا به دليل افزايش مصرف آب، برق و گاز در فصل كرونايي رقم خورده است. همچنان منفي‌ترين بخش در صنايع، استخراج نفت وگاز طبيعي است. از حجم توليدات اين بخش نيز در فصل اول امسال نسبت به بهار پارسال، ۳/ ۱۴ درصد كاسته شد. البته خبر خوب اين است كه رشد بخش نفت در بهار امسال، به مطلوب‌ترين وضعيت از آغاز تحريم‌ها رسيده است. شايد اگر شيوع كرونا رخ نمي‌داد، بخش نفت انقباض كمتري را تجربه مي‌كرد، ولي كرونا در كاهش بهاي نفت ايران نقش كليدي را بازي كرد.

تغييرات سمت تقاضا

در سمت تقاضاي اقتصاد، منفي‌ترين عملكرد را صادرات و واردات بازي كرده است. در واقع كرونا در سمت تقاضا به شكل واضح‌تري ظهور كرده، طوري كه رشد صادرات در فصل اول امسال معادل منفي ۱/ ۴۵ درصد و رشد واردات معادل منفي ۵/ ۶۶ درصد گزارش شده است. سهم صادرات از GDP كه در بهار سال گذشته معادل ۶/ ۲۴ درصد بوده، در بهار امسال به ۱۴ درصد رسيده است. اين يعني بخش قابل تجارت در اقتصاد ايران تضعيف شده است. در عوض سهم هزينه‌هاي دولت در GDP با رشد همراه شده و به ۶/ ۳۱ درصد ارتقا يافته است.

در سمت تقاضا، تنها بخشي كه با رشد نسبت به بهار سال گذشته همراه شده، هزينه مصرف نهايي دولت است. كرونا سبب شد تا دولت حمايت‌هاي زيادي از بخش‌هاي اقتصادي و خانوار‌ها انجام دهد. هزينه مصرف نهايي دولت رشد ۶/ ۱۳ درصدي را ثبت كرده است.

نكته اميدواركننده هم اين بوده كه هزينه مصرف نهايي خصوصي نيز تنها ۶/ ۰ درصد نسبت به بهار ۹۸ افت كرده است. رشد اين بخش در زمستان گذشته معادل منفي ۷/ ۳ درصد بود. همچنين از سرعت انقباض تشكيل سرمايه ثابت ناخالص نيز كاسته شد و رشد اين بخش به منفي ۵/ ۳ درصد رسيد.

 

مقالات مرتبط:

قاليشويي دولت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۶:۳۴ توسط:ادمين موضوع: