قاليشويي فارسي قاليشويي فارسي .

قاليشويي فارسي

رها كردن پساب قاليشويي‌ها موجب تخريب محيط زيست مي‌شود

رها كردن پساب قاليشويي‌ها موجب تخريب محيط زيست مي‌شود

 

قاليشويي فلكه سوم

 

همدان- ايرنا- رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان همدان گفت: رها كردن پساب حاصل از فعاليت قاليشويي ها در بستر اراضي و خاك منجر به آلودگي خاك، منابع زيرزميني و تخريب محيط زيست مي شود.


«مجيد شعبانلو» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به اينكه قاليشويي ها از شوينده هاي مختلف استفاده مي كنند بايد نسبت به مديريت پساب توليدي واحد و جلوگيري از ورود آن به بستر خاك اقدام كنند.


وي اضافه كرد: مديران واحدهاي قاليشويي براي مديريت پساب توليدي مي توانند يك استخر بُتني ايزوله با ويژگي نفوذ ناپذيري آب به داخل خاك در اين واحدها براي جمع آوري موقت پساب ايجاد كنند و سپس با مراكز داراي مجوز براي حمل و انتقال آن به تصفيه خانه قرارداد ببندند يا اقدام به راه اندازي تصفيه خانه در محل فعاليت كنند.


شعبانلو از معرفي يك واحد قاليشويي به مرجع قضايي و صدور راي از سوي مرجع قضايي خبرداد و گفت: اين واحد قاليشويي اقدام به تخليه پساب توليدي در خارج از مجموعه و در بستر خاك مي كرد كه اين اقدام آلودگي زيست محيطي را به همراه داشت.


رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان همدان اضافه كرد: با وجود چندين نوبت اخطاريه و تذكر براي رفع اين مشكل اما متصديان اين مجموعه اقدامي براي رفع مشكل زيست محيطي نكرده كه به دادگاه معرفي شدند.


شعبانلو ادامه داد: متصدي اين واحد قالي‌شويي به دليل تخلفات زيست محيطي و آلوده كردن آب و خاك به تحمل يك سال حبس محكوم شد اما سپس دادگاه با تعليق اين حكم مهلتي براي رفع مشكل داد و در صورت تكرار تخليه فاضلاب در بستر خاك، اين حكم اجرا مي شود.


وي گفت: در حال حاضر چندين اخطاريه براي متصديان قالي‌شويي هاي متخلف شهرستان همدان صادر شده است كه در صورت رفع نكردن آلايندگي به زودي براي آنها پرونده قضايي تشكيل و به مرجع قضايي معرفي مي شوند.


 

بهترين مشاور و روانشناس تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۲:۱۲ توسط:ادمين موضوع:

رها كردن پساب قاليشويي‌ها موجب تخريب محيط زيست مي‌شود

رها كردن پساب قاليشويي‌ها موجب تخريب محيط زيست مي‌شود

 

قاليشويي فلكه سوم

 

همدان- ايرنا- رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان همدان گفت: رها كردن پساب حاصل از فعاليت قاليشويي ها در بستر اراضي و خاك منجر به آلودگي خاك، منابع زيرزميني و تخريب محيط زيست مي شود.


«مجيد شعبانلو» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به اينكه قاليشويي ها از شوينده هاي مختلف استفاده مي كنند بايد نسبت به مديريت پساب توليدي واحد و جلوگيري از ورود آن به بستر خاك اقدام كنند.


وي اضافه كرد: مديران واحدهاي قاليشويي براي مديريت پساب توليدي مي توانند يك استخر بُتني ايزوله با ويژگي نفوذ ناپذيري آب به داخل خاك در اين واحدها براي جمع آوري موقت پساب ايجاد كنند و سپس با مراكز داراي مجوز براي حمل و انتقال آن به تصفيه خانه قرارداد ببندند يا اقدام به راه اندازي تصفيه خانه در محل فعاليت كنند.


شعبانلو از معرفي يك واحد قاليشويي به مرجع قضايي و صدور راي از سوي مرجع قضايي خبرداد و گفت: اين واحد قاليشويي اقدام به تخليه پساب توليدي در خارج از مجموعه و در بستر خاك مي كرد كه اين اقدام آلودگي زيست محيطي را به همراه داشت.


رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان همدان اضافه كرد: با وجود چندين نوبت اخطاريه و تذكر براي رفع اين مشكل اما متصديان اين مجموعه اقدامي براي رفع مشكل زيست محيطي نكرده كه به دادگاه معرفي شدند.


شعبانلو ادامه داد: متصدي اين واحد قالي‌شويي به دليل تخلفات زيست محيطي و آلوده كردن آب و خاك به تحمل يك سال حبس محكوم شد اما سپس دادگاه با تعليق اين حكم مهلتي براي رفع مشكل داد و در صورت تكرار تخليه فاضلاب در بستر خاك، اين حكم اجرا مي شود.


وي گفت: در حال حاضر چندين اخطاريه براي متصديان قالي‌شويي هاي متخلف شهرستان همدان صادر شده است كه در صورت رفع نكردن آلايندگي به زودي براي آنها پرونده قضايي تشكيل و به مرجع قضايي معرفي مي شوند.


 

بهترين مشاور و روانشناس تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۱:۵۳ توسط:ادمين موضوع:

تطهير هفتگي ۲ هزار تخته قالي در مسجدالحرام

تطهير هفتگي ۲ هزار تخته قالي در مسجدالحرام

 

 

قاليشويي حكيميه

توليت مسجدالحرام هر هفته ۲ هزار تخته فرش را از مسجد به قالي‌شويي ويژه اين مكان مقدس منتقل كرده و همين تعداد فرش شست‌‌‌وشو داده شده را در مسجد پهن مي‌كنند.

شست‌وشوي فرشهاي مسجدالحرام


به گزارش ايكنا به نقل از العربيه، مسئولين مسجدالحرام هر هفته ۲ هزار تخته فرش را از اين مسجد به قالي‌شويي منتقل كرده و همين تعداد تخته فرش شسته، ضدعفوني و معطر شده را جايگزين آن مي‌كنند.


رياست كل امور مسجدالحرام و مسجدالنبي به صورت شبانه‌روزي به امر نظافت، استريل و عطرافشاني فرش‌هاي مسجدالحرام مي‌پردازند و هر هفته ۱۵۰۰ تخته فرش در داخل قالي‌شويي رياست كل و واقع در منطقه كدي مكه مكرمه شست‌و‌شو مي‌شود تا از تميز بودن فرش‌ها براي حفظ سلامتي زائران خانه خدا اطمينان حاصل شود.

جابر الودعاني، رئيس اداره تطهير فرش‌هاي مسجدالحرام مي‌گويد: رياست كل امور مسجدالحرام و مسجدالنبي در منطقه كدي مكه مكرمه يك قالي‌شويي ويژه شست‌و‌شو و نظارت بر فرش‌هاي مسجدالحرام تأسيس كرده است كه به جديدترين ابزارها و تجهيزات ويژه در زمينه نظافت و شست‌و‌شو و نگهداري فرش‌ها با فناوري بالا مجهز است.


شست‌وشوي فرشهاي مسجدالحرام


وي افزود:‌ تيمي از متخصصان هم بر مراحل شست‌وشوي فرش‌هاي مسجدالحرام نظارت مي‌كنند تا از انجام آن طبق اصول فني و عاري بودن آن از هر گونه عيبي با استفاده از آخرين فناوري‌هاي روز اطمينان حاصل كنند.

او افزود: هر هفته ۲ هزار تخته فرش به قالي‌شويي منتقل مي‌شود و همين تعداد فرش شسته شده از قالي‌شويي تحويل مسجدالحرام داده مي‌شود.


وي گفت: مرحله نخست شست‌و‌شوي فرش‌هاي مسجدالحرام گرفتن گرد و غبار و خاك فرش‌ها با فناوري‌هاي باكيفيت آغاز مي‌شود و در مرحله دوم با مواد ضد عفوني كننده و مواد شوينده فرش‌ها شست‌وشو داده مي‌شوند و سپس خوب آبكشي مي‌شوند و در مرحله سوم فرش‌ها را در لوله‌هاي مخصوصي قرار مي‌دهند تا آب آن خشك شود و در مرحله چهارم و نهايي فرش‌ها را روي چوب‌هايي زير نور خوشيد پهن مي‌كنند و در همين حين فن‌هايي را هم مقابل فرش‌ها روشن مي‌كنند تا عمليات خشك شدن فرش را تسريع دهد؛ سپس فرش‌ها را با جاروبرقي جارو مي‌كشند و بار ديگر ضدعفوني و استريل شده و با گلاب طبيعي هم معطر مي‌كنند و سپس بسته‌بندي و به انبار منتقل مي‌شوند.


شست‌وشوي فرشهاي مسجدالحرام


الودعاني با بيان اينكه هر ساعت ۲۴۰ متر از فرش‌هاي مسجدالحرام در اين كارگاه شست‌وشو داده شده و به انبار منتقل مي‌شوند، گفت: در حال حاضر ۲۶ هزار تخته فرش آماده انتقال به مسجدالحرام است. اين قالي شويي همچنين داراي كارگاهي مجهز به جديدترين دستگاه‌ها براي ترميم فرش‌هاي آسيب‌ديده است.


او همچنين گفت: در عين حال در داخل مسجدالحرام هم تجهيزات براي شست‌و‌شوي فوري فرش‌ها و جارو كشيدن و نظافت و ضدعفوني آنها در طي شبانه‌روز وجود دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۶:۳۱ توسط:ادمين موضوع:

نگاهي به ثبت ملي “ثبت جهاني مراسم قالي شويان مشهد اردهال”در راديو فرهنگ‌

نگاهي به ثبت ملي “ثبت جهاني مراسم قالي شويان مشهد اردهال”در راديو فرهنگ‌



برنامه 'هفت اورنگ' چهارشنبه ۵ آبان ماه با موضوع “ثبت جهاني مراسم قالي شويان مشهد اردهال” از راديو فرهنگ پخش مي شود.



به گزارش جهاني پرس، دربرنامه هفت اورنگ كه به معرفي ثبت ملي و جهاني ميراث ناملموس ايران زمين اختصاص دارد امروز ثبت ملي “ثبت جهاني مراسم قالي شويان مشهد اردهال” بررسي مي شود.

در برنامه اين هفته با «عباس تراب زاده»؛ (كارشناس و مسئول ميراث فرهنگي ناملموس استان اصفهان و شهرستان كاشان) و آقاي احترامي؛ مسئوول ستاد مراسم قالي شويان كاشان گفت و گو مي شود.


كميته حمايت از ميراث فرهنگي ناملموس يونسكو در جلسه‌اي در محل اصلي اين سازمان، 16آيين جديد از كشورهاي مختلف ازجمله ايران را به فهرست ميراث فرهنگي ناملموس بشريت اضافه كرد كه مراسم قاليشويان در مشهد اردهال كاشان نيز يكي از آيين‌هاي به‌ثبت‌رسيده در فهرست جديد يونسكو است.

برگزاري آيين قاليشويان در مشهد اردهال كاشان همزمان با سالروز شهادت حضرت سلطان علي بن امام محمدباقر(ع) در دومين جمعه از مهرماه انجام مي‌شود. برگزاري اين آيين به‌منظور بزرگداشت مقام «سلطان علي» و در بقعه ايشان صورت مي‌گيرد.


مهرماه هر سال در روز سيزدهم اهالي روستاي فيـن كاشان يكي از قالي‌هاي درون بناي امامزاده را به‌عنوان سمبل قالي‌اي كه كالبد سلطان علي را پس از مرگ در آن پيچيده بودند، به‌صورت لوله‌شده بر دوش مي‌گيرند و جوانان اين قالي را به سوي چشمه‌اي در حدود چند صد متري شرق بنا مي‌برند. به‌دنبال اين گروه، گروهي ديگر كه هر يك چوبدستي بلندي در دست دارند، حركت مي‌كنند و با تكان دادن چوبدستي در هوا به نبرد نمادين با قاتل امامزاده مي‌پردازند.

قالي كنار چشمه به زمين مي‌آيد و آب چشمه را به نشانه غسل دادن امامزاده بر آن مي‌افشانند و آنگاه دوباره آن‌را با شور و هيجان به سوي بنا بازمي‌گردانند. پيش از ورود قالي به آرامگاه، آنها كه چوبدستي در دست دارند با دويدن و تكان دادن چوب‌ها و فرياد و شعارهاي مهيج، نبرد با قاتل امامزاده را دنبال مي‌كنند. رسيدن حاملان قالي به درگاه ورودي امامزاده و سپردن آن به گروهي ديگر كه مي‌بايد آن‌را به درون ببرند نيز همراه با تشريفات خاصي صورت مي‌گيرد كه جذابيت اين مراسم را دوچندان كرده است.اين مراسم منحصراً توسط اهالي روستاي فيـن كاشان برگزار مي‌شود و ديگران حق شركت در آن‌را ندارند و تنها تماشاچي هستند.

ثبت پرونده قاليشويان مشهد اردهال به‌عنوان دهمين اثر ميراث فرهنگي معنوي (ناملموس) ايران در هفتمين اجلاس كميته ميراث معنوي يونسكو كه در پاريس برگزار شد و پرونده مراسم قاليشويان مشهد اردهال از طرف جمهوري اسلامي ايران ارائه شد و به ثبت جهاني رسيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۰:۲۵ توسط:ادمين موضوع:

به لطف اين ترفند فرش هاي شما عاري از گرد و غبار مي شوند!

به لطف اين ترفند فرش هاي شما عاري از گرد و غبار مي شوند!

قاليشويي نارمك

طلا نيوز

فرش و قاليچه

دندانپزشكي اقساطي

با اين تكنيك، فرش را بدون فرستادن به قاليشويي تميز كن.

فرش و قاليچه

فرش جزو جدايي ناپذير دكوراسيون داخلي ما ايرانيان است، اما مسلما گرد و غبار و خاك زيادي را نيز به خود جذب مي كند كه البته بايد بدانيم جاروبرقي تنها، نمي تواند تمام گرد و خاك نفوذ كرده به آن را تميز كند. اگر به دنبال راهي موثر براي تميز كردن فرش خود از گردو خاك هستيد، بايد اين روش را امتحان كنيد!


تكنيك تميز كردن عمقي فرش

اين روشي نيست كه شما روزانه يا هفتگي از آن استفاده كنيد، يك بار در ماه يا حتي يك بار در فصل كافي مي باشد. كار زيادي لازم نيست و همچنين راه حل بسيار ارزان تري نسبت به فرستادن به قاليشويي است. تنها چيزي كه نياز داريد جاروبرقي است.


مرحله 1

براي شروع، فرش خود را طبق معمول جاروبرقي بكشيد. بااين كار، تنها فقط گرد و غبار و خاك موجود در سطح را تميز مي كنيد، نه خاكي كه در لايه هاي عميق تر وجود دارد؛ به همين دليل پس از كشيدن جاروبرقي، فرش را وارونه كرده و پشت آن را نيز جارو بكشيد.


با اين كار هم خاك پشت فرش را تميز مي كنيد و هم گرد و خاكي كه در عمق فرش نفوذ كرده بود و به سختي به آن دسترسي داشتيد، از جلوي فرش بيرون مي ريزد. وقتي فرش را برداريد، خواهيد ديد چقدر خاك روي زمين است!


مرحله 2

براي جلوگيري از برگشت مجدد تمام خاك به فرش، بايد نيمي از فرش را روي نيم ديگر تا كنيد، سپس، تمام خاك و گرد و غبار را از روي زمين جارو برقي كنيد. روند را در طرف ديگر تكرار كنيد.


مرحله 3



حالا، بايد يكبار ديگر فرش را با جاروبرقي بكشيد و دوباره آن را برگردانيد. اگر وقتي فرش را زير و رو مي كنيد هنوز خاك از آن مي ريزد، پس كامل تميز نشده است. اين كار را تا جايي ادامه دهيد كه ديگر خاكي بيرون نريزد، درست است كه زمانبر است، اما قطعاً ارزشش را دارد!


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۲:۲۵ توسط:ادمين موضوع:

۵۵۰۰ كارگاه خانگي قالي بافي در خوي فعال است

۵۵۰۰ كارگاه خانگي قالي بافي در خوي فعال است


قاليشويي هفت حوض

اروميه- ايرنا- رييس اداره صنعت، معدن و تجارت خوي گفت: در حال حاضر، پنج هزار و ۵۰۰ كارگاه خانگي قالي بافي در اين شهرستان فعال بوده و فرش ها و قالي هاي دستباف روانه بازار مصرف مي كنند.


اموزشگاه موسيقي غرب تهران

امير جعفري روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: همچنين هم اكنون در اين شهرستان ۳۸ كارگاه قالي بافي غير متمركز با مديريت متمركز و ۲ مجتمع قالي بافي فعال است.


وي ادامه داد: در راستاي تامين مواد اوليه كارگاه‌هاي قالي بافي خوي هفت واحد رنگرزي نخ و ابريشم وجود دارد كه بافندگان و توليد كنندگان فرش دست بافت را از مراجعه به ساير شهرستان‌ها جهت تأمين مواد اوليه بي نياز كرده است.


رييس اداره صنعت، معدن و تجارت خوي گفت: ۱۰۴ فروشگاه فرش محصولات توليد شده در اين شهرستان را به خريداران داخلي و خارجي عرضه مي كنند.


جعفري بيان كرد: صنعت فرش در اين شهرستان زمينه اشتغال مستقيم را براي ۲۵ هزار نفر فراهم ساخته است كه از اين تعداد ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از خدمات بيمه خويش فرمايي و ۳۲۰ نفر از بيمه كارگاهي برخوردار هستند.


وي به مشكلات موجود در اين حوزه اشاره كرد و گفت: افزايش قيمت مواد اوليه در بازارهاي داخلي، نوسان نرخ ارز، افزايش دستمزدها، عدم بازاريابي مناسب براي اين صنعت در كنار مشكل بيمه قاليبافان ازجمله مشكلاتي است كه روند توليد و فروش فرش دست بافت را با مشكل روبرو ساخته است.


به گزارش ايرنا، سالانه بيش از ۶۰ هزار متر مربع فرش با نقش ريزماهي كه برند تجاري جهاني محسوب مي‌شود، در شهرستان خوي توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي‌شود. اين فرش قدمتي هزارساله دارد.


 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۱:۲۷ توسط:ادمين موضوع:

«اكسپو» فرصتي طلايي براي فرش ايراني| قالي ابريشم قم در انتظار معرفي ويژه

در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قاليشويي حكيميه

«اكسپو» فرصتي طلايي براي فرش ايراني| قالي ابريشم قم در انتظار معرفي ويژه

طب فيزيكي

قم- برگزاري اكسپو ۲۰۲۰ دبي فرصت مغتنمي است تا فرش ايراني با حضور در اين نمايشگاه زيبايي خيره كننده خود را به جهانيان نشان دهد و در اين بين قم نيز مي تواند پيشرو باشد.


بازار؛ گروه استان‌ها: اكسپو رويداد مهمي است كه هر پنج سال به ميزباني يكي از كشورهاي جهان برگزار مي‌شود نمايشگاهي كه با حمايت دولت‌ها برگزار و هدف آن نمايش گذاشتن ظرفيت‌ها و توانايي كشورهاي مختلف است. اكسپو دبي براي نخستين بار در خاورميانه برگزار مي‌شود و مي‌تواند فرصتي طلايي براي كشورهاي منطقه براي تبادل و هم‌چنين نمايش گذاشتن توانايي خود در زمينه‌هاي مختلف باشد، اين نمايشگاه براي ايران هم مي‌تواند ظرفيتي براي نمايش اقتدار، هنر، تمدن و فرهنگ باشد.


فرش ايراني كه قدمتي چندين ساله دارد و تار و پود آن با هنرمندي مردان و زنان هنرمند ايراني گره خورده قرار است در اكسپو ۲۰۲۰ دبي براي جهانيان خودنمايي كند، فرشي كه هيچ بديلي براي تار و پود و نقشه و هنر و هم‌چنين تنوع و نقشه آن در دنيا وجود ندارد مي‌تواند با ديده شدن در اين نمايشگاه مشتريان و بازارهاي جهاني را كسب كند.


دست بافت هاي ايراني در اكسپوي امارات

فرش زيباي ابريشم قم هم به عنوان برندي از فرش دستبافت ايران زمين قرار است در اين نمايشگاه كه از آن به يك رويداد مهم جهاني نام برده مي‌شود معرفي شده و زيبايي و ظرافت خود را به رخ مشتريان جهاني خود بكشاند تا شايد بازارهاي از دست رفته خود را دوباره به دست آورد.


نمايشگاه اكسپو دبي سومين رويداد مهم جهان است و مي‌تواند فرصتي براي نشان دادن فرهنگ، تمدن و جاذبه‌هاي گردشگري و هنري و صنعت و علم هر كشوري باشد


حضور در چنين نمايشگاهي آسان به دست نيامده بلكه نياز به پلتفرمي داشت كه «ايران گره» توانسته در كنار يك كار فرهنگي و شناسنامه‌دار كردن فرش ايراني به عنوان سكويي براي ديده شدن اين هنر و هنرمندان و همچنين ريشه و تاريخ آن در اين نمايشگاه باشد.


براي بررسي جايگاه اكسپو دبي و اهميت حضور در اين نمايشگاه و همچنين دستاورد هنر فرش ايران و فرش ابريشم قم با «محمدرضا رشتي زاده» رئيس هيئت مديره ايران گره و از فعالان عصره فرش در قم مصاحبه‌اي كرده‌ايم كه بدين شرح است:


* مختصري اكسپوي ۲۰۲۰ دبي و ظرفيت‌هاي آن را معرفي كنيد؟

اكسپو براي اولين بار در خاورميانه برگزار مي‌شود و اين نمايشگاه هر ۵ سال يك بار به ميزباني كشوري با هدف نشان دادن توانايي و ظرفيت‌هاي هر كشوري در زمينه‌هاي مختلف برگزار مي‌شود؛ نمايشگاه‌هاي دولتي با حمايت دولت‌ها برگزار خواهند شد دوره گذشته نمايشگاه اكسپو در ميلان برگزار شد و در سال ۲۰۲۰ قرار بود اين نمايشگاه در دوبي برگزار شود كه به دليل بحران كرونا به سال ۲۰۲۱ تغيير زمان داد. نمايشگاه اكسپو دبي سومين رويداد مهم جهان است و مي‌تواند فرصتي براي نشان دادن فرهنگ، تمدن و جاذبه‌هاي گردشگري و هنري و صنعت و علم هر كشوري باشد.

 


* فرش ايراني چه جايگاهي در نمايشگاه اكسپو دارد؟

نمايشگاه‌هاي اكسپو را دولت‌ها حمايت مي‌كنند و اين امر مي‌تواند فرصتي براي معرفي توانايي و ظرفيت‌ها و دستاوردهاي هر كشوري در زمينه‌هاي مختلف از سوي كشورهاي حاضر در اين نمايشگاه‌ها باشد. با توجه به اين كه ۱۰ سالي است كه به كار فرهنگي بر روي فرش دستبافت ايران مشغول هستم و اين امر را توانستم برجسته كنم لذا به فكر ايجاد يك سري نمايشگاه‌هاي هنري براي معرفي بهتر فرش افتاديم كه براي اين امر نياز به زيرساخت وجود داشت.


زيرساخت ما همان پلتفرم ايران گره بود كه با همكاري مركز ملي فرش ايران، براي فرش شناسنامه و هم‌چنين گالري‌هاي مختلفي براي معرفي فرش‌هاي قم، تبريز و اصفهان ايجاد كرديم؛ در اين سايت ايده ما معرفي فرش نيست بلكه هنرمندان خالق اين آثار هنري را معرفي كنيم؛ اگر فرش را معرفي كنيم به مهارت ورود خواهيم كرد و ما نمي‌خواهيم مهارت را به عنوان اولويت و شاخصه اصلي توليد معرفي كنيم، چون مهارت رقبايي داريم كه با هزينه كمتري توليد مي‌كنند؛ بنابراين بايد هنرمندان و ريشه كهن و تاريخي كه در فرش داريم را بيشتر معرفي كنيم.


فرش ايراني و فرش ابريشم قم آبروي ما است، بايد همه با همفكري و همكاري در معرفي بهتر فرش ايراني و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ايراني در اكسپو تلاش كنند


وقتي كه رئيس مركز ملي فرش ايران پيشنهاد حضور در اكسپو ۲۰۲۰ را داد پي برديم كه بهترين فرصت است كه چند تا از بهترين توليدكنندگان و هنرمندان فرش ايراني را به جهانيان معرفي كنيم. فرش ايراني و فرش ابريشم قم آبروي ما است، بايد همه با همفكري و همكاري در معرفي بهتر فرش ايراني و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ايراني در اكسپو تلاش كنند؛ فرش ايراني كالايي لوكس و ماندگار است، فرش دست بافت در خانه يك خانواده ممكن است كه ۵۰ سال ماندگار بماند و خاطره‌ها را در خود نگهداري كند.


بايد خود ما ايرانيان براي اين هنر با قدمت ارزش قائل باشيم تا در بازارهاي هدف هم با ارزش و اقتدار خريداري شود؛ در نمايشگاه اكسپو ما ۸ نمونه فرش ايراني را براي نمايش در اين نمايشگاه ارسال كرديم كه الگويي از هنر فرش ايران هستند چون هدف ما فروش فرش نيست در طول ۶ ماه مدت زمان برگزاري نمايشگاه اين ۸ فرش قابل تغيير است.


در مدت نمايشگاه از برندهاي مختلف فرش ايراني براي نمايش استفاده مي‌كنيم و در نمايشگاه هم كتابي به نام «*** Guereh Artists» را چاپ كرديم اين كتاب بيوگرافي اين ۸ برند فرش ايراني است و بنا شده هر دو ماه يك كتاب جديد براي معرفي برندهاي مختلف و هنرمندان جديد چاپ و به بازديدكنندگان در اين نمايشگاه عرضه نماييم.

 

* چگونه مي‌توان از فرصت اين نمايشگاه براي معرفي فرش ايراني استفاده كرد؟

تنها راه استفاده از هر فرصت اين است كه در ابتدا معتقد باشيم كه براي رسيدن به اين فرصت ما تلاش و همت كرديم و در درجه بعد تا زماني كه خود براي خود و هنر و فرهنگ خود ارزش قائل باشيم مي‌توانيم از فرصت‌ها استفاده كرد اين امر در زمينه صنعت فرش ايران هم بايد به هنر و صنعت فرش خود ارزش قائل باشيم، هنرمان را كه همان خلق فرش دستبافت است، به حراج نگذاريم.


* چگونه مي‌توان اين هنر را به دنيا معرفي كنيم؟

طي اين چند سال گذشته اصرار داشتيم كه مشتري فرش را خريداري كند و حاضريم ارزان هم بفروشيم؛ هر كالاي لوكسي از جمله فرش ايراني اگر قرار باشد حراج شود فروش مطلوبي نخواهد داشت و مشتريان خود را از دست خواهد داد؛ ما مصرف كنندگان را از دست داده‌ايم بايد با ارزش واقعي و با اقتدار اين هنر ايراني را در بازارهاي جهاني عرضه كنيم.


قسمت‌هاي مثبت هنر فرش ايراني را اگر خوب معرفي كنيم در مقابل بازارها و مشتريان مطلوبي هم براي اين هنر خواهيم يافت


براي تبليغ بايد ابتدا تاريخچه اين هنر را به جهانيان معرفي كنيم، در برخي استان‌ها هنر فرش دستبافت به دو هزار و پانصد سال برمي‌گردد. امروزه توليد فرش دستبافت ارتقا يافته و طرح و نقشه آن داراي تنوع بسياري دارد و كمتر كشور در دنيا چنين تنوعي در طرح و نقشه ديده مي‌شود. قسمت‌هاي مثبت هنر فرش ايراني را اگر خوب معرفي كنيم در مقابل بازارها و مشتريان مطلوبي هم براي اين هنر خواهيم يافت خودمان بايد به اعتقاد خودمان اعتماد داشته باشيم.


* شناسنامه‌دار كردن فرش دستبافت چه مزيتي براي اين هنر دارد؟

شناسنامه‌دار شدن فرش دستبافت در واقع هويت بخشي به فرش دستباف است و كمك شاياني به بازگشت اعتماد مصرف كننده و جلب اعتماد از دست رفته مصرف كننده نهايي دارد. فرش دستباف علاوه بر اينكه ميراثي از گذشتگان و نماد هنر و فرهنگ مردم ايران طي سال‌هاي دور است، فرصتي ارزشمند براي ايجاد اشتغال و توانمندي اقتصاد خانواده است كه براي رسيدن به جايگاه واقعي خود نيازمند حمايت و رسيدن به بازارهاي جهاني هستيم، لذا بايد از فرصتي همچون نمايشگاه اكسپو استفاده كرد و مسئولان امر شرايط حضور فعالان اين عرصه در آن را فراهم و تسهيل كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۹:۲۲ توسط:ادمين موضوع:

اميد به افزايش صادرات فرش با حضور فرش ايران در رويداد اكسپو

اميد به افزايش صادرات فرش با حضور فرش ايران در رويداد اكسپو



ايسنا/البرز رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجيره ارزش فعاليت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غير مستقيم و فصلي فعاليت دارند.


فرحناز رافع در حاشيه افتتاح مركز ساماندهي و توسعه مشاغل خانگي البرز با اشاره به اينكه در آستانه برگزاري رويداد اكسپو هستيم، افزود: سعي كرديم امسال در اين رويداد كه در دبي برگزار مي‌شود فرش دستبافت ايران حضور فعالانه داشته باشد و يك سالن براي اولين بار به فرش ايران اختصاص پيدا كرد. يك كنسرسيوم تشكيل شد كه شامل هشت برند معروف ايران هستند و فرش ايران و توانمندي‌هاي كارآفرينان و هنرمندان ما به تصوير كشيده مي‌شود.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: موضوع مهم اين است كه براي اولين بار فعاليت‌هايي در حوزه برندهاي فرش دستبافت انجام مي‌دهيم و در فرشواره‌اي كه در مركز ملي فرش طراحي كرده‌ايم از كارآفرينان برتر تقديرخواهد شد. همچنين اسم كارآفرينان و برند آنها در كتابي در اكسپو رونمايي مي‌شود.

وي در مورد رفع مشكل بيمه فعالان حوزه فرش گفت: بايد بين سازمان تامين اجتماعي و سازمان برنامه و بودجه توافقي صورت بگيرد كه بتوانيم امسال ۳۰ هزار نفر را به بيمه شدگان فرش دستبافت اضافه كنيم.

وي چالش‌هاي حوزه را علاوه بر تحريم، تعهد ارزي و زنجيره ارزش در تامين مواد اوليه عنوان كرد.

رافع مهمترين اقدام در حال پيگيري مركز ملي فرش ايران را تقويت زنجيره ارزش عنوان كرد و گفت: اينكه بتوانيم توليد داخل نخ ابريشم و نخ پشم را در هم افزايي با دستگاه‌هاي مختلف داشته باشيم و وابسته به واردات اين مواد اوليه نباشيم و حمايت از رفاه قاليبافان، خلاقيت و نو آوري و بالابردن ميزان صادرات براي ما بسيار مهم است.

وي به برخي علل كاهش ميزان صادرات فرش دستبافت ايران اشاره كرد و تصريح كرد: تعهد ارزي، تحريم‌ها وگران شدن و در دسترس نبودن مواد اوليه برخي دلايل كاهش صادرات فرش است. اما لازم است سليقه جهاني را بهتر بشناسيم و بازاريابي درستي در اين زمينه داشته باشيم. البته نمي‌توان علت را به همين ميزان محدود كرد زيرا در چندين دهه گذشته فرش ايران به كاهش استقبال رسيده است و اميدواريم بتوانيم در دولت سيزدهم جايگاه فرش ايران را در جهان برگردانيم.

رافع با اشاره به وجود دو ميليون نفر فعال در حوزه فرش در كشورگفت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجيره ارزش فعاليت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غير مستقيم و فصلي فعاليت دارند. ۱۹۱ هزار نفرهم در صنايع جانبي كار مي كنند.

وي با اشاره به برنامه‌هاي مركز ملي فرش براي ترغيب محصلان اين رشته گفت: در حال برنامه ريزي براي هدايت تحصيلي محصلان قبل از فارغ التحصيلي هستيم و بسته تشويقي و ترغيبي براي محصلان ايجاد كرده‌ايم. پنج نفر از دانش آموزان نخبه را هم بعد از بررسي‌هاي لازم به رويداد اكسپو اعزام خواهيم كرد تا از نزديك جايگاه فرش ايران را در جهان ببينند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۷:۴۵ توسط:ادمين موضوع:

كشف سنگ‌فرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه

كشف سنگ‌فرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه


قاليشويي تهران نو

علاوه بر موزاييك، باستان‌شناسان سراميك‌هايي را نيز از يك كاخ كشف كرده‌اند كه اين فرضيه را تاييد مي‌كند كه اوساكلي هويوك واقعا شهر گمشده زي پالاندا (مركز اداري و مذهبي پادشاهي هيتي) است.

كشف سنگ‌فرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه


خريدار فرش دست دوم

اقتصاد ۲۴-كشف سنگ‌فرش ۳۵۰۰ ساله كه در بقاياي يك شهر گمشده در مركز تركيه آرام گرفته بود، اطلاعات درباره زندگي روزمره هيتي‌هاي عصر برنز را بيشتر مي‌كند.

اين مجموعه شامل بيش از ۳ هزار سنگ با رنگ‌هاي طبيعي بژ، قرمز و سياه هستند كه به‌صورت مثلث و منحني چيده شده بودند. اين سنگ‌فرش در بقاياي يك معبد هيتي در قرن ۱۵ قبل از ميلاد يعني ۷۰۰ سال قبل از قديمي‌ترين موزاييك‌هاي شناخته شده يونان باستان كشف شد.

آناكلتو داگوستينو، مدير حفاري‌هاي اوساكلي هويوك در نزديكي يوزغاد مي‌گويد: «اين جد موزاييك‌هاي باستاني است كه پيچيده‌تر است. آنچه ما در اينجا داريم بي‌شك نخستين تلاش براي استفاده از اين تكنيك است.»

در اين مكان كه در فاصله سه ساعتي از آنكارا، پايتخت تركيه قرار دارد، باستان‌شناسان ترك و ايتاليايي بيل و قلم مو را در دست گرفته‌اند تا درباره هيتي‌ها كه يكي از قديمي‌ترين پادشاهي‌هاي آناتولي باستان هستند اطلاعات بيشتري كسب كنند.


آناكلتو داگوستينو توضيح مي‌دهد: «براي نخستين بار، اين افراد به‌جاي ساخت سنگ‌فرش ساده نياز به انجام كاري متفاوت با اشكال هندسي، تركيب و كنار هم قرار دادن رنگ‌ها داشتند. شايد سازنده آن يك نابغه بوده؟ يا اينكه سفارش ساخت يك كف‌پوش را داشته و تصميم گرفته بوده كاري غيرمعمول انجام دهد.»


معبدي كه اين طرح موزاييك در آن به كار گرفته شده است در مقابل تپه كركنس قرار دارد. اين معبد به خداي طوفان كه تشوب نام داشت و از سوي هيتي‌هاي پرستش مي‌شد اختصاص داشت. اين خدا معادل زئوس در ميان يونانيان است.

اين باستان شناس احتمال مي‌دهد كه رهبران مذهبي هيتي مراسم خود را در حالي كه به بالاي كوه كركنس نگاه مي‌كردند انجام مي‌دادند.

علاوه بر موزاييك، باستان‌شناسان سراميك‌هايي را نيز از يك كاخ كشف كرده‌اند كه اين فرضيه را تاييد مي‌كند كه اوساكلي هويوك واقعا شهر گمشده زي پالاندا (مركز اداري و مذهبي پادشاهي هيتي) است.


مكان اصلي عبادت خداي طوفان كه بار‌ها در لوح‌هاي هيتي‌ها ذكر شده است، مكان دقيق زي پالاندا است كه تا به امروز نامشخص بوده است.


آناكلتو داگوستينو مي‌گويد: «محققان بر اين باورند كه اوساكلي هويوك يكي از دو مكان محتمل است. با كشف بقاياي كاخ و سراميك و ظروف شيشه‌اي مجلل آن، اين احتمال تقويت مي‌شود. ما تنها به يك سند نهايي نياز داريم: يك لوح با نام شهر.»

هيتي‌ها به دلايل ناشناخته در اواخر عصر برنز دچار فروپاشي شدند. برخي از فرضيه‌ها دليل اين فروپاشي را تغييرات آب و هوايي همراه با ناآرامي‌هاي اجتماعي ذكر مي‌كنند.

هيتي‌ها با وجود اينكه سه هزار سال پيش از روي زمين ناپديد شدند، اما همچنان در تخيل ترك‌ها زندگي مي‌كنند.

نماد آنكارا خورشيد كه به دوران هيتي‌ها برمي‌گردد است. مصطفي كمال آتاتورك، بنيانگذار تركيه مدرن در دهه ۱۹۳۰ ترك‌ها را نوادگان مستقيم هيتي‌ها معرفي كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۶:۰۰ توسط:ادمين موضوع:

كشف سنگ‌فرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه

كشف سنگ‌فرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه


قاليشويي تهران نو

علاوه بر موزاييك، باستان‌شناسان سراميك‌هايي را نيز از يك كاخ كشف كرده‌اند كه اين فرضيه را تاييد مي‌كند كه اوساكلي هويوك واقعا شهر گمشده زي پالاندا (مركز اداري و مذهبي پادشاهي هيتي) است.

كشف سنگ‌فرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه


خريدار فرش دست دوم

اقتصاد ۲۴-كشف سنگ‌فرش ۳۵۰۰ ساله كه در بقاياي يك شهر گمشده در مركز تركيه آرام گرفته بود، اطلاعات درباره زندگي روزمره هيتي‌هاي عصر برنز را بيشتر مي‌كند.

اين مجموعه شامل بيش از ۳ هزار سنگ با رنگ‌هاي طبيعي بژ، قرمز و سياه هستند كه به‌صورت مثلث و منحني چيده شده بودند. اين سنگ‌فرش در بقاياي يك معبد هيتي در قرن ۱۵ قبل از ميلاد يعني ۷۰۰ سال قبل از قديمي‌ترين موزاييك‌هاي شناخته شده يونان باستان كشف شد.

آناكلتو داگوستينو، مدير حفاري‌هاي اوساكلي هويوك در نزديكي يوزغاد مي‌گويد: «اين جد موزاييك‌هاي باستاني است كه پيچيده‌تر است. آنچه ما در اينجا داريم بي‌شك نخستين تلاش براي استفاده از اين تكنيك است.»

در اين مكان كه در فاصله سه ساعتي از آنكارا، پايتخت تركيه قرار دارد، باستان‌شناسان ترك و ايتاليايي بيل و قلم مو را در دست گرفته‌اند تا درباره هيتي‌ها كه يكي از قديمي‌ترين پادشاهي‌هاي آناتولي باستان هستند اطلاعات بيشتري كسب كنند.


آناكلتو داگوستينو توضيح مي‌دهد: «براي نخستين بار، اين افراد به‌جاي ساخت سنگ‌فرش ساده نياز به انجام كاري متفاوت با اشكال هندسي، تركيب و كنار هم قرار دادن رنگ‌ها داشتند. شايد سازنده آن يك نابغه بوده؟ يا اينكه سفارش ساخت يك كف‌پوش را داشته و تصميم گرفته بوده كاري غيرمعمول انجام دهد.»


معبدي كه اين طرح موزاييك در آن به كار گرفته شده است در مقابل تپه كركنس قرار دارد. اين معبد به خداي طوفان كه تشوب نام داشت و از سوي هيتي‌هاي پرستش مي‌شد اختصاص داشت. اين خدا معادل زئوس در ميان يونانيان است.

اين باستان شناس احتمال مي‌دهد كه رهبران مذهبي هيتي مراسم خود را در حالي كه به بالاي كوه كركنس نگاه مي‌كردند انجام مي‌دادند.

علاوه بر موزاييك، باستان‌شناسان سراميك‌هايي را نيز از يك كاخ كشف كرده‌اند كه اين فرضيه را تاييد مي‌كند كه اوساكلي هويوك واقعا شهر گمشده زي پالاندا (مركز اداري و مذهبي پادشاهي هيتي) است.


مكان اصلي عبادت خداي طوفان كه بار‌ها در لوح‌هاي هيتي‌ها ذكر شده است، مكان دقيق زي پالاندا است كه تا به امروز نامشخص بوده است.


آناكلتو داگوستينو مي‌گويد: «محققان بر اين باورند كه اوساكلي هويوك يكي از دو مكان محتمل است. با كشف بقاياي كاخ و سراميك و ظروف شيشه‌اي مجلل آن، اين احتمال تقويت مي‌شود. ما تنها به يك سند نهايي نياز داريم: يك لوح با نام شهر.»

هيتي‌ها به دلايل ناشناخته در اواخر عصر برنز دچار فروپاشي شدند. برخي از فرضيه‌ها دليل اين فروپاشي را تغييرات آب و هوايي همراه با ناآرامي‌هاي اجتماعي ذكر مي‌كنند.

هيتي‌ها با وجود اينكه سه هزار سال پيش از روي زمين ناپديد شدند، اما همچنان در تخيل ترك‌ها زندگي مي‌كنند.

نماد آنكارا خورشيد كه به دوران هيتي‌ها برمي‌گردد است. مصطفي كمال آتاتورك، بنيانگذار تركيه مدرن در دهه ۱۹۳۰ ترك‌ها را نوادگان مستقيم هيتي‌ها معرفي كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۴:۱۴ توسط:ادمين موضوع: